Apple се подаде частично на натиска да свали таксите за разработчици в своя онлайн магазин за приложения App Store. Досега, технологичният гигант взимаше 30% от всички приходи, реализирани от компаниите там. Сега, малките фирми с годишен оборот в App Store до 1 млн. долара ще се ползват само с 15% такса.
Новата инициатива се нарича App Store Small Business Program и тя ще влезе в сила от 1 януари 2021 г. Аргументът на Apple е, че в рамките на пандемията, малките и независими разработчици са изправени пред различни предизвикателства при създаването на иновации. Реалната причина е, в надигането на недоволство от редица компании за високите такси, които технологичният гигант прибира от приходите реализирани в рамките на магазина.
Тя доведе до истинска война между Apple и Epic Games, която кулминира с изваждането на хитовата игра Fortnite от каталога на App Store. Както и с няколко заведени иска за злоупотреба с монопол в рамките на САЩ.
Ефектите за разработчиците
Погледнато обективно, това е много малка крачка в посока на намаляване на тарифите. Промяната ще засегне, наистина само малките и независими разработчици, тъй като годишни приходи от 1 млн. долара в App Store не са голяма сума, при положение, че общият оборот, който минава през магазина за 2019 г. е бил 519 млрд. долара.
От Apple уточняват, че в момента в който някоя компания достигне до сумата от 1 млн. долара, тя автоматично ще премине на такса от 30% на трансакция. Ако случайно падне под тази граница в рамките на една календарна година, за следващата такава, тя ще бъде включена отново към тарифа от 15%.
Решението на Apple няма да засегне големите компании, които по принцип са против тарифната политика за публикуване в App Store. Сред жалбите и споровете, които се водят са Spotify, Epic Games и дори WordPress.
Значението за Apple
По този начин, Apple придава на своето решение повече символичен ефект и се опитва да го извърти като програма за корпоративна отговорност. Което обяснява нейния формат, обхват и формулировка. Това не е крачка назад в спора, повдигнат от Epic Games. Но може да се използва като „повличане на крак“, за по-обхватни намаления в рамките на App Store.
Или пък, да се ползва като „изпиране на имиджа“, особено пред регулаторите. Apple ще има още един повод да каже, че насърчава конкуренцията и стимулира малките и независими разработчици в App Store. Тема, която беше основна при изслушването на главния изпълнителен директор на Apple Тим Кук в Конгреса на САЩ. Антимонополен интерес за практиките на компанията има и от страна на Европейския съюз.
Допълнително, свалянето на таксите за най-малките разработчици няма да удари по приходите на компанията. Apple все повече разчита на постъпленията от услуги, в които влизат таксите от публикуване в App Store, за диверсификация на паричните потоци. Все още, технологичният гигант е силно зависим от доставките и продажбите на своите смартфони iPhone. За 2019 г. предполагаемите приходи от App Store, които са останали в Apple, се оценяват на 50 млрд. долара.
Ще има ли последици
Всяка промяна в политиката на онлайн магазина на „ябълковия гигант“, особено бизнес модела, обикновено оказва влияние върху другата голяма екосистема – Google Play. Възможно е, интернет компанията да възприеме подобна политика за стимулиране на малките разработчици, но не е напълно задължително. Най-малкото, че подобни дребни инициативи за понижаване на таксите е имало и в миналото. През 2016 г. Apple редуцират тарифата на 15% за всеки разработчик, който успее да задържи потребителите да ползват неговото решение в рамките на 12 месеца.
В магазина на Google публикуват повече на брой независими софтуерни компании, поради няколко причини. Първо, изискванията за това са доста по-леки, отколкото в App Store, което прави целия процес по пускането им там и по-бърз. Второ, Android устройствата са много по-масови по света и шансът за индиректна монетизация (микротрансакции в рамките на приложенията) е много по-голям.
Подобен ход, може да навреди на приходите, които Google генерира от магазина и затова, компанията да не предприеме подобно действие. Тепърва ще видим, каква ще е реакцията на интернет гиганта.
Обикновено при толкова близки конкуренти, като бизнес модели и аудитория, всяка една промяна при едните се последва от другите. Пример за това беше свалянето на таксите за гейм разработчиците в Steam, след като Epic Games предложиха по-евтини условия и дори редица ексклузивни договори.