Успехът е въпрос на време и постоянство. Тази максима важи с пълна сила за Roblox – безплатна онлайн игра, която набира все по-голяма популярност сред децата и тийнейджърите. Особено в условията на пандемия, когато малчуганите прекарват доста повече време вкъщи и имат излишно свободно време. Roblox е в Топ 5 най-доходоносни заглавия за мобилни устройства от началото на 2020 г.
Този успех, кара компанията-майка да се опита да се възползва максимално от повишения интерес. Roblox обяви, ще излезе на фондовите пазари, в първично-публично предлагане за 1 млрд. долара. Дружеството вече е подало документите във финансовия регулатор на САЩ (SEC), в които разкрива и някои детайли относно оперативната си дейност.
Новата информация е също толкова любопитна, както и самата история на Roblox. Причината е, че първата ѝ версия излиза през далечната 2006 г., но остава до голяма степен незабелязана, до към 2017 г., когато няколко нейни вариации започват да набират сила. COVID-19 пандемията засили тенденцията от 2019 г., според която Roblox започва постепенно да измества Fortnite от сърцата на децата и тийнейджърите.
Какво е Roblox
Ако трябва да бъдем точни, тя не е точно едно заглавие. Това е платформа, която позволява потребителите да създават собствени игри, с отделни правила, визия и тн. Най-близкият ѝ аналог и директен конкурент е Minecraft. Като двете разчитат много силно на изграденото от самите потребители съдържание, отворени светове и елемента на изследването им.
Те се появяват и почти по едно и също време. Първата версия на Roblox излиза през 2006 г., а на Minecraft – през 2009 г. Разликите им са значителни, най-малкото в бизнес модела. Minecraft (вече собственост на Microsoft) използва хибриден модел, потребителите плащат еднократна сума за достъп до играта, но от 2017 г. са добавени и микротрансакции – тоест продажба на виртуални предмети и възможности. Roblox е изцяло безплатна за достъп, но ако искате да отключите пълния ѝ потенциал, ще трябва да платите месечен абонамент.
За разликите и приликите между двете може да изпишем цял отделен материал, затова няма да се спираме повече на тях. Освен бизнес модела, другата голяма такава е, че Minecraft привлича сравнително бързо интереса на потребителите. Докато Roblox не успява да направи това за повече от десетилетие. Платформата е отписвана многократно от гейм анализаторите, но сега буквално се завръща от „гробището“.
Всичко се променя през януари 2017 г. Тогава, 20-годишният студент Алекс Балфанз от университетът Дюк в Северна Каролина използва платформата за играта Jailbreak. Това е първото заглавие в рамките на Roblox, което привлича масовия интерес. До август 2020 г., то е играно над 4 млрд. пъти и продължава да е най-популярното в рамките на платформата. Покрай него окото хващат още няколко, като Welcome to Bloxburg и Adopt me!.
Настоящият успех
Крайният резултат е повече от красноречив. През 2019 г. Roblox има среднодневни потребители от 17.6 млн., като през настоящата те се удвояват само през деветмесечието до 31.1 млн. Основна роля за този ръст играе пандемията. На платформата, геймърите прекарват общо 22.2 млрд. часа през периода януари-септември 2020 г.
В общи линии, Roblox има ръст от 47% на дневните потребители между 2018 и 2019 г. и удвояване през настоящата. Ситуацията става сходна и при приходите. Тя се увеличава с 56% между 2018 и 2019 г. до 488.2 млн. долара. През деветмесечието на 2020 г. тя скача с 68% до 588.7 млн. спрямо 349.9 млн. долара за същия период през предходната година.
Високият риск
Дотук, светът на Roblox изглежда повече от розов. До момента, в който не видим какво става с печалбата или липсата на такава. Компанията се оказва с дълга история на загуба. По-притеснителното е, че в момента на пандемията, повишеният интерес и приходи, Roblox драстично увеличава негативния си резултат.
През 2018 г. е отчетена загуба от 97.2 млн. долара, като през 2019 г. е понижена до 86 млн. долара. Но през деветмесечието на 2020 г. тя скача до 203.2 млн. долара. Това е почти петорно увеличение спрямо същия период на предходната година и повече от двойно за цялата 2019 г.
Лошите новини не спират само с това. В документите към SEC, Roblox откровено споделят, че увеличението на приходите не означават автоматично, че ще излязат скоро на печалба. Още по-лошото е, че компанията може изобщо да не отчете такава в бъдеще. Другите рискове, които се посочват са, че Roblox е силно зависима от външни фактори, като сезонност и поддържане на безопасна среда за децата, които са основните ѝ потребители.
С други думи, компанията няма работещ бизнес модел, който да я изведе на печалба. Самата тя гори много пари, за да поддържа по-безопасно общество в рамките на игрите, под нейната шапка. Обръщането към борсите е с цел да се осигури допълнителен капитал, който да ѝ спечели повече време. Което означава, че е много вероятно акциите ѝ доста бързо да се понижат, особено след публикуването на първите няколко финансови отчета.
Новите акционери също така ще засилят натиска за промяната на бизнес модела, така че да изкарат компанията на печалба в обозримо бъдеще. Разликата между Uber, Lyft и Roblox е, че първите две имат планове как да излязат на печалба, докато последната – не.
Затова, не използвахме в началото сравнението с митологичното същество Феникс, което се преражда от пепелта. Просто, защото Roblox има голям шанс да изгори малко след като излезе на финансовите пазари и да оцелява. Подобно на друг такъв временен гейм хит – Zynga.