Още през първите години Xiaomi е определян като „китайския Apple“. Причината, че компанията се развиваше много бързо в азиатската държава, както и, че копираше до голяма степен американския гигант. Представянето на новите продукти преминаваше в същия дух, MIUI до голяма степен пресъздава интерфейса на iOS. Xiaomi започна постепенно да излиза на международния пазар, но през годините оставаше в сянка от по-големия си китайски брат – Huawei.
Последният обаче се оказа в центъра на търговската и технологична война, която САЩ и Китай в момента водят. Така компанията е подложен вече втора година на сурови санкции от страна на Вашингтон, чиито ефект започват да се усещат все по-силно от страна на Huawei. Китайският гигант прави всичко възможно да се адаптира към новата ситуация и да оцелее, включително да разпродава активи, като марката смартфони Honor.
В този момент, започна да блести Xiaomi. Компанията се превърна в третият по големина производител на смартфон през лятото, измествайки Apple. Стагнацията на Huawei в тази категория, може съвсем скоро да изведе по-малката китайска марка на второ място. Особено предвид факта, че Xiaomi отчита силни финансови резултати, растеж и продължава със стабилното си портфолио от умни телефони. Китайската компания върви уверено по пътя да замени Huawei като основен технологичен бранд от „поднебесната“ държава. Дали това наистина е така, ще се опитаме да разберем в следващите редове.
Рекордни резултати
Xiaomi обяви 15 рекордни показателя в своя отчет през третото тримесечие. В тях се включват почти всички ключови индикатори – общи приходи, нетна печалба, приходи от смартфони, доставки на умни телефони, продажби на продукти от Интернет на нещата (IoT), свързани устройства и др.
Постъпленията за периода се повишават с 34.5% до 72.2 млрд. юана (10.9 млрд. долара). Нетната печалба също расте с 18.9% до 623 млн. долара. Основният източник на тези увеличения идват от бизнеса със смартфони, който генерира приходи от 7.23 млрд. долара (47.6 млрд. юана) или нарастване от 47.5%. Постъпленията от умни телефони генерират близо две трети (66%) от общите. Доставките на смартфони пък се увеличават с 45.3% до 46.6 млн. бройки.
Достъпните смартфони
По отношение на умните телефони, Xiaomi заема вакуума, който Huawei създава. Компанията се фокусира върху достъпните модели, като самото ръководство признава, че много малък дял от продажбите са на устройства с цена над 300 евро. За периода януари-октомври са доставени едва 8 млн. смартфона, които са по-скъпи. При положение, че само за третото тримесечие, компанията е продала над 46 млн. бройки, това е много нисък дял. Потвърждение за това, получаваме и от много ниския марж на нетната печалба.
Друг фактор е, че Xiaomi намира много силна почва и придобива позиции на пазари, в които подобен тип достъпни модели са много търсени. Компанията обяви, че е в Топ 5 доставчици в 54 държави. Повечето от които са в Европа, Африка и Азия. Например, Xiaomi е лидер в Беларус, Хърватска, Гърция, Иран, Мианмар, Полша, Испания, Турция, Катар и Украйна.
Умни продукти
Най-голямата промяна, която предприе Huawei след като пострада смартфон бизнеса ѝ е да се ориентира към всякаква друга потребителска техника, която не е под влиянието на забраните на САЩ. Затова в Европа и други пазари, китайският гигант започна масово да предлага умни часовници, очила, лаптопи, слушалки и др.
Xiaomi от години се преориентира към всякакви свързани устройства, въпреки, че доскоро беше съсредоточена основно на китайския пазар. Постепенно нейните продукти, започват да излизат зад граница. Може би най-големият пример е за нейните електрически тротинетки, които са доста достъпен вариант за феновете, на подобен тип алтернативен транспорт.
Но те не изчерпват списъка, като в него влизат още умни телевизори и ТВ декодери, пречистватели на въздуха, почистващи роботи, лаптопи, умни крушки и др. Повечето от тях все още са достъпни основно в Китай, но някои аксесоари, като слушалки и др. вече навлизат и на другите пазари.
Развойната дейност
Дотук с близките показатели между Huawei и Xiaomi. Двете компании са доста различни, най-малкото заради техните мащаби. Горните примери, показваха, допирните точки, където наистина Xiaomi може да замени Huawei. Особено на западните пазари.
Една от големите разлики са инвестициите и възможностите в развойната дейност. Huawei е лидер в 5G патентите в световен мащаб, както и все повече е сред лидерите в създаването на собствени технологии и интелектуална собственост на глобално ниво. Изключителен пример за това са собствените мобилни чипове от семейството Kirin, които поставят компанията редом до Apple в това отношение.
Xiaomi тук още прохожда, както като инвестиции, така и като патентни резултати. Въпреки това, по-малката китайска компания прави доста усилия в тази посока.
Най-големият резултат е 108MP сензор за смартфон камери, който е съвместна разработка със Samsung. Той е създаден до голяма степен да конкурира продуктите именно на Huawei, които си партнират с германската фирма Leica. Сред другите примери са камери вградени под екрана и 80W безжично зареждане.
По данни на Xiaomi, тя разполага с над 10 хил. инженера, но без да се съобщава за размера на инвестициите в развойна дейност.
Голямата липсваща – мрежовото оборудване
Huawei може да е известна със своите смартфони, но компанията изгради своята технологична и пазарна основа първо с мрежовите си решения. В рамките на десетилетие и половина, китайският гигант стана лидер в този сектор и съставлява над една трета от годишните ѝ приходи. От 2019 г. САЩ натискат своите съюзници да забранят ползването на решенията на Huawei в изграждането на 5G мрежи.
Великобритания, Австралия и други обявиха пълна забрана, някои европейски държави обмислят подобна. България влезе с меморандум за разбирателство в инициативата на Вашингтон „Чиста мрежа“, но все още не са ясни последствията от това.
Xiaomi изобщо не се фокусира в тази сфера. Това е огромна разлика, защото именно чрез мрежовото си оборудване, Huawei спечели и разви много партньорства с телекомите по света, чрез които предлага и своите мобилни устройства. ZTE ползва същия подход, но с много по-малки мащаби и замах.
Светло бъдеще
Ситуацията в момента предразполага за светло бъдеще на Xiaomi. Компанията има всички шансове да замести Huawei при смартфон производителите. Това може да се случи и с останалите потребителски умни устройства, ако тя започне същата агресивна политика за излизане от китайския пазар, както беше с умните телефони.
Собствената развойна дейност ще даде резултати след няколко години, като тогава Xiaomi ще може да бъде още по-силен фактор за истински иновации на пазара, а не просто да предлага евтини продукти.
Но възможностите на китайската компания спрямо Huawei спират дотук. При мрежовото оборудване тя няма позиции и няма изгледи да се опитва да се развива в този сегмент. Компанията има доста да наваксва със софтуерните решения, където Huawei също е с едни гърди напред. Във всички случаи, Xiaomi ще бъде фактор особено на смартфон пазара, с който ще трябва да се съобразяват компании като Apple и Samsung.
Отделно компанията ще трябва да увеличи своя мащаб и международно присъствие значително, за да постигне обема, приходите, печалбата и обхвата на своя по-именит китайски конкурент.