Бавно и славно, Microsoft се превръща в истински гейм бехемот. Само в рамките на няколко месеца, софтуерният гигант направи няколко големи стъпки в тази посока. Успешно стартира новото си поколение конзоли – Xbox Series X и S, които ще се конкурират с доста популярния в момента PlayStation 5 на Sony. Компанията пусна своята абонамента и облачна гейм услуга xCloud и Xbox Game Pass, които обедини в една шапка. За капак – Microsoft придоби ZeniMax Media (Bethesda Studio) в края на септември за впечатляващите 7.5 млрд. долара.
Всичко това доведе до множество въпроси – какво мисли да прави технологичният гигант с все по-увеличаващото си влияние на гейм пазара. Какви са плановете и визията за развитие. Microsoft вече е толкова не заобиколим фактор, че дори техния пряк конкурент Sony подписва стратегическо партньорство в областта на гейминга, изкуствения интелект и облачните технологии.
Отговори на доста от въпросите или поне малко повече яснота дава доста просторното интервю на технологичния сайт TheVerge с вицепрезидента и изпълнителен директор на Xbox за Microsoft Фил Спенсър. Ето и някои от основните акценти от него.
Двете конзоли или как потребителите виждат продуктите
Може би най-горещата тема в сферата на гейминга в момента е пускането в продажба на новото поколение конзоли – Xbox Series X и S, както и Sony PlayStation 5. Microsoft за първи път пуска две различни, като размери, възможности и цена устройства. Фил Спенсър коментира, че сложността на гейм пазара и подхода на Sony са достатъчни аргументи срещу пускането на две конзоли.
„Сложността на пазара е най-добрият аргумент срещу пускането на две конзоли. Просто не смятаме, че Sony ще предприемат този ход“, коментира Спенсър.
Той допълва, че най-лесният начин е да се противопостави един модел на друг. Sony представят само по една конзола и логичният избор е Microsoft да направи същото. Което изважда друг потенциален проблем – софтуерният гигант представи освен две устройства, така и облачната гейм услуга xCloud, която е включена в абонаментната такава Xbox Game Pass. Много имена, които могат да объркат потребителите.
Спенсър обаче контрира с потенциалната гледна точка на потребителите. Когато влязат в магазин или сайт за пазаруване, те не виждат пълните имена и модели. Те виждат смартфон за 300 и за 500 долара. По-скъпият по подразбиране е по-добър. Същото е и за конзолите.
„В очите на потребителите, разликата между продуктите е колко струват и какво правят“ Фил Спенсър, Microsoft
„В очите на потребителите, разликата между продуктите е колко струват и какво правят“, коментира Спенсър. Позиционирането на втората конзола Xbox Series S е да бъде по-достъпна. Което е хитра тактика, като се постави в контекста на горното изказване за пазарното поведение на Sony. Така най-големият аргумент срещу пускането на две устройства, изведнъж става най-големият такъв в полза на решението.
Относно редицата услуги и имена, Microsoft се стремят да обвържат целия си гейминг бизнес с бранда Xbox. Независимо дали става дума за конзолата, абонаментната или облачна услуга. Което обяснява перфектно, защо xCloud беше официално изоставено като име и интегрирано в абонаментния план Xbox Game Pass.
За Apple и конкуренцията при облачния гейминг
Ключов е въпросът за конкуренцията в облачния гейминг, защото всички технологични гиганти вече имат такава платформа, включително и Microsoft. Проблемът е с компании, като Apple и Google, които държат двете смартфон екосистеми. Първата от тях вече ефективно забрани пускането на каквато и да е облачна или алтернативна гейм платформа за iOS. Освен, разбира се тяхната Apple Arcade. Конкуренти, като Google и Nvidia вече обявиха, че ще прескочат това решение, като адаптират своите услуги за браузъра Safari.
Досега Microsoft изключваше подобна стъпка, сега Спенсър отговаря доста уклончиво. От една страна, той потвърждава, че решението през браузър е доста гъвкаво и с много предимства. От друга, коментира, че сигурността на потребителите е на първо място и затова се работи по темата с Apple. Той отрече, че браузърите Safari и Chrome умишлено създават пречки на разработчиците за по-сложни платформи, поради тази причина.
Спенсър само подчерта, че отвореността на системите е важен аспект за развитието на продуктите. За такава, той даде за пример… Windows. Както и, че Steam е създадена в екосистемата на популярната операционна система, без да се налага да работят заедно с Microsoft.
„Продукти, като Steam са създадени под Windows и Гейб (Нюел) не трябваше да работи с Microsoft. Той и неговия екип имат отворен достъп до SDK пакета, както и всички останали“ Фил Спенсър, Microsoft
„Продукти, като Steam са създадени под Windows и Гейб (Нюел) не трябваше да работи с Microsoft. Той и неговия екип имат отворен достъп до SDK пакета, както и всички останали“, обясни Спенсър.
Той потвърди, че не е справедлива стратегията на Apple и Google за затваряне на системите за външни продукти, когато влязат в конкуренция с вътрешните. Както и индиректно подкрепи потенциалните антимонополни дела, които се готвят или вече са факт срещу Google, Apple, Amazon и Facebook.
„Ние вече преминахме през процесите с Министерството на правосъдието (DOJ)“, коментира Спенсър, визирайки антимонополното дело от 1998 г. срещу Microsoft. „Когато подобни платформи достигнат определени мащаби, те вече започват да носят съответната отговорност за действията си“, допълни той.
Грешката на Netflix и обърнатия подход на Microsoft
Ходът на Microsoft да закупи ZeniMax Media, която е седи зад гейм издателя Bethesda беше повече от прозрачен. Сделката дава голям и силен каталог на софтуерния гигант за своята абонаментна и облачна услуга Xbox Game Pass. Интеграцията на тези заглавия придават повече тежест и правят предложението на Microsoft по-привлекателно. Нещо, което Спенсър потвърди пред TheVerge.
Той обаче обърна отговора – като акцентира, че външните разработчици са по-важни и ключови за Xbox Game Pass. Но, когато има силно първично съдържание, което да задържи вниманието на потребителя, така ще може да се изгради по-голяма и лоялна аудитория за самата услуга. Което после ще бъде добавена стойност за външните студиа.
„Искаме да демонстрираме възможностите на Xbox Game Pass и начините за монетизация на външните разработчици“ Фил Спенсър, Microsoft
„Искаме да демонстрираме възможностите на Xbox Game Pass и начините за монетизация на външните разработчици“, коментира Спенсър. След което цитира Бил Гейтс, че за да може една платформа наистина да бъде такава, трябва външните програмисти и компании да допринасят повече отколкото създателите ѝ. Това е целта, към която Microsoft в момента се стреми.
За да я постигне, трябва да привлече вниманието на потребителите, което според Спенсър ще може да стане по-здравословно ако се обърне бизнес модела на видео стрийминг услугите, като Netflix. Компанията започна, като разчиташе изцяло на външен каталог, предоставен от издатели и медийни компании. В един момент, тя започна да прави собствени продукции, за да вдигне добавената стойност. Малко след това, тези, които споделяха съдържанието си в Netflix започнаха да го изтеглят и да правят конкурентни услуги.
Спенсър е на мнение, че ако Xbox Game Pass е успешна платформа с богат вътрешен каталог ще постигнат обратния ефект – дори ще накарат някои компании с алтернативни услуги да ги интегрират в платформата на Microsoft. Той даде за пример абонаментния план EA Play, който ще се внедри в тяхната система.
„Ние може да увеличим видимостта на заглавията в платформата, нещо, което при видео стрийминг услугите е много по-трудно“, коментира Спенсър. „Ако сериалът „Приятели“ е наличен в Netflix, това ще увеличи интереса на зрителите към платформата, но няма да постигне същото за самия сериал“, дава за пример Спенсър. Той допълва, че гейм индустрията е много ефективна в подобни неща и има своите механизми за създаването на общности.
Новите бизнес модели
Друг важен въпрос за бъдещето на гейминга са новите бизнес модели. Разработчиците преминават усилено към абонаментни такива, а не разчитат само на продажбата на едно заглавие. Според Спенсър, те в комбинацията на облачните платформи правят игрите много по-достъпни за потребителите.
„В сегашната ситуация с абонамент единствената пречка за потребителите е свалянето на играта. С облачни платформи като xCloud – тя се премахва“, коментира Спенсър. „Бизнес моделът ни позволява да изпробваме нови формати за разпространение – като епизоди например“,допълва Спенсър.
„В сегашната ситуация с абонамент единствената пречка за потребителите е свалянето на играта. С облачни платформи като xCloud – тя се премахва“ Фил Спенсър, Microsoft
Абонаментният модел премахва идеята за твърда цена на едно заглавие. Вместо това, геймърите плащат всеки месец по малка сума, срещу която получават достъп до каталог от игри. Който може да се увеличава и в дългосрочен план може да бъде дори по-изгоден за потребителите.
Тук, идва друг проблем – как тогава разработчиците, които ползват чужди облачни платформи ще получават възнаграждение за игрите си. Фил Спенсър очерта основните сценарии. Те включват директна договорка с Microsoft. При първия, гейм студиото се споразумява да пусне своята игра в Xbox Game Pass, а софтуерният гигант да плати определена сума за това. Вторият е, Microsoft да поеме целия разход за разработването на дадено заглавие, което да излезе в тяхната платформа.
„В някои случаи – ние поемаме разходите по цялата разработка на играта. След което разработчикът не само получава възможността да я разпространи през Xbox Game Pass, но и през Steam, PlayStation и Switch“ Фил Спенсър, Microsoft
„В някои случаи – ние поемаме разходите по цялата разработка на играта. След което разработчикът не само получава възможността да я разпространи през Xbox Game Pass, но и през Steam, PlayStation и Switch“, коментира Спенсър.
Третият вариант е да се обвържат приходите за разработчиците с представянето и ангажираността на геймърите с тяхното заглавие. Практика, която ползва Apple.
„Повечето партньори казват, че нямат доверие в този подход и предпочитат да получават предварително плащанията“, допълва Спенсър.
Краят на конзолите?
Последната тема, която ще отразим от интервюто на TheVerge с Фил Спенсър е дали с дългоочакваното настъпление на облачния гейминг ще видим края на конзолите. Както и дали сегашните модели Xbox и PlayStation, които навлизат на пазара ще са последните.
„Не смятам, че това ще са последните големи устройства (Xbox Series X и S – бел. ред.), които ще продаваме“, коментира Спенсър.
„Не смятам, че това ще са последните големи устройства (Xbox Series X и S – бел. ред.), които ще продаваме“ Фил Спенсър, Microsoft
Според него, търсенето от специализирани гейм машини ще продължи да съществува. Просто ще даде по-голям избор на потребителите и съответно – по-висока достъпност. Тези, които нямат устройства, ще могат да игратя през облака. Останалите няма да се откажат толкова лесно от конзолите или гейм PC-тата. Хората ще продължат да търсят качествено изживяване. Но се очаква представата ни за хардуера и самия той да се промени през следващите години и дори месеци.
Визията на Microsoft е в един момент Xbox да бъде повече приложението, от което се пускат игрите, отколкото самата машина. Имате например умен телевизор с определени възможности, компютър, лаптоп или таблет и просто започвате да се забавлявате през програмата.
„Мисля, че точно това ще видим през следващите 12 месеца. Няма какво да ни спре да го направим“, коментира Спенсър при този въпрос. „Смятам, че ще има голяма промяна при хардуера“.