Site icon TechTrends България

Българската Dronamics стартира мрежа от летища за карго дронове в Европа

dronamics-europe-network

Българската технологична компания Dronamics обяви, че е изградила първата мрежа от летища предназначена за нейните карго дронове Black Swan в Европа. Идеята е да се правят бързи и евтини доставки в рамките на Стария континент, както и да се намалят вредните емисии.

Първите пет летища, от които ще оперират карго дроновете на Dronamics са Лиеж в Белгия, Бреша в Италия, Шьовде в Швеция, Сейнайоки във Финландия и Осиек в Хърватска. Амбициите на Dronamics са тази мрежа да достигне 35 летища в 11 държави, които да осигурят достъпни въздушни логистични услуги в цяла Европа.

„Черният лебед“

Основният компонент в това начинание е карго дрона Black Swan (черен лебед – бел. ред.). Той се разработва от Dronamics от самото основаване на компанията през далечната 2014 г. В авиационната индустрия процесът по създаване на летателен апарат, независимо дали е безпилотен или нормален е дълъг и продължителен процес. Шест години по-късно, компанията вече може да предложи бизнес модел, в който да използва своя дрон.

Самият Black Swan е сравнително компактен безпилотен самолет, който може да пренася полезен товар или карго до 350 кг на впечатляващата дистанция от 2 500 км. Конструкцията е доста опростена, традиционна компановка с нискоразположено дълго крило, витло и двигател в предната част на фюзелажа и неприбираеми колесници.

Според компанията, конструкцията на Black Swan е достатъчно здрава, за да може дронът да каца на по-неравни писти, които са по-лошо поддържани или не са модернизирани. Dronamics твърди, че разходите, времето за доставка и вредните емисии се намаляват с 80% спрямо традиционните карго самолети. Цената на един дрон е „по-малка от тази на спортна кола“, като по предишни оценки варира около 100 хил. долара.

Първите по-сериозни тестовете на Black Swan се провеждат преди две години. Прототипът е в мащаб 1:4 спрямо реалния модел и има размах на крилете от едва 4 метра. Серийният модел ще е доста по-голям и това го различава от дроновете за доставка, които разработват Amazon и Google например. Разликата е, че последните могат да разнасят доста по-малки товари на много по-скромни дистанции. Докато Black Swan на Dronamics се прицелва в карго самолетите.

Пълно оборудване

В петте летища от новата мрежа ще разполагат със специално стандартизирано оборудване и инфраструктура. Тя ще включва освен самите дронове, така и хангари за съхранението и поддръжката им, терминал за товаренето им, както и автоматизирана система за управление на полетите.

Едно от предимствата на безпилотните самолети е, че те се нуждаят от много по-малко персонал за да могат да оперират. Голяма част от полета също така е автоматизиран, което сваля напрежението от оператора, който отговаря за тях.

Големият радиус на действие на Black Swan му позволява бързо и лесно да покрие голяма част от Европейския континент. Затова и първите летища от мрежата не са избрани случайно. Това в Лиеж например осигурява доставка до всяка точка от Белгия до Беларус и България в рамките на 8 часа.

Очакваните ефекти

Най-големият ефект е бързото и евтино пренасяне на товари. Идеята за доставка в рамките на един ден е мечтата на всеки потребител, но само някои имат достъп до нея. Dronamics искат да осигурят подобни услуги на Стария континент при това на достъпна цена за различните търговци.

„Силата на логистиката отключва недостижими икономически стойности и възможности, особено в рамките на света след 2020 г.“, коментира Свилен Рангелов, съосновател и главен изпълнителен директор на Dronamics в прессъобщение. „Сега повече от всякога са важни доставките в рамките на деня, независимо къде се намирате“.

Рангелов допълва, че компанията е избрала Европа не само, поради факта, че Black Swan може да покрие целия континент, но и в разбирането на местните регулатори. Европейският съюз и Европейската авиокосмическа асоциация (EASA) са изиграли в развитието на идеята от регулаторна гледна точка.

Dronamics влиза в силно партньорство с петте летища. Които коментират, че безпилотните карго превози са бъдещето на този тип услуги. Доста е вероятно коронавирус пандемията да е форсирала идеята и сътрудничеството. Причината е, че покрай нея пътническите превози намаляват драстично, но много рязко се увеличава търсенето на карго такива. Дроновете са бърз и евтин начин да се отговори на новите реалности.

Dronamics още от самото начало се позиционираше като истински лидер и иноватор, тъй като почти никой преди шест години не разработваше безпилотни карго самолети. Партньорството и обявената летищна мрежа ще покаже дали идеята и реализацията им е толкова добра, колкото звучи.

Exit mobile version