Носимите устройства отчитат силен ръст през лятото на 2020 г.
Носимите устройства като безжични слушалки и най-вече умни часовници се радват на повишен интерес по време на третото тримесечие на 2020 г. Те отчитат ръст от 35% на годишна база или доставки от 125 млн. броя. Силното представяне се дължи на няколко фактора – пускането на нови модели, традиционно силния сезон за подобни продукти и пандемията, която подсили интереса към този сегмент.
Това са изводите и данните на изследователската фирма IDC. В тяхната статистика под „носими“ устройства се има предвид умни часовници, фитнес гривни и безжични слушалки. Широкият ценови спектър, който предлагат производителите също е важно условие за доброто развитие на пазара. Носимите устройства се радваха на интерес и преди пандемията, като тенденцията за ръст на пазара имаше и през 2019 г.
Apple и китайските конкуренти
Apple доминира този сегмент, като контролира една трета от доставките през третото тримесечие. 33% дял или над 41 млн. продажби затвърждава лидерската позиция на технологичния гигант. Той е далеч пред първия, който е с почти двойно по-малко доставки – 17 млн.
Новите функции на умния часовник Apple Watch, в който беше добавена опцията за измерване на кислорода в кръвта през септември, направиха техните продукти още по-привлекателни. Особено, когато този здравен показател се оказва ключов при по-тежко болните от коронавирус. Продажбите от него тепърва ще оказват влияние и през следващите периоди.
Китайските производители са следващи по доставки. Xiaomi заема твърдо второто място. Тя постига това със своите достъпни предложения и разширяване на пазарите, на които предлагат продуктите си. Агресивната политика на Huawei в същия сегмент дават резултат и китайският гигант измества Samsung от третата позиция. Въпреки, че разликата между двете компании не е толкова драстична, както например между Xiaomi и Apple.
Huawei нямаше голям избор, след като санкциите на САЩ сериозно навредиха на смартфон бизнеса ѝ. Тя трябваше да търси алтернативни източници на приходи и съответно през 2020 г. се концентрира в потребителска електроника, която не попада под ударите на Вашингтон. Китайският гигант върви по правилен път в това отношение, като при носимите устройства отчита ръст от 87% на годишна база.
Новата звезда
Ситуацията е напрегната и за Fitbit, чиято пета позиция е заплашена от индийската BoAt. Първата компания, която вече е част от Google пусна нови модели в края на третото тримесечие и това ѝ даде лека глътка въздух, но тя е единствената с понижение на продажбите през периода.
Присъствието на Fitbit в Топ 5 производители на носими устройства е силно застрашено от неочакван конкурент – индийската BoAt. Последната се фокусира изключително силно на местния пазар и да реализира стабилни продажби от 3.3 млн. устройства през третото тримесечие. Толкова има и Fitbit, като бъдещето на щатския производител ще зависи от новите модели и доставките през традиционно силния празничен период от последните три месеца на годината.
Умните часовници и гривни
IDC предоставят и разбивка на устройствата, които се носят на китката. Те съставляват малко под половината от общите продажби – 54 млн. и отчитат ръст от 24% на годишна база. При тях попадат умни часовници и гривни, като подреждането е малко по-различно. Xiaomi е лидер с 13.5 млн. бройки или пазарен дяло от 24.5%. Apple е веднага след това с 11.8 млн. доставки.
Huawei е водещ като ръст на годишна база с 88% и заема твърдо третото място с 10.7 млн. продажби и пазарен дял от малко под 20%. Четвъртият Fitbit е далеч с три пъти по-малък обем доставки от 3.3 млн., които съвпадат с тези от общата класация, поради факта, че компанията не предлага безжични слушалки. Samsung е пети с 2.8 млн. продажби и минимален ръст на годишна база.