Site icon TechTrends България

Uber изнася разработката на автономни коли към Aurora

uber-autonomous-car-3

Uber изоставя разработката на автономни коли, като предава всичките си подобни активи на основаната през 2016 г. Aurora. Освен, това технологичният гигант ще инвестира в стартъпа 400 млн. долара, за значителен, но миноритарен дял. Сделката ще бъде приключена през първите месеци на 2021 г. и бележи голяма промяна в стратегията на Uber.

Компанията призна през 2019 г. при излизането си на борсата, че може никога да не излезе на печалба и, че разполага с нерентабилен бизнес модел. Тя директно посочи тогава, че бъдещето ѝ съществуване зависи изцяло от развитието на автономните коли и предлагането на роботизирани такси услуги.

Сделката поставя на изпитание тази цел, но без да я елиминира. Uber ще продължи да я преследва, просто изнася тежката и скъпа развойна дейност извън компанията. От години, се наливат милиарди долари в разработката на автономни коли, без перспектива в краткосрочен план да започнат да генерират обратно. Пандемията, принесе допълнително за това решение, а споделената икономика, която носи основния паричен поток на Uber се блокира всеки път при затягане на мерките срещу коронавируса.

Сделка за участие

Прехвърлянето на звеното за автономни коли на технологичния гигант към Aurora е повече от интересна сделка. Според параметрите, обявени в документите към финансовия регулатор на САЩ, Uber ще прехвърли дъщерното си дружество Advanced Technologies Group (ATG) съставено от 1 200 експерти на стартъпа. Новите служители ще са два пъти повече от тези, с които компанията разполага. Aurora има към момента около 600 души.

Освен, че няма да вземе и цент за този трансфер, Uber дори ще вложи в по-малката компания 400 млн. долара. Срещу всичко това, технологичният гигант ще разполага с 26% дял от Aurora, както и неговия главен изпълнителен директор Дара Хосровшани ще се присъедини към борда на директорите.

Ситуацията не е толкова проста, защото в ATG има и други инвеститори. В стремеж да се споделят разходите, Uber привлече външно финансиране от 1 млрд. долара през 2019 г. осигурено от Softbank, Denso и Toyota. Трите компании, ще получат общо 16% от акциите на Aurora срещу дела в звеното.

Така, общо собствениците на ATG ще разполагат 40% в новия стартъп. Структурата на Aurora става още по-объркана, като компанията разполага с 13 инвеститора преди сделката с Uber. Преди това, компанията си осигурява финансиране от Hyundai, Amazon и компании за рисков капитал като Greylock и Sequoia.

Причините за продажбата

Uber си осигурява „лъвския“ пай от стартъпа, като се надява стартъпа да осигури технологията за автономни коли в бъдеще. Казано по-просто – дружеството не се отказва от идеята да развива подобна услуга. Технологичният гигант прехвърля развойната дейност навън, за да може да гарантира кратко и средносрочното си оцеляване.

От една страна ATG гълта доста средства – средно по над 100 млн. долара на тримесечие. Макар, да не е водещо перо по загуба, то е доста постоянно и натрупващо се с времето. Uber е пословична с горенето на огромни суми всяка година и невъзможността си да излезе на печалба.

През 2020 г. покрай пандемията тази тенденция се задълбочи, като нетната загуба скача тройно в през първите три месеца. Пандемията удари сериозно „споделеното ѝ пътуване“ (или такси услугите ѝ – въпрос на тълкуване, бел. ред.), но даде тласък на доставките. Крайният резултат са масови съкращения и разпродажба на развойните активи, които не дават стойност в момента.

За последното се носеха само слухове до момента. За преговорите за продажбата на звеното за автономни коли ATG имаше неофициална информация от ноември. Дни преди да се обяви сделката за него, се появи и такава, че Uber ще продаде и Uber Elevate – дъщерно дружество за разработката на въздушни таксита. Много е възможно да се преследва подобен модел на сделка, както при ATG.

Автономните коли създадоха и доста регулаторни главоболия на Uber. Те влязоха в центъра на няколко скандални пътно-транспортни произшествия, които дори взеха и човешка жертва. Отделно, се водеха дела между Uber и Google за кражбата на търговски и технологични тайни свързани с разработката. Прехвърлянето на риска на друга компания е добър начин да се намали „разсейването“ на технологичния гигант от подобни казуси.

Кои са Aurora

Изнасянето на разработването на технология, от която ще зависи бъдещето на Uber е рисково начинание. Зад Aurora не стоят случайни хора. Основател е бившият инженер на Google Крис Урмсън, който е бил сред водещите лица на програмата за автономни коли на интернет компанията. Другите съоснователи са Стърлинг Андерсън, който е участвал в създаването на Tesla Model X и Дрю Багнъл – изследовател на технологията в Carnegie Mellon.

Триото има огромен опит в създаването на иновативни автомобилни продукти и особено фокус към роботизираните решения. Най-вече покрай Урмсън, чиято водеща роля в проекта на Google му печели титлата „Хенри Форд на автоматизираните коли“. Иронично, за момента Aurora е концентрирана повече в създаването на роботизирани камиони, но с активите на ATG тя ще разполага и с ресурс да прави подобни решения и за леки коли.

Досегашните инвестиции в Aurora ги поставя с пазарна оценка от 2.5 млрд. долара. Сделката с Uber обаче ще я изстреля в рамките на 10 млрд. долара, което ще превърне компанията в сериозен претендент в сферата на автономните коли.

Exit mobile version