Новият собственик на „Виваком“ е на път да придобие медийната „Нова броудкастинг груп“. По информация на „24 часа“ и „Капитал“ двете страни са се споразумели, има подадена обвързваща оферта, а сделката е пред подписване и се очаква да бъде обявена скоро. Цената още не е обявена, като според източниците на двете медии варира между 250 и 300 млн. евро. United Group потвърди в петък вечерта, че се водят преговори, но все още няма подписан договор за продажба.
Ако бъде финализирана, това ще бъде втората смяна на собственост в групата след като през февруари 2019 г. Advanced Media Group (AMG) на братята Кирил и Георги Домусчиеви я придоби от шведския фонд MTG. По-важното е, че тя бележи поредната голяма рокада в българския телеком пазар през последните две години. Както и, че вече всеки един от трите големи мобилни оператора реално ще разполага със собствена телевизия.
Продажбата на „Нова телевизия“ не е изненада за сектора. За преговорите се появи първа информация през октомври, а информацията е, че те се водят от месеци. United Group от своя страна има силно портфолио в медийните компании в региона и добавянето на такава в България, след придобиването на „Виваком“ беше въпрос на време.
Вдигане на мизата
Все още няма потвърдена информация за сделката и нейните параметри. На базата на наличните неофициални данни, прави впечатление, че цената на „Нова телевизия“ се покачва с около 100 млн. евро. AMG придоби групата за 180 млн. евро, а сега най-ниската стойност е 250 млн. евро. Според „Капитал“ стойността може да се качи до 300 млн. евро, ако бъдат спазени определени параметри. Което предполага, че има плаващи параметри заложени в нея.
Високата цена също така може да се обясни по няколко начина. Медийната група е една от най-големите в България, като има силно присъствие не само в телевизията, но и в новинарските сайтове и онлайн рекламата. AMG предприе няколко хода, които имаха за цел да се консолидират интернет активите ѝ, както и да се разширят ТВ и радио възможностите. Всичко това, заедно с комбинацията от желанието на United Group да разполага с подобен бизнес в страната е качило цената.
При придобиването на AMG, в медийната група влизаха „Нова телевизия“, която е сред най-големите ефирни в страната, както и каналите „Nova Sport“, „Kino Nova“, Diema, Diema Family, Diema Sport и Diema Sport 2. Отделно тогава, тя притежаваше мажоритарен дял във водещата в България онлайн компания „Нетинфо“.
AMG добавят към това портфолио още по-малките канали под шапката на „Канал 3“. Освен едноименния такъв, влизат още The Voice, Magic ТВ, както и радиата „Веселина“, „Витоша“ и др. След близо година преговори, „Нова телевизия“ откупува останалите дялове в „Нетинфо“.
Бързо разрастване
Това е поредната покупка на United Group в България. Основаната в Сърбия група завърши през лятото на 2020 г. придобиването на най-големия по приходи телеком у нас – „Виваком“, в сделка за между 1.2 и 1.3 млрд. евро. Месец по-късно, United Group стъпи и в Гърция, като закупи кабелния оператор Forthnet, който оперира под търговската марка Nova. Сделката е за 281 млн. евро плюс 52 млн. евро облигационен заем, но е само за мажоритарен дял от 51%.
United Group разполагат с широко портфолио от телекоми и медийни компании в бившите югославски републики. Компанията стартира от Сърбия като кабелен оператор SBB, основан от местния предприемач Драган Шолак. В момента той е миноритарен акционер, като точния дял не е известен, но е между 20% и 40%. В един момент влиза като мажоритарен собственик американският фонд KKR, който продава своя дял на британския фонд BC Partners през 2019 г.
През годините United Group се разпростира още в Словения, Босна и Херцеговина, Черна гора, Хърватска и Северна Македония. Почти навсякъде тя развива паралелно телеком операции (основно фиксирани услуги – доставка на интернет и ТВ), както и медии. Изключения за момента са Северна Македония и Гърция. Както и България, но това скоро ще бъде коригирано.
В момента, заедно с PPF Group, двете групи се опитват да придобият мобилните операции на Romania Telekom, като по информация на TechTrends, те са в консорциум с бизнесмена Спас Русев, който продаде „Виваком“ на United Group. Самият българин е сред най-вероятните купувачи на друг оператор в нашата страна – сателитния „Булсатком“.