Обявената през ноември сделка за придобиването на лондонското гейм студио Codemasters от издателя Take-Two Interactive не изглеждаше, като нещо голямо. Малко под милиард долара, тя трябва да бъде само част от сумата, която Microsoft плати за Bethesda Studio. Нещата се промениха, след като в последния момент Electronic Arts (ЕА) решиха да надцакат офертата и предложиха 1.2 млрд. долара за британския разработчик.
Codemasters са приели и двете компании обявиха официално сделката. Погледнато в по-широк контекст тя загатва за нови процеси за окрупняване на пазара, докато последния бележи засилен интерес и приходи покрай коронавирус пандемията. Така доста лесно може да се обясни влизането в последния момент на EA и превръщането на процеса по продажба в такъв по наддаване за Codemasters.
Драматичен обрат
На 10 ноември Take-Two Interactive обявява, че е сключила сделка за придобиването на британския разработчик. Общата цена е 994 млн. долара (759 млн. паунда), като около една четвърт от сумата трябваше да се изплати в брой на акционерите, а останалата под формата на акции. Съобщението беше допълнено от новината, че трансакцията трябваше да се затвори сравнително бързо – в рамките на първото тримесечие на 2021 г. Всичко това даваше индикации, че „мачът е свирен“ и Codemasters вече ще са част от американския издател.
Малко повече от месец по-късно – на 14 декември, EA официално обявяват, че са постигнали споразумение с британския разработчик за сделка. Офертата на гейм гигантът е доста по-привлекателна – 1.2 млрд. долара, като всичките се заплащат в кеш на акционерите. Отново, очакванията са, сделката да бъде затворена в рамките на първите три месеца на 2021 г.
Като обща стойност, разликата между двете оферти е малко над 200 млн. долара. Проблемът е, че предложението на EA е за изплащане на пълната сума, докато това на Take-Two е само за около една четвърт. Тази разлика е огромна и показва, че втората компания може да има затруднения да направи оферта за изцяло кешова трансакция. Така, шансовете за последващо наддаване на Take-Two засега изглеждат минимални, но не и напълно невъзможни.
Окрупняване на пазара
Безмилостното наддаване за Codemasters затвърждава тенденцията за окрупняване на гейм пазара. Офертата на Take-Two малко по-малко от два месеца, след като Microsoft обявиха мегасделката за ZeniMax Studio – компанията зад издателя Bethesda. Тя е на стойност 7.5 млрд. долара и дава огромно портфолио от хардкор игри на софтуерния гигант, който малко след това обрисува част от своята визия за развитие на гейм индустрията.
Ходът на Microsoft не е единствен, но е най-ударен. Другият голям конкурент – Sony придобива по-малки студиа през последните две години. През 2019 г. японският гигант купи Insomniac Games за 229 млн. долара, а малко преди това и Audiokinetic. През тази година Sony закупи дял в Epic Games на стойност 250 млн. долара.
С тези действия Sony и Microsoft се превръщат във все по-голям фактор при гейм разработката, като няма да отговарят само за хардуера. Те стартираха свои облачни гейм платформи, като там ключовият елемент освен сървърите е и каталога. EA се опитва да спазва тази тенденция, като компанията се опитва да обогати портфолиото си, а Codemasters пасва перфектно на нейното. Британският разработчик е майстор на рали симулаторите, а спортните игри пък са в кръвта на американския издател.
Наддаването на за Codemasters показва, че процесите на окрупняване на гейм пазара най-вероятно ще продължат и през 2021 г. Което е допълнително подкрепено от силните резултати вследствие на пандемията през тази година и оптимистичната прогноза за развитието на индустрията през следващите няколко години.