Site icon TechTrends България

Disney вдига залозите в стрийминга

The-Mandalorian-Season-2-1

Празни и затворени кина и увеселителни паркове в миналото щеше да означава фалит за Walt Disney. В разгара на световната пандемия медийният гигант намери спасителна сламка, която подобно на Барон Мюнхаузен му помага да се издърпа сам за косите от бездните на пропастта. Затова не е изненадващо обявяването, че стрийминг платформата Disney+ беше обявена за бъдещето на компанията.

Признаци за тези намерения имаше още през изминалата година, когато беше обявена т.нар. четвърта фаза на филмите (и сериалите) по комиксите на Marvel. За периода до края на 2021 г. бяха заложени едва пет филма, а останалите бяха под формата на ексклузивни сериали за Disney+.

Успехът на The Mandalorian и провалът на новата трилогия по Star Wars предначерта бъдещето на популярния франчайз в посока на стрийминг платформата. Близо десетина нови сериали ще подкрепят „Междузвездни войни“, на които реално ще се разчита за превръщането на Disney+ във водеща услуга. Едва един филм ще бъде разработен през следващите две години, а останалите са под формата на ТВ поредици – кратки и по-дълги.

Завоят към стрийминга е очакван, като пандемията го форсира. Той ще има и своя болезнен ефект – все още Disney+ не е основен източник на приходи за медийния гигант, който след няколко години ще навърши един век от основаването си.

„Това е пътят“ – ефектът на The Mandalorian

Ексклузивните серии на The Mandalorian във вселената на Star Wars предизвикаха истински фурор след феновете още в края на 2019 г. Те бяха едно от основните оръжия на Disney, за да докара повече абонати за своята стрийминг платформа. Пандемията и стратегията някои заглавия, като „Мулан“ да излязат за Disney+ я превърнаха в най-бързорастящата услуга на пазара.

Вторият сезон на The Mandalorian започна проблематично, изпълнен с информация, че първите епизоди са гледани от много малък процент от абонатите на услугата. С разгръщането на историята и завръщане на ключови герои, като Бо Катан, Асока и Боба Фет се прави обвързаност и с анимационния сериал The Clone Wars, в която е разказана голяма част от историята на новите попълнения.

Това свързване между различните поредици (за много кратко и с друга анимация – Star Wars: Rebels), наистина създава чувство, че отделните продукции са част от нещо голямо. Същата успешна формула направи хитовете на Marvel толкова успешни. Сега, Disney се опитва да повтори стратегията със Star Wars.

Новата вълна

Стратегията се потвърждава с обявените нови поредици във вселената на „Междузвездни войни“. Освен трети сезон на The Mandalorian, към него ще бъдат прикачени поне още два сериала – Ahsoka и Rangers of the New Republic. Те ще се развиват паралелно във времето и почти сигурно ще бъдат с преплетена история в един момент.

Към тях добавяме три други поредици, които ще изследват времето на Империята между Епизод 3 и 4. Това са Andor, който проследява един от бунтовниците от филма Rogue One, Lando – посветен на легендарния контрабандист и дългоочакваните серии за Obi-Wan Kenobi с Йън МакГрегър.

Сериалите за Disney във вселената на Star Wars не се изчерпват с този списък. Още са анимацията The Bad Batch, която е продължение на The Clone Wars и едноименния екип от клонинги. Още епизоди ще има в поредиците Acolyte, R Droid Story и късометражните Vision. Последните ще са в японския стил anime.

Сред цялото това разнообразие от сериали ще имаме само един-единствен пълнометражен филм. Той ще е посветен на легендарната бунтовническа ескадрила Rogue Squadron и ще е първият режисиран от жена – Пати Дженкинс. Втори, неозаглавен ще се разработва от Таика Уатити, но той беше само загатнат.

Прекалено много Star Wars?

Епизодичният формат, предназначен ексклузивно за Disney+ доминираше и останалата част от новото портфолио на медийния гигант. От около 100 нови заглавия 63 са сериали, а само 43 са филми. Почти 80 от тях ще излязат директно за някоя от стрийминг платформите на Disney. Освен едноимената, те разполагат с мажоритарен дял в Hulu, който се крепи основно от спортното съдържание на ESPN – друга собственост на медийния гигант.

Бурното начало на Disney+ се дължи за момента до голяма степен на The Mandalorian и интереса, който сериалът предизвика. Вторият сезон е до пет пъти по-гледан от останалото оригинално съдържание в платформата. Допълнително с обвързването с The Clone Wars, доведе до доста силен интерес и към анимацията на Дейв Фелони. Фокусът към сериалите по Star Wars е очакван ход, с който се опитва да се капитализира потребителското желание.

Остава въпросът – дали няма да дойде прекалено много на абонатите? Тезата, че има „умора“ от Star Wars съдържание се лансира и използва за оправдание на провала на последната трилогия. The Mandalorian и последния сезон The Clone Wars я обориха, като показаха, че феновете искат качествено съдържание, което е в духа на оригиналите и следват тяхната логика, отколкото вели опити за рестартиране на франчайза и непоследователна история.

Възприемането на новото съдържание по „Междузвездни войни“ ще зависи изцяло от качеството на продукцията, историята и героите, а не от количеството. Истинското предизвикателство ще бъде да се пресъздаде и подкрепи успеха на The Mandalorian от друг сериал или франчайз.

Ефектите до момента

За около година от пускането си Disney+ нарасна от 10 млн. абоната през първия месец и надмина 25 млн. в края на януари 2020 г. След което, покрай COVID-19 пандемията и новото съдържание потребителската база се утрои до 86.8 млн. през декември 2020 г.

Тя е наполовина от тази на Netflix, която също заради извънредната обстановка получи добър ръст, особено през първото тримесечие на годината. Водещата стрийминг платформа разполага с около 195 млн. абоната към края на третото тримесечие (октомври) на 2020 г. Ако продължава същия темп на развитие, Disney+ скоро може да достигне Netflix, като вече надмина другите конкуренти, в лицето на HBO Max, Amazon Prime и др.

Остава един голям въпрос – какво ще прави медийният гигант с Hulu. Преди години, платформата беше основната алтернатива на Disney за стрийминг. Поради тази причина след сделката с Fox, компанията разполага с мажоритарен дял в нея. Hulu все пак получи внимание и съдържание. Филмите Palm Springs и Happiest Season са подкрепени от нов сезон на Handmaid’s Tale, Dopesick и др.

Те обаче са доста малко в сравнение, с това, което Disney налива в другата си платформа. Бъдещето на Hulu ще се решава през следващите години. Една от опциите е медийният гигант да откупи оставащия дял на Comcast и евентуално да се опита да я слее с Disney+. Това ще е доста голяма инвестиция, която не се знае дали ще си струва.

Дори в момента Hulu разполага с едва 36.6 млн. абоната към декември 2020 г. Което е по-малко от тези на Disney+ през същия период. Hulu губи стойност и е възможно, да бъде оставена на автопилот и постепенно закрита.

Бъдещето е в ръцете на Disney+ и стрийминга. Обединението на платформите е въпрос на време. Проблемът е, че все още Disney е зависима от останалите си приходи.

През финансовата 2020 г. (приключващата на 3 октомври), компанията отчита постъпления от 65.38 млрд. долара. От тях се падат едва 16.9 млрд. на стрийминга и подобни дейности. Те се удвояват спрямо 2019 г. когато са били едва 9.3 млрд. долара, но все още съставляват едва 26% от общите приходи. Дали Disney ще успее да ги превърне във водещи ще разберем през следващите месеци. Особено с международната премиера на Disney+, която ще се осъществи през 2021 г.

Exit mobile version