IT БИЗНЕСНОВИНИ

Нова вълна от антимонополни дела срещу Google в САЩ

В рамките на няколко месеца, властите в САЩ заведоха трето голямо антимонополно дело срещу Google. Този път на фокус е начинът по който функционира най-голямата интернет търсачка и как формира резултатите от задаваните ключови думи. Освен това, технологичният гигант си взаимодейства с други лидери, като Facebook в предоставянето на онлайн реклама.

Обвинението е направено от 40 щатски главни прокурора, като подобно на останалите искове и тук представителите на двете основни партии си сътрудничат. Водещи в това начинание са демократът от щата Колорадо главен прокурор Фил Уайзър и неговия колега от щата Небраска и републиканец Дъг Питърсън.

Главните обвинения

google-hq-sign

Голяма чат от прокурорите в различните щати се концентрират повече върху трансформацията на търсачката на Google. Технологичната компания все повече разчита на реклама интегрирана в резултатите, както и нейните алгоритми, които могат да издигнат или закопаят дадени бизнеси.

Водещото дело е на щата Колорадо, което се съсредоточава върху три категории. Първата се припокрива с обвиненията от преди два месеца, че Google подписва мултимилиардни споразумения с компании, като Apple и Mozilla, за да може нейната търсачка да се ползва по подразбиране в техните браузъри.

Втората категория е, че интернет гигантът не предоставя неутрален начин на рекламодателите да се позиционират и промотират на нейната платформа. Третата е, че Google много често се възползват да поставят своите услуги и продукти на първо място, а в същото време да потискат тези на конкурентите.

Според главният прокурор на щата Колорадо Фил Уайзър, „на потребителите са им отказани предимствата на конкуренцията, включително възможността за развитие на по-качествени услуги и по-добра защита на личните данни.“

Google и прецизната търсачка

google-search-on

Google излезе с позиция, че първо ще обжалва исковете и второ – нейната търсачка дава максимално релевантни и детайлни резултати. Тезата на компанията е, че всеки един редизайн на нейната услуга за онлайн търсене ще навреди на американските потребители и бизнес.

Технологичният гигант се захваща за идеята, че през последните 20 години непрекъснато е подобрявала своите алгоритми, за да може да дава максимално прецизни и релевантни резултати. Компанията също така цитира различни данни за това колко много трафик минава през нея към малък и среден бизнес и как това потенциално може да навреди на тези фирми.

Google използва и различни цитати от редица публични институции по света, за да оправдае своите действия и технология:

Любопитно, Google дава за пример конкурентната платформа Bing на Microsoft. Като дори показва, че двете търсачки имат подобен дизайн и резултати. Което повдига друг въпрос – дали все пак услугата на Microsoft не е започнала да достига техническите параметри на Google и предимствата на втората не са намалели? Дали е така или не – в момента това е позицията на компанията от Маунтиън Вю.

Бракът с Facebook

Facebook eyes regulation

Искът от щата Тексас е по-интересен, защото внася допълнителен елемент в антимонополните дела на САЩ срещу интернет гиганта. Той е воден от местния главен прокурор Кен Пакстън и обвинява Google в „незаконно споразумение“ с Facebook. Чрез него социалната мрежа получава специални правомощия и достъп до част от базите данни на интернет търсачката. Срещу това, Facebook се ангажира да не подкрепя конкурентни онлайн рекламни платформи.

Историята може да се проследи от 2017 г., когато социалната мрежа обявява, че ще възприеме модела за „основно наддаване“ при своите реклами. Тази система влиза в конфликт с технологията за наддаване на Google. Facebook позволява на рекламодателите да получават най-добрите цени от различни платформи наведнъж. Тази на Google прави противоположното, като ограничава само до нейната система.

Според тексаската прокуратура целта е била една – ръководителите на Facebook да използват новия модел за оказване на натиск на интернет търсачката, което да накара последната да приеме по-добри условия за споделянето и купуването на реклами.

Това и става през септември 2018 г., когато двата технологични гиганта си стискат ръцете. Платформата на Facebook получава специални правомощия и по-ниски цени при наддаване в системата на Google. В замяна социалната мрежа се отказва от своя модел.

По-важното дело

stck-facebook-ad-business

Проблемът е, че двете компании държат над 60% от онлайн рекламата в САЩ и в Европа. Освен това, чрез това споразумение те де факто уговарят за фиксирани цени при продажбата на реклами. С което унищожават пазарните правила. Този иск е фундаментално по-различен от останалите, поради няколко причини.

От една страна другите дела са за злоупотреба с монополно положение, но не и че разполагат с такова. Доказването на последното е по-трудно в съда. При тексаския случай имаме споразумение за фиксиране на цените, чието доказване е по-проста задача, а наказанията са по-лесно приложими. Отделно, с това дело се удря не само Google, но и Facebook.

Това е важно, защото в началото на декември, подобни дела за злоупотреба с монопол от множество щати бяха заведени и срещу социалната мрежа. Натискът към технологичните гиганти ще се усилва и ако Европейския съюз приеме проектозаконите за единния цифров пазар, с които реално ще могат дори да разцепват компании ако те са прекалено големи и влиятелни.

Допълнително, ситуацията може да се влоши, ако САЩ продължат с антимонополните дела не само срещу Facebook и Google, но добавят Apple и Amazon към тях. Нещо, което беше загатнато в изслушването на четирите компании пред Конгреса през тази есен.

Свързани статии

Back to top button