Site icon TechTrends България

Cyberpunk 2077 и големите пороци на гейм индустрията

Cyberpunk-2077-kv

Момче, послушай ме – Cyberpunk 2077 я започни след шест месеца. Просто CD Projeкt Red имат навика да пускат много бъгави заглавия, които да не могат да се играят нормално известно време, поне докато не ги оправят като хората.

Горните думи са на мой приятел, огромен фен на Witcher 3 и са изречени седмици преди официалната премиера. Съответно преди да стане ясно, че дългоочаквания нов хит на същия разработчик има много проблеми на старта. Не всеки от над 13-те милиона потребители, които си закупиха заглавието, имаше подобен приятел, който да го предупреди за това. Това е и причината, този материал да не е ревю на играта.

Вместо това ще се концентрираме върху друго. Как създателят на Cyberpunk 2077 – CD Projeкt Red извади на показ някои от големите пороци на гейм индустрията. Както и как акционерите могат да заложат капан на създателите на креативно съдържание и реално да са една от причините за провала (при старта) на играта.

Пороците може да ги категоризираме по следния начин – пускане на незавършено заглавие, прекалена амбиция за покриване на всички платформи, заблуждаващ маркетинг и реклама, поставяне на невъзможни за изпълнение цели, огромен натиск върху разработчиците. Отделно в този материал ще видим какви са потенциалните последствия за CD Projeкt Red.

Създаването на Cyberpunk 2077

Идеята за Cyberpunk 2077 се ражда през 2012 г., когато започва да се работи по концепцията за играта. Година по-късно на гейм изложението E3 се пуска тийзър, който е компютърна анимация и показва най-базовата идея за обстановката, в която ще се развива действието.

През следващите няколко години, работата е доста бавна, защото студиото тепърва довършва Witcher 3: Wild Hunt, който излиза през 2015 г. Според различна информация, истинската разработка на Cyberpunk 2077 започва едва 12 месеца след това. Причината… поправят се проблемите с Witcher 3. Така през 2016 г. първият екип от 50 души запретва ръкави.

Въпреки това, CD Projeкt Red запретва сериозно ръкави, като в най-натоварените етапи на работа, са задействани над 500 души. Събрани са средства, включително от полската държава (студиото е базирано във Варшава), с което да се разгърне работата. През 2018 г. е отворено нов звено във Вроцлав, което да форсира създаването на Cyberpunk 2077. Обемите са големи, защото всичко се създава от нулата. CD Projeкt Red разполага със собствен графичен енджин, но който трябва да надгради към следващото поколение визия. Това ги лишава от готови ресурси и отнема много време. Компанията си партнира с Nvidia, за да направи новото заглавие максимално оптимизирано с новата (за това време) технология Ray Tracing.

Отлагане, отлагане и катастрофален старт

Работата по Cyberpunk 2077 напредва и CD Project Red искат да се възползват максимално от създаденото внимание към нея и на E3 през 2019 г. обявяват пускова дата за 16 април 2020 г. Коронавирус пандемията по думите на студиото забавят работата и полирането на играта и тя е отложена за септември същата година. После, датата за пускане се измества за 19 ноември и накрая за 10 декември 2020 г.

След поредното изместване, феновете дори започват да се шегуват, че игра няма и всичко е просто една голяма шега на CD Projeкt Red. До края на ноември, обстановката е по-скоро весела, като по това време се появяват и първите снимки с готовите кутии за разпространение на заглавието.

Скандалите при пуска започват още преди Cyberpunk 2077 официално да е на пазара. Някои потребители получават своите колекционерски копия дни по-рано, като част от тях явно имат и достъп до сървърите и започват да играят по-рано. Разпространените журналистически копия (които са само за PC) са под такова стриктно ембарго, че за визуализация на ревютата може да се използват само кадри от официалните трейлъри. Поне докато не мине 10 декември. Това се оказва, само подгряване за истинското фиаско, което става при пускането на играта.

Добре дошли в градът на бъговете

Cyberpunk 2077 се оказва абсолютно недовършена и нетествана игра. Ситуацията през първата две седмици показва ясно това. Бъговете, проблемите и грешките са толкова много и големи, че на моменти напълно „чупят“ цялото изживяване. Графичните пропадания на героя под нивото са само черешката на тортата, които между другото са доста често срещани в много заглавия.

Аз лично за пет часа игра изпитах всички възможни „леки“ бъгове. Липса на моята избрана визия на героя ми в огледалото в първата мисия, неестествено поведение на трупове на врагове при първата престрелка, липсващи оръжия в инвентара след това, липсващи текстури при „тихото“ отстраняване на противник и др.

В интернет вече е пълно с клипове с компилации с проблемите на играта при пускането ѝ. Капката, която прелива чашата за всички ентусиасти, които все пак решат да се отдадат повече време на нея, е, че заради технически ограничения, сейв файловете не могат да надвишават 8MB. Ако те надминат този размер, тогава те стават неизползваеми. Проблемът е, че колкото повече геймърите се потопят във възможностите за създаване на оръжия и събиране на предмети, толкова по-големи стават техните сейв файлове. Което убива възможността за продължителна игра.

Истинският фарс идва при версията за PlayStation 4. Там се оказва, че Cyberpunk 2077 е напълно неоптимизирана и върви с много ниски кадри в секунда. Проблемът е, че това е платформата, на която е разработен мастъра на играта. Това означава, че е основната версия върху която студиото е работило по нея. С други думи, по задание Cyberpunk 2077 е правена първо за PlayStation 4, а после е адаптирана за останалите. Фактът, че тя се представя най-зле на нея, не говори добре за CD Project Red.

Гневът на инвеститорите

Недовършеното състояние на Cyberpunk 2077 иронично я прави по-добре за игра на PC в момента, отколкото за конзоли. Това важи и за Stadia версията ѝ. Което обяснява, защо CD Projeкt Red предоставя PC копия на журналистите за предварителни ревюта, а не конзолни. Има няколко проблема свързани с това.

Първият е, че играта беше рекламирана като основно PS4 заглавие и като вторично такова за останалите платформи. CD Projekt Red започва да предлага връщане на парите, на всички, които са недоволни от Cyberpunk 2077, но само на хартия. Завързва се спор, между студиото и основните платформи за разпространение в конзолите на Sony и Microsoft за процедурата. С което двата технологични гиганта решават да оттеглят играта от магазините си. Това е огромен удар по разработчика и за потенциалния поток от пари впоследствие.

Вторият е по-голям проблем – компанията излъга инвеститорите за състоянието на версията на Cyberpunk 2077 за конзолата на Sony, както и за тази на Microsoft. В запитване от инвеститори седмици преди премиерата, главният изпълнителен директор на CD Projekt Red Адам Качински обяви, че играта върви изненадващо добре на настоящето поколение конзоли.

„Вярваме, че играта ще върви страхотно на всяка платформа. Разбира се, че визията ще зависи и от възможностите на платформата“, коментира Качински. Това успокоява инвеститорите, които се опасяват, че може да има проблеми с конзолните версии на Cyberpunk 2077 при пускането ѝ.

Изказването на Качински и реалността няколко седмици по-късно, кара някои от акционерите на компанията да заведат дело срещу нея, за тяхното умишлено заблуждаване. Комбинацията от изтеглянето на играта от Xbox Store и PlayStation Store-овете, връщането на пари на геймърите не могат да компенсират 13-те млн. продадени копия. Което налага спад на акциите на CD Projekt Red от 31 полски злоти (6.9 евро) на 4 декември на 18 злоти (4 евро) на 29 декември.

Капанът на предварителните поръчки

Фактът, че CD Projekt Red е публична компания е една от причините за голяма част от главоболията, които изпитва със Cyberpunk 2077. Те могат да се използват и за отправна точка в много от пороците на големите разработчици, които са в същото положение.

Проблемите с бъговете и техническите проблеми можеха да се избегнат ако разработчиците бяха отложили играта с няколко месеца. По всичко личи, че частта с тестването и качествения контрол е неглижирана жестоко. Тази фаза обикновено отнема между 3 и 6 месеца, за да можете да имате игра с приемливо ниво на бъгове (всяко заглавие има такива). Отделно, амбицията да излезе едновременно за конзоли, PC и Stadia допълнително налива масло в огъня.

За да удовлетвори своите акционери полското студио започва предварителните поръчки още през лятото на 2019 г., а датата за излизане е фиксирана за април 2020 г. Това е огромен проблем, защото по-този начин CD Projekt Red вкарва очакваните приходи от продажбите на Cyberpunk 2077 във финансовата си година.

Отлагането беше възможно да се направи само в рамките на календарната 2020 г. Нещо, което CD Projekt Red се опита да направи докрай. Ако беше изместила пускането за пролетта на 2021 г., пак щеше да стои опасността от съдебни дела на акционери. Което поставя под огромно напрежение разработчиците, които трябва да работят извънредно близо година, за да могат да доставят завършен продукт. Или поне нещо, което да мине за такъв.

Този проблем стои на дневен ред за всяко голямо студио. Затова много от хитовите заглавия идват с ъпдейти с размерите на самата игра в първия ден. Големите разпространители се опитват да намалят шансовете от изпадане в тази ситуация, като възлагат работата на редица студиа. Call of Duty: Modern Warfare например, е разработена от Infinity Ward, но в играта участват още четири дъщерни компании и редица други аутсорсинг екипи.

Заблудени или нереалистични очаквания

Друг огромен препъни-камък за Cyberpunk 2077 е, че тя създаде погрешни и дори нереалистични очаквания за много от геймърите. Вина за това имат както феновете, така и маркетинг екипите на CD Projekt Red. Рекламната кампания представя играта, като „виртуален свят, в който избираш какво да правиш и в какво да се превърнеш“.

Това, както и различните промотиращи материали загатват, че заглавието е футуристичен вариант на Grand Theft Auto V. Огромен и отворен свят, в който геймърите имат голяма свобода на действие. Те могат да следват основната история, но и да изпълняват редица странични мисии. Дори след като приключат първата, да продължат да изследват света около тях.

Разработчиците от CD Projekt Red признават, че не е било това идеята. Или поне състоянието, в което играта се намира в момента. Ограниченията за сейв файловете са породени от технически лимити, които може и да не бъдат преодолени. Това поставя строги рамки, колко можете да развивате един герой и времето прекарано с него.

Самите те отбелязват, че в момента, играта е направена да бъде приключена основната история, да се рагледат някои от възможните развития, след което да се рестартира процеса с нов герой и с други пътища за прогрес. Отделно, отвореният свят си има своите ограничения, които явно са продикутвани в процеса на разработка, когато първоначалните идеи и амбиции на създадателите се е наложило да бъдат смалени. Това често се случва, особено при по-мащабните продукции. Отделно, натискът върху пускането на играта през 2020 г. също може да кара създателите ѝ да изрежат редица функции и възможности.

Няма да се учудим ако след половин година или повече да достигнем до този мащабен отворен свят, което обаче затвърждава идеята, че имаме пуснат недовършен продукт. Проблем, който също е често срещан в гейм индустрията. В повечето случаи, разработчиците прилагат до идеята за „ранен достъп“ (early access). При него, играта се пуска по-рано в алфа или бета версия, потребителите заплащат, за да имат достъп до нея, а студиото работи в движение по проекта.

Това е рисков вариант, в който първоначалните реакции може да са доста отрицателни, но след година-две или дори повече да достигнем до наистина завършено и качествено заглавие. Един добър пример в тази посока е Escape From Tarkov. Играта стартира с голямо недоволство за малко съдържание и лош мрежов код. Сега е сред водещите заглавия в Twitch, с хиляди последователи и доста позитивни отзиви.

Последствията за CD Projekt Red

Възможно е Cyberpunk 2077 въпреки трудностите да възкръсне като феникс, като подобен пример все пак има в гейм индустрията. Това е No Man’s Sky, който стартира през 2016 г. и беше определен за „най-голямата измама в гейминга“, тъй като не отговаряше изобщо на първоначалните обещания, беше пълен с бъгове, сривове и др. Три години по-късно, с редица ъпдейти и разширяване на съдържанието, играта започна да оправдава визията на разработчиците.

CD Projekt Red може да не разполагат с лукса и толкова време, за да оправят проблемите на Cyberpunk 2077. Отново опираме до публичния статус на студиото. Инвеститорите вече започват действия срещу компанията и това може да доведе до доста последствия за нея. CD Projekt Red трябва да убеди играчите, че тяхното заглавие ще доведе до обещания потенциал.

Първо, трябва да се види колко ще е голям отлива на геймъри и колко от тях ще искат връщане на парите. Ако не са мнозинство двете групи тя запазва шансове за преодоляване на проблемите. Това ще стане като разработчиците бързо поправят повечето проблеми на играта, а впоследствие излязат с точна пътна карта за развитието ѝ, има шанс да запази повечето играчи, които са я закупили.

Вторият фактор са действията на инвеститорите и състоянието на цената на акциите. Масови съдебни дела и разпродажби, ще доведе до потъването на стойността на книжата и оценката на CD Projekt Red. Целият процес може да погълне и пари за юридически разходи, което да изчерпа ресурса на разработчика. При най-лошия вариант, може да се достигне до продажбата на компанията и промяна на стратегията.

Подобен сценарий го видяхме с друго полско студио – The Farm 51. Те привлякоха огромно внимание с техния екшън от първо лице World War 3. При старта на заглавието, не прецениха колко сървъри ще са ѝ необходими и през първите две седмици почти никой не можеше да играе от претоварената инфраструктура. Това доведе до масово оттегляне на потребители, което забави развитието на пътната карта за ново съдържание и технически подобрения.

Крайният резултат е, че в момента никой не играе World War 3, а The Farm 51 прехвърли нейното управление на My.Games. Последните ще превърнат заглавието във формата Free to Play и ще се опитат да го рестартират. Реално, ще убият настоящата игра, като ползват всичките ѝ ресурси за създаването на заглавие тип Fortnite (без елемента на кралска битка – бел. ред.).

При CD Projekt Red може да достигнем не само до прехвърляне на правата на Cyberpunk 2077, но дори и до смяна на собствеността на самото студио, ако нещата загрубеят. Надяваме се да не се достига дотам. Просто защото играта има огромен потенциал, който беше разрушен от пороците на гейм индустрията, които я тровят през последните години.

Exit mobile version