Изминалата 2020 г. се оказа рекордна за мобилните приложения и игри. Тенденцията можеше да се проследи още от второто тримесечие, когато повечето страни по света наложиха рестриктивни мерки за справяне с коронавирус пандемията. Това доведе до повишено потребление и разходи за приложения за мобилни устройства, като смартфони и таблети.
Обобщаващите данни на изследователската фирма SensorTower показват рекордни приходи от 111 млрд. долара през 2020 г. Това е ръст от 30% спрямо предходната 2019 г. и поставят доста висока летва за новата година. Причината за големия скок се дължи в преминаването към дистанционна работа и обучение, което изисква нови форми на комуникация и приложения с по-висока продуктивност.
Подобна е ситуацията и с мобилните игри, които също достигат до нови висини при приходите. Потребителите имат повече време за гейминг, като работят и учат от домовете си. Приходите в този сегмент през 2020 г. са малко под 80 млрд. долара и съставлява ръст от 26% спрямо предходната година.
App Store и Google Play – запазване на статуквото
Пандемията и рекордните резултати не променят статуквото при двата доминиращи онлайн магазини за приложения. Google Play е лидер по брой сваляния, но когато става дума за приходи, App Store е недостижим. Тази тенденция се запазва плътно през 2020 г.
При свалянията двата магазина кумулативно имат 143 млрд., което е ръст от 23.7%. Близо две трети от това увеличение е в кошницата на Google Play, които отчитат нарастване с 27.9% на годишна база. Двойно по-малък е темпа на App Store – 12.1%. По този начин дори се усилва разликата между двата магазина по общ брой сваляния – 108.5 млрд. срещу 34.4 млрд. в полза на Google Play.
Ситуацията се променя драстично, когато стане дума за привлечени приходи. Тук годишният ръст на двата магазина е почти идентичен – 30%. Но базите са съвсем различни, което запазва водещото съотношение за екосистемата на Apple. App Store привличат 72.3 млрд. долара постъпления срещу 38.6 млрд. долара на Google Play през 2020 г.
Рекордните приходи през изминалата година бяха и един от поводите за спорове между Apple (и Google) с някои водещи разработчици, като Epic Games. Причините са, че и двата магазина взимат по 30% комисионна, което според някои е доста висока цена само за разпространителска дейност.
TikTok и Zoom са водещите приложения за годината
Китайското приложение за споделяне на кратки клипове TikTok е безапелационен лидер по сваляния и приходи в двата основни онлайн магазина – App Store на Apple и Google Play на Google. То е и водещо при общите приходи и при тези генерирани от устройства под iOS. Високата му популярност сред младежите в САЩ и западните държави вече предизвика спорове и дискусии.
Дори доведе до опити на Вашингтон да принудят китайският му собственик ByteDance да продаде регионалните си активи на локална компания. Преговорите преминават през заплахи за потенциалната му забрана в САЩ.
Очаквано, останалите водещи приложения по сваляния са свързани с продуктивност или комуникация. По общи даунлоуди втори е WhatsApp, следван от Zoom, Facebook, Instagram и Messenger. Продължава доминацията на социалната мрежа на Марк Зукърбърг, като четири от шестте най-сваляните приложения са нейна собственост. Което може да натежи в различните антимонополни дела, които САЩ предприеха срещу Facebook.
Разликите във водещите по сваляния приложения в различните онлайн магазини са минимални. Основно, на по-предна позиция в App Store е YouTube, основно поради факта, че то не идва преинсталирано на iOS устройства, за разлика от тези под Android.
Другата голяма звезда на 2020 г. е приложението за видеоконферентни разговори Zoom. То отчита ръст от 1 686% на инсталациите на годишна база в App Store и вече достига 212.5 млн.
Златният век при мобилните игри
Мобилните игри също печелят много от турбулентната 2020 г. Отделени в собствена категория те достигат до нови рекорди с общи приходи от 79.5 млрд. долара. Това е ръст от 26% спрямо предходната година и продължават да държат основния дял в мобилните постъпления. Но техния дял на фона на всички приложения спада с два процентни пункта до 71.7%.
Ножицата в приходите между двата магазина се запазва в полза на App Store, макар да не е толкова силно отворена, както при традиционните мобилни програми. През 2020 г. постъпленията за iOS устройства от мобилни игри са 47.6 млрд. долара срещу 31.9 млрд. долара при Android. Ръстът на годишна база е съответно 25.3% и 27.1%.
Най-доходоносните игри като цяло са мобилната версия на PlayerUnknown’s: Battlegrounds (PUBG), следвана от Arena of Valor и превърналата се вече в класика Pokemon Go. По платформи в App Store лидер е Arena of Valor, следвана от PUBG и Roblox. При Google Play намираме Coin Master, Pokemon Go и Lineage M.
Когато става дума за сваляния, разликите между двата водещи онлайн магазина стават доста по-драматични. App Store отчита едва 9.8% увеличение до 10.1 млрд. сваляния срещу 46.1 млрд. такива в Google Play. Потребителите на Android са даунлоудвали 39.3% повече игри през 2020 г. спрямо предходната година.
Among Us е водещото гейм заглавия по общ брой сваляния, като заема първо място в App Store и четвърто в Google Play. Garena Free Fire от своя страна е втора по общи, първа в магазина на Android, но не попада в Топ 10 при екосистемата на Apple.