Слуховете, че Apple разработва собствен електромобил с автономна технология датират от години. Досега имаше само косвени индикации, като наемане на бивши служители на Tesla и позиции за работа, свързани със системи, необходими за подобен тип превозни средства. През последния месец неофициалната информация, че американският гигант преговаря за сключването на стратегическо партньорство с южнокорейската Hyundai за развитие в тази посока.
В нея се споменават и потенциални пускови дати, подготовка за производство и дори потенциални заводи, където това да се осъществява. Любопитното е, че Hyundai първоначално потвърждават, че е имало преговори с Apple, но впоследствие коригират, че са „били запитвани от няколко компании“ за подобни партньорства. Самият щатски гигант отказва коментар по темата.
Детайлите
Източници от автомобилния сектор споделят на 8 януари пред южнокорейския Korea IT News, че Hyundai и Apple преговарят за стратегическо партньорство за разработване на съвместен електромобил. Производството е било планирано за 2024 г., като най-вероятно се има предвид предсерийни и опитни модели, като тези за крайните потребители да стартират малко след това.
По-ранен доклад от декември 2020 г. на Reuters загатва, че електромобилът на Apple се очаква да излезе на пазара през 2025-2027 г. Разликата от няколко години съвпада доста удобно за подготовка за производство, тестове и натрупване на складови наличности преди моделите да бъдат официално пуснати в продажба.
Първоначалните данни на Korea IT News отбелязват, че в хода на преговорите е повдигнат въпроса с потенциална локация за завода на новите Apple електромобили. За такъв е спряган този на Kia Motors (част от групата на Hyundai) в щата Джорджия. Предполага се, че плановете са за започване на предсерийно и серийно производство от 100 хил. броя през 2024 г. с достигане на пиков капацитет от 400 хил. Първите предсерийни модели пък трябва да бъдат готови през 2022 г.
Hyundai първоначално потвърждават, че водят преговори с Apple, но те са в доста ранен етап и „още нищо не е решено“. Това доведе до скок на акциите на южнокорейския гигант от над 20%. Впоследствие, компанията коригира изказването си, че са били запитвани от няколко компании за подобни партньорства. Любопитното е, че малко след това информацията за производството и потенциалните заводи е заличена и от първоизточника Korea IT News.
Проектът Titan
Независимо в какъв етап се намират преговорите между двете компании, това е първият случай на частично потвърждение, че Apple работи върху свой електромобил. Слуховете за подобна разработка варират още от 2014 г., като проектът носи кодовото име „Титан“. Тогава се предполага, че „ябълковият“ гигант е наел екип от около 1 000 души и развива дейността си тайно в близост до централата на компанията в Купертино, Калифорния.
Информацията през годините е оскъдна. Предполага се, че няколко години след това, Apple се отказва от разработката на електромобил и се фокусира върху създаването на софтуер и технологична платформа за автономни коли. Без да разработва собствени модели превозни средства за крайния потребител.
Ситуацията се изменя през 2018 г., когато Apple наема бивш инженер на Tesla Дъг Филд. Това подсилва слуховете, че компанията е възобновила интереса си към създаването на електромобил. Отново има две години затишие, до декември 2020 г., когато източници на Reuters коментират, че Apple е имала планове за дебюта на своята собствена електрическа кола за 2024 г., но пандемията ги е изместила за след 2025 г.
Надпреварата за електормобилите
Tesla създаде истинска надпревара за електромобилите. Компанията в момента има по-голяма пазарна капитализация от основните автоконцерни, не толкова на огромния си дял по продажби, колкото на потенциала за развитие, добрия си бранд и иновативни технологии в сферата.
Успехът на Tesla, в комбинация с развитието на SpaceX и Starlink направи технологичният милиардер Илон Мъск най-богатия човек на планетата, задминавайки досегашните лидери Джеф Безос и Бил Гейтс.
Потенциалното навлизане на Apple в този сектор има потенциал да се превърне в ключов момент за развитието на компанията съпоставим с представянето на първия iPhone. Или пък да доведе до изгаряне на част от огромните парични резерви, които технологичния гигант е натрупал през годините.