IT БИЗНЕСPLAYНОВИНИ

ЕС с първи големи санкции срещу онлайн геоблокирането

Европейският съюз (ЕС) предприе първите санкции срещу онлайн компании, които използват геоблокиране на територията на Стария континент. Брюксел обяви, че е глобила Valve, която седи зад гейм платформата и магазин Steam, както и пет гейм издателя Bandai Namco, Capcom, Focus Home, Koch Media и ZeniMax (вече част от Microsoft) със 7.8 млн. евро.

Обвиненията са, че дружествата са нарушили антимонополното законодателство на ЕС като са ограничили продажбите и активациите на определени игри в различни региони на Европа. Практиката е позната като геоблокиране и Европейската комисия (ЕК) се опитва от няколко години да вземе мерки срещу нея.

Петте издателя са глобени с общо 6 млн. евро, като първоначалните суми са били доста по-високи, но са били смекчени, защото компаниите са сътрудничили с комисията по казуса. Valve от своя страна не е съдействала при антимонополното разследван и вследствие на това понася санкция от 1.6 млн. евро.

Казусът

geoblocking-eu-fine

Valve предоставя един от най-големите онлайн магазини за игри за PC – Steam с над 35 хил. заглавия в своя каталог. Потребителите могат бързо и лесно, чрез два клика да купят желания продукт онлайн, да го инсталират и играят когато поискат чрез платформата.

Вече почти всички нови игри изискват инсталация през някоя онлайн платформа, дори закупените под формата на физически копия. Нормална практика е, последните да съдържат само активационен код, който да се ползва за добавянето на заглавието в интернет платформа и оттам да се инсталира и управлява.

Доста компании предлагат избор – геймърите могат да активират кода в собствената платформа на разпространителя/студиото или в тази на Steam. Разследването на ЕС е свързано точно с тези случаи. Според Брюксел, Valve предлага на издателите опцията да ограничат своите активационни кодове само за конкретни региони и страни. Практика, която не допада изобщо на Брюксел.

Срещу единния цифров пазар

digital-single-market-eu

Ако геймър е закупил физическо копие на дадена игра, то нейния код може да се активира в Steam само ако потребителят го направи на компютър, който се намира в същата държава. ЕК смята това за геоблокиране в рамките на Европа и не позволява купен продукт в една страна част от Съюза да се използва без проблеми в друга. С което се нарушава обновеното антимонополно законодателство и опитите на Брюксел да изгради единен цифров пазар.

„Повече от половината европейци се забавляват с видеоигри, гейм индустрията в Европа е за над 17 млрд. евро“, коментира зам.-председателят на ЕК Маргарет Вестагер. „Днешните глоби срещу практиките за геоблокиране на Valve и пет PC гейм издателя трябва да напомянт на компаниите, че според законодателството на ЕС не могат да забраняват трансграничните продажби“.


ec-margrethe-vestager-quote„Днешните глоби срещу практиките за геоблокиране трябва да напомнят на компаниите, че според законодателството на ЕС не могат да забраняват трансграничните продажби“Маргрет Вестагер, Европейска комисия


Вестагер допълни, че подобни практики пречат на европейските потребители да се възползват от единния цифров пазар и да могат да избират най-изгодната им в рамките на Съюза оферта.

По принцип разпространителите предоставят на платформата Steam лицензи за своите игри с право на продажба в целия ЕС. Разследването установява, че са сключени допълнителни двустранни споразумения за кодовете във физическите копия. Чрез тях Valve и издателите са се разбрали да не се активират продукти закупени в Чехия, Полша, Унгария, Румъния, Словакия, Естония, Литва и Латвия извън тях. Което обхваща около 100 заглавия, показва разследването на ЕК.

Всеки от разпространителите е глобен с различни суми. Най-голяма е санкцията за Focus Home – 2.88 млн. евро, следвана от ZeniMax (Bethesda Studio) с 1.66 млн. евро. Koch Media трябва да заплати 977 хил. евро, а Bandai Namco и Capcom под 400 хил. евро.

Геоблокирането и Европа

andrus-ansip-dsm-eu
Андрус Ансип

Европейският съюз се опитва от години да ограничи геоблокирането на дигитални продукти и услуги в рамките на Стария континент. Практиката се използва много често за да не може потребители от една държава да придобият по-евтини продукти, като ги закупят от друга. Много често компаниите пускат цени в една част от Европа, които са по-високи или по-ниски спрямо друга.

Геоблокирането е силен инструмент за ограничаване на потребителите, като не им дава достъп на базата на тяхното местоположение. По подобен начин работят и стрийминг услугите, които са налични в САЩ, но не и в Европа. Този метод може да се заобиколи с използването на VPN услуги, но качествените такива са платени и ако бъдат хванати клиентите с такива, могат да загубят акаунтите си.

Усилията на ЕС за борбата с геоблокирането датират от 2013-2014 г., когато бяха обявени първите по-сериозни стъпки в изграждането на единен цифров пазар, водени от еврокомисаря Андрус Ансип. По-сериозните действия бяха предприети след 2015 г., когато започнаха законодателните инициативи в тази посока. Глобата на Valve и гейм дистрибуторите е първата по-сериозна в това направление и ще бъде любопитно дали ще последват още такива.

Свързани статии

Back to top button