Телеком групата United Group финализира сделката за „Нова броудкастинг“. По този начин собственикът на най-големия телеком в България по приходи „Виваком“ получава контрол и върху една от най-големите медийни дружества в страната. Това се случва малко повече от седмица след като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) одобри трансакцията.
Независимо, че преди малко повече от година регулаторът не позволи на собственика на „Теленор България“ – PPF Group да придобие „Нова броудкастинг груп“, поради опасения за концентрация. Сега, вторият по брой абонати мобилен оператор е в една група с медийната компания около bTV. По този начин, два от телекомите в страната вече разполагат и със значителни медийни активи, а третият с по-скромни, но също присъства и на този пазар.
Шопинг терапия
В рамките на около година United Group се превърна в истински телеком и медиен мастодонт в България. Балканската група първо придоби „Виваком“ за около 1.3 млрд. евро, като сделката беше обявена в края на 2019 г. и беше завършена през юли миналата година.
През есента на 2020 г. и първите дни на новата 2021 г., United Group преструктурираха огромните задължения на телекома. Директните дългове бяха заличени, но компанията-майка в страната заложи част от активите си в страната, като гаранция по изплащане на облигациите на ниво група.
От лятото на 2020 г. тръгнаха слуховете, че следващата трансакция на United Group ще бъде „Нова броудкастинг“, в която се включва и онлайн групата „Нетинфо“. Официално сделката беше обявена през декември, като тя се оценява между 250 и 300 млн. евро. Предполага се, че част от стойността ѝ ще зависи от бъдещето представяне на медийната група.
През втората седмица на 2021 г. КЗК одобри сделката, а в края на третата – тя беше официално финализирана. United Group е внесъл още едно придобиване при антимонополния регулатор – за изданията около вестник „Телеграф“. Очаква се и то да бъде одобрено.
Български и регионален мастодонт
Общите активи на United Group в България набъбват до най-големия телеком по приходи в страната, който е на трето място като мобилен оператор, но лидер при доставката на фиксиран интернет и трети на платена телевизия.
Освен, че разпространява ТВ и онлайн сигнал, групата ще притежава още 10 телевизионни канала, от които един е национално ефирен, 3 радиа, 8 големи сайта, без тези на самите програми. При финализиране на сделката с „Телеграф“ ще получат контрол върху най-тиражирания ежедневник в страната, плюс още 4 други вестника.
United Group има и мощно присъствие в целия Балкански регион. Тя има основно фиксирани оператори в Словения, Сърбия, Черна Гора, Босна и Херцеговина, Хърватска, а от 2020 г. – и в Гърция. Отделно, нейното медийно звено United Media присъства на всички от гореизброените пазари плюс Северна Македония.
Хърбел, Щърбел и големият губещ
Единственият противопоставил се пред КЗК на сделката, при разглеждането ѝ дали предизвиква концентрация на пазара, е „БТВ медиа груп“, вече като част от PPF Group. Телевизията се опасява, че единният собственик на „Виваком“ и „Нова броудкастинг груп“ може да доведе до ограничаване на конкурентите до абонатите на телекома, да диктува по-лесно цените за реклама и дори достъпа до ефирна телевизия.
Те са парирани от United Group, които отвръщат с фактите, че „Теленор“ и bTV могат да повлияят на пазара по сходен начин. Отделно, се дава за пример и третият голям телеком – „A1 България“, който също има в страната навлезе в медийния бизнес със собствените си ТВ канали. Той е посочван и като доста по-силен играч при разпространението на платена телевизия с далеч по-добри позиции от „Виваком“. Лидер е „Булсатком“, който обаче може да бъде продаден през 2021 г.
Ситуацията пред КЗК доста наподобява израза „присмял се Хърбел на Щърбел“. Реално и двете страни са прави. Големият губещ от сделките на българския телеком и медиен пазар през последната година и половина ще са малките независими оператори и доставчици на ТВ и интернет. Засега, КЗК и Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) застават на страната на големите, като одобряват сделките и не намират притеснения за ситуацията на пазара.
Единственото ново, което United Group съобщиха в петък, освен финализирането на придобиването е, че бившия изпълнителен директор на германската RTL Дирк Геркенс ще надзирява работата в „Нова броудкастинг груп“. Какви промени в редакторската, рекламна, кадрова и маркетинг политика ще има – ще разберем през следващите месеци. Няма да се изненадаме, ако има скоро ребрандиране на цялата медийна група в United Media. Както са позиционирани тези активи на United Group в останалите балкански страни, където присъстват.