Изминалата 2020 г. беше страстен период за пазара на смартфони. Коронавирус пандемията оказа негативно влияние на продажбите на мобилни телефони. Те в комбинация със затягането на санкциите срещу Huawei и агресивното навлизане на брандове като Oppo и Vivo в Европа и на други пазари, доведоха до доста голяма динамика сред водещите производители.
Към тях добавяме и първия 5G смартфон на Apple – iPhone 12, който се оказа доста търсен модел в края на годината и за кратко отново направи технологичния гигант лидер на пазара. Поради тези причини ще бъде много трудно да се направят прогнози за развитието сред смартфон производителите през новата 2021 г. Обобщените данни за края на изминалата година се различават значително от тези за последното четвърто тримесечие, което показват потенциални тенденции, които може да се доразвият през следващите периоди.
Целият пазар отчита спад заради коронавируса, който се очаква през 2021 г. да се компенсира с все по-масовото навлизане на 5G устройства. Това ще направи борбата между производителите още по-ожесточена. Те от една страна ще се опитат да наваксат по-слабите резултати от 2020 г., от друга – ще засилят конкуренцията помежду си. Особено ще е интересна ситуацията между утвърдените производители, като Samsung и Apple, и новите играчи в лицето на Xiaomi и Oppo.
Huawei е с тенденция на спад, като бъдещето на смартфон бизнеса на китайския гигант ще зависи почти изцяло от благоразположението на новата администрация на САЩ
Възходът на Apple и Xiaomi
Общите данни за 2020 г. показват понижение на продажбите с около 6% до 1.292 млрд. смартфона, показват данните на IDC. С процент повече са тези на Canalys. Двете изследователски фирми се разминават с информацията, като в нашите графики ще наблегнем на първата от тях. Доста сходни са и данните на Counterpoint Research, като трите компании ги публикуваха едновременно.
Apple се възкачват на втора позиция сред производителите, като основната причина за това е изключително силното четвърто тримесечие. През периода те са на първо място по доставки с около 90 млн. броя. Това се случва за втора година поред, като Apple отново реализира основната част от продажбите си през последните три месеца. Причините са ясни – тогава „ябълковата“ компания пуска новите си модели.
През 2020 г. Apple попада в интересна позиция, като реализира близо половината си продажби за цялата календарна година през периода октомври-декември или 90 млн. от около 206 млн. общо. През 2019 г. съотношението беше една трета или 73 млн. от общо около 198 млн. Това се дължи на факта, че Apple забави с месец дебюта на новия iPhone 12 и пълния обем продажби бяха записани през последното тримесечие.
Производителят с най-голям растеж обаче е друга компания – това е китайската Xiaomi. За цялата 2020 г. тя има увеличение от 17.6% на годишна база и застава на твърдо четвърто място. Тя е трета през последното тримесечие и предвид факта, че обяви първа новите си модели за 2021 г. очакваме силните периоди за Xiaomi да продължат. Няма да е изненада, ако китайската компания замени Huawei като трети или дори втори производител.
Падението на Huawei
Няма как да има печеливши без да има губещи. Подобни пазарни промени се случват най-често за сметка на дългогодишните лидери. Samsung отчита понижение на продажбите, но те не са толкова съществени, че да заплашат мястото му на производител номер едно. В средно до дългосрочен план това не се очаква да се промени. Големият губещ за 2020 г. е Huawei.
Китайският гигант загуби втората си позиция и се лиши напълно с амбицията си да вземе короната на Samsung. Компанията е твърдо зад Apple по общи продажби за 2020 г. с над 21% спад до 189 млн. бройки. Ако тенденцията се запази, Xiaomi много лесно ще успее да ги надмине през следващите тримесечия.
Доста плашещи са данните на Huawei за четвъртото тримесечие. Компанията се срива на пето място с едва 32.3 млн. продадени смартфона. Пазарният ѝ дял спада от 15.2% на 8.4% или наполовина спрямо предходната 2019 г. Това е директно следствие от затягането на санкциите на САЩ срещу Huawei. От септември, китайският гигант не може да разчита на доставки на нови чипсети от традиционния си подизпълнител TSMC.
Huawei успяваше в рамките на година да задържи някакво ниво на продажби без смартфоните ѝ да разполагат с лицензирана версия на Android, както и да няма достъп до услугите на Google. Ударът по веригата от доставки, който я лиши напълно от мобилни процесори вече беше по-труден за омекотяване. Huawei реализира едва една шеста от общите си продажби за 2020 г. през последните три месеца и една осма от спрямо цялата 2019 г.
През 2021 г. бъдещето на смартфон бизнеса на китайския гигант е поставено на карта, като вече той се раздели с бранда си Honor. При запазване на тенденцията и санкциите, е много вероятно Huawei да изпадне от водещите пет производителя и дори да продаде напълно този сегмент.
Претендентът в сянка
Последната тенденция, която прави впечатление в края на 2020 г. е тихия възход на Oppo. Китайската компания, която разполага под свое крило и силния бранд OnePlus, започна по-агресивно навлизане на нови пазари, включително и в България. Според IDC, тя е на четвърто място през последното тримесечие на миналата година с 33.8 млн. бройки.
Все още е далеч от третия Xiaomi, но има ръст от над 10%. Oppo тепърва разширява регионите си на продажба и може темповете да се увеличат през 2021 г. Първата ѝ цел ще е да измести Vivo, които все още за цялата 2020 г. заемат пета позиция. Oppo все още попадат в категорията „Други“ при данните за календарната година.
Достъпните 5G модели и очакваното възстановяване на продажбите трябва да засилят конкуренцията между производителите. Постепенното изместване на Huawei от пазара, създава вакуум, който много бързо ще бъде зает от новите претенденти. С което се създават всички предпоставки през новата 2021 г. да станем свидетели на пренареждането му.