Пазарът на таблети се възроди през 2020 г.
Коронавирус пандемията се отрази по любопитен начин на основните сегменти при потребителската електроника. Смартфон пазарът спада, докато продажбите на PC и лаптопи са във възход. Друг сегмент, който показа подобно възраждане са таблетите. Тези мобилни устройства бяха потънали в забвение покрай развитието на компактните лаптопи и хибридите, които предоставят по-висока продуктивност.
Пандемията засили интереса към таблетите, защото те са подходящи за малки деца или за домашно забавление. То се дължи най-вече на затварянето на училищата и детските градини, както и повечето време за гледане на онлайн видео, стрийминг или друг тип дейност, която не изисква висока продуктивност. Повишените продажби на таблети бяха забелязани през средата на годината, но вече излязоха данните на Canalys за цялата 2020 г. и тенденцията е ясно очертана.
Ръст при всички
Увеличение на доставките за целия сегмент през изминалата година е 28% или 160.5 млн. доставки. Особено през последното тримесечие на 2020 г. пазарът за таблети достига нива на продажби съвместими с тези от 2015 г. Всичките производители отчитат ръст на продажбите, като най-големи са при Lenovo и Samsung. Първата компания отчита 70% увеличение спрямо предходната 2019 г., но остава на пето място със само 14.2 млн. бройки или 9% пазарен дял.
Samsung също расте с 40% на годишна база. Южнокорейският гигант от своя страна е твърдо на втора позиция, като голямото увеличение на продажбите на успява да компенсира стабилната преднина на лидера Apple. Samsung отчита доставки от 31 млн. таблета през 2020 г. и пазарния дял нараства с минималния един пункт до 19%.
Apple остава на първо място с 58.8 млн. бройки, като контролира над една трета от продажбите – 37%. Ръстът е 24% при тях, което показва, защо Samsung не успяват да скъсят по-рязко разликата.
Huawei и Amazon са с по-умерени темпове на увеличение, но в данните за цялата година запазват своите трета и четвърта позиция съответно. Разликата между тях е минимална, като китайският гигант е с 16.3 млн. доставки срещу 15.9 млн. за американския онлайн ритейлър. Ръстовете са съответно 8% и 14%.
Сривът на Huawei
Данните за четвъртото тримесечие дават интересен поглед върху пазара и конкретно върху развитието на Huawei. От една страна, коледните и новогодишни празници са засили продажбите на таблети като цяло. Ръстът на годишна база е 54% до 52.8 млн. бройки. Отново най-голям печеливш е Lenovo със 125% увеличение.
Huawei обаче изпада от третото място до пето, заради срив на доставките. Компанията отчита понижение от 24% до едва 3.5 млн. таблета през четвъртото тримесечие. Това се дължи на затягането на санкциите срещу китайския гигант от страна на САЩ, което го лишиха от ползването на мобилни процесори. Освен смартфоните, чиито продажби също намаляха драстично през последните три месеца на 2020 г., действията на Вашингтон са засегнали и тези на таблетите им.
Apple и Samsung са с около 40% увеличение на годишна база през четвъртото тримесечие и запазват съответното първо и второ място. Разликата между двете компании дори се усилва като скача от 7.6 млн. устройства на 9.3 млн. Amazon измества Huawei на трета позиция също с ръст на годишна база от 54%.
Ще е любопитно да се проследи динамиката и на пазара на таблети през 2021 г. Дали ще продължи интереса към тези устройства или ще имаме спад. Както и кой ще замести Huawei, ако санкциите срещу компанията продължат и тя изпадне от водещите пет производителя.