Вече не е толкова пресиелно да се каже, че сме силно зависими от няколко технологични гиганта. Apple, Amazon, Facebook, Google и Microsoft контролират все по-голяма част от нашата дейност онлайн. Предвид забързаното дигитализиране, тази зависимост ще се усилва.
Една от причините, тези компании да са се превърнали в тех мастодонти е, че малко или много са успели да превземат конкретен сегмент, който да контролират почти или изцяло. Нерядко се случва, някои от тях да излязат в ожесточена конкуренция.
Пример от преди десетилетие е, когато Google навлезе при смартфон платформите с Android. Заплахата за Apple беше такава, че покойният вече основател на компанията искаше „ядрена война“ с интернет търсачката.
„Ябълковият“ гигант отново е на фокус в подобен конфликт, този път с Facebook. Поводът е желанието на Apple да затяга все повече опазването на личните данни на потребителите. Социалната мрежа от своя страна разчита изцяло на тях, за да може да продава прецизна, насочена реклама. Което е основния бизнес на Facebook.
Двете компании навлизат в битка, която все повече се ожесточава и идва на фона на потенциално затягане на контрола и регулации от страна на САЩ и Европа. Опазването на личните данни е сред темите от двете страни на Океана, но също така е и огромното влияние, с което всеки от интернет гигантите разполага.
Casus belli
Поводът за войната (или Casus belli на латински) е промяната на правилата за ползване на магазина за приложения App Store. Apple планира да наложи на разработчиците да дават възможност на потребителите да забранят събирането на данните им. Това ще лиши Facebook и други компании, които разчитат на тази информация, за да продават насочени реклами.
Плановете на Apple бяха обявени през миналото лято, но сега те бяха обяснени в дейтали и през пролетта трябва да влязат в сила. Всяко приложение, което трябва да събира лични данни, вече ще трябва да изисква изричното разрешение от потребителите за това. Очакванията на много експерти са, че мнозинството ползватели на iOS ще изберат да не им се събира тяхната информация.
Решението на Apple е кулминация на тяхната политика за затягане на контрола на данните, които събират разработчиците в iOS от 2018 г. Подобни промени бяха направени в интернет браузъра на компанията – Safari. Той и Firefox на Mozilla се борят от няколко години да намалят следенето на потребителите онлайн от различни рекламодатели.
Ефектът за Facebook
Проблемът е, че бизнес моделите на Google и Facebook се основават изцяло на този подход. Те събират всяко късче информация за потребителите, тяхното поведение онлайн и всякакви други данни, които могат да им подобрят услугите и най-вече да представят все по-релевантни и ефективни реклами.
Facebook е най-засегнат, защото компанията притежава най-популярните мобилни приложения за iOS. През 2020 г. четири от най-сваляните за платформата на Apple програми са притежание на социалната мрежа. Това са Facebook, Messenger, WhatsApp и Instagram. Самите те, постепенно бяха прехвърлени към единна платформа, което означава и обвързване на базите им с данни.
С други думи, Facebook не губи ефективността на рекламите в едно приложение, а в цели четири водещи такива. Те от своя страна са допринесли за 98% от всичките приходи на компанията през 2020 г. Рекламата е генерирала продажби от 84.17 млрд. долара от общо 85.9 млрд. долара. За съжаление, компанията не предоставя разбивка за приходи от мобилни устройства.
Ответният удар
Най-яростно срещу решението на Apple реагира Facebook. Социалната мрежа започна интензивна медийна кампания, в която купуваше цели страници в големи вестници като New York Times. Те бяха изпълнени с реклами, как Apple ще навреди на малкия бизнес, защото търговците няма да могат да достигат до своите клиенти.
В панелите за управление на страници в социалната мрежа бяха поместени големи предупреждения, че статистиката и данните за устройства под iOS не е пълна. Както и много други подобни съобщения насочени срещу решението на Apple.
След като тази тактика за настройване на потребителите и рекламодателите срещу технологичния гигант не проработи, Facebook е на път да смени подхода. Малко след обявяването на финансовите ѝ резултати за 2020 г. на 27 януари, се появи неофициална информация, че социалната мрежа обмисля да подаде жалба срещу Apple за злоупотреба с монополно положение.
Ерата на регулациите
Ако Facebook предприеме този ход ще се получи доста интересна ситуация. Apple е обвинявана от разработчици (като конфликтът ѝ с Epic Games), че затваря прекалено много своята екосистема и дава предимства на собствените си приложения за сметка на тези от трети страни. По време на изслушванията на Конгреса на САЩ през лятото на 2020 г. „ябълковият“ гигант отговаряше именно на въпроси свързани с тази тема.
Facebook може да „налее вода в мелницата“ на регулаторите, ако новата власт във Вашингтон реши да взима мерки срещу Apple. Подобен иск може да се използва и срещу социалната мрежа. Причината е, че Facebook е силно критикувана за злоупотребата на личните данни, които тя събира за своите потребители. Това беше темата за основателя на компанията Марк Зукърбърг при изслушването на Конгреса.
Последният ъгъл е, че Apple активно лобира, ако има регулации за технологичния сектор в САЩ, те да са в посока за опазване на личните данни. Така развитието от сблъсъка между двете корпорации най-вероятно ще се реши от посоката за контрол на интернет пространството, който заемат управляващите във Вашингтон.
Най-ироничен ще бъде развоят ако регулаторите предприемат действия срещу Apple и Facebook. Първата – за злоупотреба с монопол свързан с нейната екосистема и правилата в iOS, а втората – за опазването на личните данни. Така, битката между двете компании в момента ще се окаже, че им е навредила почти еднакво. Но, всичко ще зависи от посоката за регулиране на технологичния сектор, която ще поеме новия президент Джо Байдън.