Site icon TechTrends България

„А1 България“ през 2020 г. – Пандемия, бизнес услуги и първи стъпки в 5G

A1 Bulgaria-Inside Office Building-Corridor

Най-големият по мобилни абонати телеком в страната – „А1 България“ расте уверено през 2020 г., независимо турболентния характер на годината. Той отчита стабилно увеличение на приходите и печалбата, благодарение на все по-усиленото предлагане на фиксирани и бизнес услуги, които диверсифицират иначе стагниращия за компанията мобилен сегмент.

Коронавирус пандемията оказва своето влияние, като най-вече понижи продажбите на крайни устройства, които се пердлагат от оператора. Те са компенсирани от новите сегменти, в които „А1 България“ се утвърждава все повече. Изминалата 2020 г. беляза доста постижения за телекома – бяха направени първи стъпки в изграждането на 5G мрежа в страната, компанията стана водещ системен интегратор на SAP.

Новата 2021 г. също се очертава да бъде динамична за оператора. Вече стартираха търговете за радиочестотите в 3.6GHz, които ще се ползват за разгръщане на 5G. Текат и процедурите по разпределението на допълнителните спектри за подсилване на 4G инфраструктурата. С което тенденциите в инвестициите през тази година се очаква да се увеличат.

Силен завършек на 2020 г.

През цялата 2020 г. „А1 България“ отчита ръстове с добри темпове, независимо от коронавирус пандемията. COVID-19 се очакваше в един момент да нанесе негативен резултат за телекомите, заради цялостния спад на икономиката на страната. Засега, това не се пренася в сектора или поне не при най-големия по мобилни абонати оператор.

„А1 България“ отчита минимален спад на приходите през четвъртото тримесечие от 0.6% на годишна база до 136.9 млн. евро. Периодът по традиция е много силен откъм продажби на мобилни устройства и различните промоции покрай коледните и новогодишни празници. През 2020 г., заради пандемията, постъпленията от тях са по-слаби. Телекомът ги компенсира с по-добрите си резултати при фиксираните услуги и при преподписванията при мобилните договори.

Във финансовия си отчет, Telekom Austria Group посочва, че българските потребители са увеличили търсенето на повече ТВ съдържание, добавят нови канали, особено на почит е спортното съдържание. Което е силния коз в този сегмент на „А1 България“, след като компанията предлага пет собствени канала с такава тематика и ексклузивни права.

Търсенето на високоскоростен интернет също бележи ръст, въпреки, че операторът не добавя много нови абонати, по-скоро става дума за повишаване на офертите на настоящите такива. Ситуацията е сходна и при ТВ потребителите.

Всичко това води до ръст на печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) с 10.9% на годишна база през последното тримесечие на 2020 г. до 46.3 млн. евро.

Отличникът на групата

Българският оператор е лидер по растеж в рамките на цялата група Telekom Austria Group през 2020 г. За годината приходите на „A1 България“ нарастват с 5.5% спрямо 2019 г. до 513.8 млн. евро. Така за първи път от години, българският оператор надминава, макар и с много малко, годишни постъпления от 1 млрд. лева (1 003 млн. лева).

По-интересното е, че в рамките на цялата група, родната компания е едно от двете звена, които имат растеж. Другото е сръбското, което отчита минималното увеличение на приходите от 0.8%. Подобна, но доста по-близка е ситуацията и с EBITDA. Сръбското звено на Telekom Austria Group е с 5% ръст на печалбата, докато българското е със 7.3%. Останалите компании са с отрицателен резултат. „А1 България“ отчита EBITDA за цялата 2020 г. от 192.4 млн. евро.

Другите показатели през годината

Българският оператор отчита повишение по почти всички индикатори през миналата година. Абонатите на фиксиран интернет се увеличават с 3% до 478 хил., а тези на платена телевизия с 1.9% до 540.5 хил. Мобилните потребители намаляват с 1.4% до 3.752 млн., но това е тенденция от изчистването на неактивни и предплатени SIM карти, както и на дублиращи договори. Тя е факт от няколко години и трите телекома отчитат отлив на мобилни абонати.

По-високите приходи и сравнително сходния брой абонати, води до ръст в друг ключов за операторите показател – средномесечния приход от абонат или ARPU. През 2020 г. той се качва до 6 евро, спрямо 5.6 евро през предходната година. Друг важен индикатор, особено за лидера при мобилните услуги, какъвто е „А1 България“ е т.нар. churn. Това е делът на отказали се потребители. През 2020 г. той е 1.4%, което е спад от предходните години, когато беше над 2%. Тук, отново голяма роля играят предплатените карти.

Бизнес услугите

Един от факторите за добрите резултати на „А1 България“ е засилените инвестиции и предлагане на бизнес услуги. Компанията вече предлага все по-интегрирани и комплексни решения за малкия и среден бизнес. Корпоративен софтуер, системна интеграция, видеонаблюдение, съхранение и управление на данни и много други.

Портфолиото се разшири значително по време на пандемията, както и самото търсене. Причината е, че телекомът предлага все повече решения за дигитализация, което се оказва ключово за адаптирането на бизнеса в тези времена.

Изминалата година беше много показателна за развитието на тази дейност на оператора. „А1 България“ сключи стратегическо партньорство със „SAP България“, с което се превърна в единствения златен партньор на германския софтуерен разработчик. По този начин, телекомът се трансформира и в пълнокръвен системен интегратор.

Какъв е точният ефект за приходите и печалбата на компанията не може да се даде оценка. Във финансовите резултати на „А1 България“ няма разбивка по този сегмент, като най-вероятно, постъпленията са разпределени в двете основни пера – фиксирани и мобилни услуги. Най-вече в първото.

Инвестициите в 5G предстоят

Вторият голям акцент за „А1 България“ през 2020 г. беше стартът на търговска 5G мрежа. Той беше даден в края на годината и включваше изграждането на нови базови станции в няколко големи града. Инвестициите през годината обаче са понижени с 27.2% на годишна база до 57.2 млн. евро. В последното тримесечие на 2020 г. те дори спадат с 44% до едва 17.6 млн. евро.

Причините за това са няколко. Първата е, че през 2019 г., операторът навлезе в последната фаза по модернизация на своята мрежа до 4.5G стандарта. Втората е, че компанията отложи инвестициите в 5G през годината и се концентрира в поддържането на мрежата по време на пандемията. Операторите отчетоха ръст на трафика, което изправи пред потенциални проблеми, но до такива не се стигна. Третата е, че започна изграждането на новата 5G инфраструктура едва през последните месеци на 2020 г. Последната е, че част от инвестициите ще се паднат в закупуването на нови честоти. Този процес тепърва предстои да се развие през 2021 г.

Компанията ползва временно разрешително за честоти в 3.6GHz, които използва за капацитет за разгръщането на новата технология от пето поколение. „А1 България“ все още не е обявила своите обновени 5G абонаменти, което се очаква да се случи през тази година.

През януари беше даден старт за търговете в радиоспектъра в 3.6GHz, които се очаква да бъдат спечелени от трите основни телекома. С което пълното разгръщане на 5G трябва да започне. Както и първите осезаеми инвестиции в технологията.

Exit mobile version