Статията е коригирана на 13 февруари, като е продаден софийският оператор „КомНет“, а не бургарския. Редакцията се извинява за допуснатата грешка.
Виваком“ продължава агресивната си експанзия в рамките на телеком сектора, като обяви поредната сделка. Това са интернет доставчиците „Нет 1“ и „КомНет София“, които са едни от малкото независими оператори в рамките на София. Цената на трансакцията не се съобщава.
Придобиването на двата доставчика идва малко след като антимонополният регулатор одобри сделките по купуването на медийните групи около „Нова телевизия“, „Нетинфо“ и „Телеграф“. Първите две сумарно бяха за сума между 250 и 300 млн. евро, а за последната няма информация за стойността ѝ.
С добавянето на „Нет 1“ и „КомНет“, „Виваком“ възражда процесите за консолидация на телеком пазара в страната. Те бяха в лек застой, след като последното голямо придобиване на по-малките играчи от големите телекоми беше сделката между „А1 България“ (тогава „Мобилтел“) и „Близу“ през 2015 г.
Предвид факта, че „Булсатком“ също се оглежда за потенциален купувач, ситуацията на телеком пазара в България постепенно води към пълно пренареждане.
Двата оператора
Нет 1“ е един от малкото останали независими и разпознаваеми интернет доставчици в София. Той е основан преди 13 години през 2007 г. и през цялото това време успя да се задържи извън орбитата на трите големи телекома. До днес. Към края на 2019 г. компанията разполага с 47.8 хил. интернет и 30.9 хил. ТВ абоната. Това показват данните на Комисията за регулиране на съобщенията.
Една от причините за дълголетието на „Нет 1“ се крие във финансовата подкрепа, която получава от Първа инвестиционна банка (ПИБ). Компанията има дългове под формата на кредити в размери от 34.2 млн. евро. Възможно е, те да са влезли в цената на оператора, която „Виваком“ ще плати за него, но за момента няма достатъчно информация по темата. Нито по стойността на сделката, нито дали ще бъдат погасени дълговете.
„КомНет“ е малък софийски оператор. Данните на регулатора към 2019 г. показва едва 1 221 клиента в столицата. Всъщност и то разполага и с кредитна линия към ПИБ от 1.56 млн. лева, както е видно от обновения Търговски регистър, което е и основната допирна точка между двата оператора.
Ефектите за пазара
Придобиването е може би най-лесния начин на „Виваком“ да добави нови абонати във фиксирания сегмент. Телекомът усеща все по-силния натиск в сегмента от „А1 България“, които агресивно се развиват в него. Това се случва след добавянето на „Близу“ към портфолиото им, както и в последващият старт на собствени канали с ексклузивно спортно съдържание.
Също така, „Виваком“ намалява конкуренцията, макар и с бавно темпо. Отвъд големите играчи тя опира до раздробен и фрагментиран от десетки и стотици малки оператори. Процес, който тече от години и през последните пет години беше замразен след сделката между „А1 България“ и „Близу“.
Придобиването показва и надпреварата за фиксирания сегмент, който се разиграва между двата водещи телекома. „А1 България“ вече обяви, че именно този бизнес ѝ е помогнал да набере годишни приходи от над 1 млрд. лева за първи път от години. Най-лесният начин за „Виваком“ да увеличи своите постъпления и да запази лидерската си позиция е чрез придобиване. Което и прави.
Отслабени амбиции за виртуален оператор
Нет 1“ е последният по-голям играч в София и като цяло в страната, по отношение на фиксирани услуги. Той беше и една от водещите сили зад организацията „Мобилни алтернативни комуникации“, които се борят за основаването на виртуален оператор (MVNO). Битката за това се води законодателно и с други средства. Сега каузата за подобни компании отслабва, след като един от защитниците ѝ преминава в ръцете на основните телекоми. Друг важен играч в движението за MVNO е „Ти.ком“ – наследникът на фалиралия „Макс телеком“. Компанията също е длъжник на ПИБ с кредитна линия от 53 млн. лева.
Другият такъв е „Булсатком“. Той вече е последният голям мохикан, който не е част от някой от големите телекоми. Компанията обаче се оглежда за потенциални купувачи, като настоящите собственици, явно не могат да се справят с усилващия се натиск от страна на „А1 България“ и „Виваком“.
Неговата продажба ще бъде последният значителен ход, който ще пренареди пазара в България. Докато, малките или по-скоро микро доставчици на интернет и ТВ в страната ще останат на доизживяване.