Huawei е пред твърдо приземяване при смартфоните през 2021 г.
Скоростното слизане на Huawei от трона на смартфон производителите се очертава да се случи през 2021 г. Китайският гигант продължава да е обект на стриктните икономически санкции на САЩ, които се затегнаха в края на 2019 г. Изминалата година беше тежка за компанията, която доведе и до продажбата на бранда Honor.
Всички тези фактори навяват очакванията, че спадът на продажбите на умни телефони на Huawei ще се засили рязко през новата 2021 г. Вече има индикации и приблизително с колко ще бъде той. По информация на Nikkei Asia, китайският гигант е поръчал компоненти за между 70 и 80 млн. устройства. Което е почти наполовина на продажбите, които реализира компанията през 2020 г. и далеч от амбициите за лидерската позиция.
Ако тези прогнози се изпълнят, това означава, че Huawei ще излезе от Топ 5 ма световните производители. През изминалата година, петият в класирането Vivo има продажби от 110 млн. устройства, което е доста над потенциалните доставки на китайската компания.
Данните от доставчиците
Източниците на Nikkei Asia сред доставчиците дори споделят по-ниски прогнозни стойности. Някои от тях дори загатват, че ситуацията за Huawei може да бъде дори по-негативна и поставят техните продажби дори в рамките на 50 млн. смартфона.
Но дори да приемем по-консенсусния праг от 70-80 млн. бройки, този спад от 60% на годишна база не е единствената лоша новина. По-важното е, че санкциите им пречат да получават доставки на 5G компоненти, което ще понижи конкурентоспособността им допълнително. Тази информация се потвърждава от източниците сред доставчиците на Nikkei Asia.
След като САЩ затвори вратата на китайския гигант да ползва лицензираната версия на Android и услугите на Google, през есента Вашингтон прекъсна и доставките на чипове. При това не кои платки, а тези, които са разработени от Huawei, но произвеждани от тайванския подизпълнител TSMC. Няколко месеца по-късно, рестрикциите бяха леко смекчени и китайският гигант получи възможност да получава 4G чипсети.
5G смартфоните са ключов фактор вече на почти всеки пазар. Huawei досега компенсираше отлива на доставки в Европа и другите части на света, с китайския пазар. Последният силно развива своите мрежи от пето поколение и липсата на такава свързаност, ще направи техните смартфони с по-ниска конкурентоспособност. Това се усети през последните три месеца на 2020 г., когато пазарния дял на Huawei в страната пропадна наполовина от 41% до 22%, показват данните на Canalys.
Дългосрочните последици
Само продажбата на Honor ще свали продажбите на китайския гигант с около 30%. Горе-долу толкова е делът на популярния бранд в общите доставки на Huawei през годините. Honor вече обяви първия си самостоятелен модел, поради факта, че вече не е от групата на гиганта, новите собственици вече имат достъп до всички технологии на пазара, след като не са обект на санкции.
Продажбата на бранда ще отпише прогнозно около 60 млн. бройки от тези на Huawei. Липсата на 5G модели или ограничените наличности за тях ще понижат продажбите допълнително в развитите пазари и в Китай. Региони като Европа, Латинска Америка и Африка вече са под натиск, заради липсата на лицензиран Android.
Всички тези фактори подкрепят тезата, че Huawei ще има потенциал от продажби от 70-80 млн. смартфона за цялата 2021 г. Сравненията на годишна база са достатъчно песимистични и стават леко плашещи ако се вземат данните от доста по-силната 2019 г. Тогава само през третото тримесечие, Huawei е доставила 67 млн. смартфона, малко по-малко отколкото са прогнозите за цялата календарна 2021 г.
По това време, компанията все още имаше реални амбиции за лидерската позиция на пазара. Но веднага след това започнаха да влизат в сила санкциите на САЩ и ситуацията се обърна на 180 градуса, макар и да отне малко повече от година.
Истинският проблем за Huawei е, че в момента в който престанат да са фактор на смартфон пазара, техните шансове за налагане на собствена операционна система, която да е конкурент на Android, се изпаряват. Китайският гигант все още има много силна разпознаваемост на бранда в България, Румъния, Мексико и половин Африка, което е нелоша основа за стъпване. Това може да не стигне, за налагането на новата екосистема, особено ако няма смартфони, на които да се предлага. Което ще доведе и до отлив на разработчиците на приложения в нея.
Лъч надежда
Не всичко е обречено за смартфон бизнеса на Huawei. Още докато президент на САЩ беше Доналд Тръмп стана ясно, че санкциите срещу компанията може да са гъвкави. Тоест, тяхната строгост и обхват да се променят, като ключови са разрешителните за търговия, които Белия дом може да издава.
Новата администрация на Джо Байдън може да отхлаби санкциите без да изважда Huawei от забранителните списъци. Последното е важно, защото и двете доминиращи партии в САЩ са за твърда позиция срещу Китай. Което ще позволи на компанията да поръчва свободно или поне не толкова ограничено компоненти. Това може да промени значително прогнозите на доставчиците, които са разговаряли с Nikkei Asia.
Неслучайно само десетина дни, след влизането на Джо Байдън в Белия дом, основателят на Huawei Рен Женгфей отправи идеята за разговори между двамата. Поставянето на въпроса от самото начало на мандата на новия президент, показва, че това е истинския лъч надежда за оцеляването на смартфон бизнеса на технологичния гигант. Женгфей също така отрече слуховете, че ще го продаде.