ТЕЛЕКОМИ

Любопитният конфликт между собствениците на „Теленор“ и „Виваком“ в Сърбия

В рамките на последните две години на Балканите се формираха две големи телеком формации – United Group и PPF Group. За този период те изкупиха огромни активи и изградиха истински регионални групи. Навлизането им на Балканите съвпадна не само помежду им, но и с желанието на редица големи играчи да се оттеглят от местните пазари.

В България двете групи бяха в центъра на продължаващото окрупняване на телеком активите. United Group взе „Виваком“, заедно с „Нова телевизия“, „Нетинфо“, изданията около всетник „Телеграф“ и от скоро двата малки оператора „Нет 1“ и „КомНет София“. PPF Group пое „Теленор“ и медийната група около другата голяма ефирна телевизия bTV.

United Group and PPF Group CEE Assets 2021

Синхронните им действия не опряха само до българския пазар, като те развиха активите си из цяла Югоизточна и значителна част от Централна Европа. Двете групи дори се очакваха заедно да участват в купуването на румънския Telekom Romania или поне на мобилните му активи. Развитие по темата все още няма.

Досега, United Group и PPF Group успяваха да действат в региона, без да им се засягат интересите и да се поставят в конфликт помежду си. Съвместните им действия в Румъния дори повдигаше въпроса дали по-скоро не координират регионалната си експанзия. От началото на 2021 г. това предположение беше разбито на пух и прах, след като двата конгломерата се сблъскаха челно в Сърбия. Казусът в западната ни съседка е доста любопитен, като не изключва възможността в един момент да се пренесе и на други пазари.

Борба за мрежата

online-connection-cables

Сагата в Сърбия започва с изтичането на документи в пресата, че водещият оператор в страната Telekom Serbia обмисля да обедини усилия с Telenor, който е собственост на PPF Group. Целта е да се изхвърли от пазара SBB – компанията от която тръгва United Group.

Развихря се голям скандал – не само между компаниите, но и политически, тъй като Telekom Serbia е все още собственост на държавата. Отделно, тезата на медийната група N1, която получава изтеклите документи е, че именно сръбското правителство е инициирало разговорите. Telenor дори се обръща към съда, за да спре публикациите потемата, с което е обвинена, че нарушава свободата на медиите. Важен детайл е, че самата N1 е собственост на SBB.

Идеята е да се постигне споразумение между държавния телеком и Telenor за споделяне на фиксираната мрежа. По този начин, компанията контролирана от PPF Group да може агресивно да навлезе при услугите за платена телевизия и доставка на интернет. Целта е да се редуцира значително пазарния дял в тези сегменти на SBB. N1 поддържа тезата, че двата телекома изрично са се договорили да направят това, за да навредят на своя конкурент. Медията подчертава, че когато това стане, Telekom Serbia и Telenor ще останат последните големи доставчици на фиксирани услуги в страната.

Конспирация или обикновено споразумение

Telekom-Srbija-korp-media-toolkit-1360907

PPF Group и нейното сръбско звено потвърдиха, че става дума за нормално споразумение за споделяне на мрежата. Telenor е отправила предложения както към Telekom Serbia, така и към SBB за потенциална сделка. С първият такава е постигната и според телеком групата отговаря напълно на сръбското законодателство. Тя предстои да бъде одобрена от местните антимонополни и телеком регулатори.

В същия момент чешката група обвинява United Group, че организират целенасочена медийна и политическа кампания. Причината е, че SBB губи позиции по естествен пазарен начин спрямо Telekom Serbia. Пропадането на договора за преотстъпването на мрежата с Telenor е бил голям удар за тях и затова в момента заплашват, че сключването му с техния конкурент е „заплаха за независимостта на медиите“. Ключов аргумент в тази теза е, че N1, медията откъдето тръгна всичко, е собственост на United Group.

Дали има конспирация за елиминирането на SBB или наистина става дума за нормално бизнес споразумение е трудно да се каже. Тежка дума ще имат регулаторите в Сърбия, които трябва да разплетат казуса. Той се политизира, след като политическата опозиция в страната го използва за атакуване на настоящето правителство.

Показателният пример

Serbia Telecom Market 2019

Независимо дали Telekom Serbia и Telenor са се договаряли с изричната идея да неутрализират от пазара SBB или става дума за просто споделяне на мрежата, сръбският конфликт между United Group и PPF Group е показателен в няколко отношения. Първият е, че дори две години да се развиват заедно и почти в синхрон, когато имат достатъчно влияние, те рано или късно ще започнат битка за надмощие.

Вторият е по-важен елемент. Той показва, значението на конкуренцията на един пазар. Когато консолидацията елиминира повечето големи и средни играчи и на него останат двама или трима, възможностите за развитие се ограничават значително. Както за потребителите, така и за бизнеса.

Telekom Serbia доминира на пазара за мобилни услуги и при доставката на интернет. Първият сегмент е с дял на абонатите от 44.3%, а във втория – с 41%. Това показват данните на сръбския телеком регулатор RATEL за 2019 г. Telenor е на второ място при мобилните услуги с 31.5% дял сред потребителите. Третият мобилен оператор Vip Mobile има доста по-слабо присъствие с 24%. SBB е силен при фиксираните услуги, като при доставката на интернет е на второ място с дял от 33%, а при платена ТВ е лидер с 47%.

В случая със сръбския конфликт, Telenor може да избира между два оператора, с които да сключи споразумение за споделяне на мрежата, ако иска да получи национално покритие на фиксираните си услуги. Виждаме, че тогава, че ако две от компаниите решат дори по бизнес подбуди да сключат споразумение, третият ще бъде ощетен.

Сърбия е доста сходен пазар на българския. При него са останали основно четири играча – един пълноценен телеком (Telekom Sеrbia), един фиксиран (SBB) и два мобилни оператора (Теленор и Vip Mobile собственост на Telekom Austria). Пазарната сила на първия е доста стабилна и сътрудничество с него може да предопредели резултатите на договарящия.

Едно наум за България

В България, при платената телевизия и фиксирания интернет все още позиции държи „Булсатком“, но неговата съдба също е доста несигурна в дългосрочен план. Без него, ситуацията наподобява на сръбския телеком сектор.

С други думи, ако си представим хипотетична ситуация в нашата страна. При нея „А1 България“, „Виваком“ и „Теленор“ вече нямат силна конкуренция в различните сегменти и последния реши да пусне фиксирани услуги. Тогава, изборът ще е между някоя от първите две, като тази която не сключи договор може да изпадне в неизгодна ситуация.

Любопитно е да се види, как Сърбия ще реши проблема и да се надяваме, че до такъв няма да се стига в България. Предвид факта, че и двете групи на PPF и United контролират основните медии в нашата страна, битката между тях може да се окаже доста оспорване. Дори повече отколкото в западната ни съседка.

Свързани статии

Back to top button