Пролетта на 2020 г. Хората в развитата част на света са масово затворени по домовете си, заради бушуващата пандемия от коронавирус. Дигиталните технологии са основният инструмент за комуникация, а за някои – достъп до работа и образование. Извънредната обстановка роди доста разнообразни нови приложения. Доведе до възходът на платформите за видеоконферентни връзки, като Zoom например, които привлякоха общественото внимание.
Други приложения останаха по-скрити, но това им беше целта. Поне в началото. Пример за това е Clubhouse – специализираната платформа за частни разговори за iOS устройства. През 2020 г. за нея се прокрадва оскъдна информация, най-вече покрай привличането на 100 млн. долара финансиране. До началото на настоящата година, приложението беше в доста прикрит режим на работа.
През февруари, то бързо влезе в светлината на прожекторите. От една страна разработчиците му се опитват да привлекат по-масова публика. От друга – известни спекуланти, като Илон Мъск му направиха доста силна реклама. Популяризирането идва със своите недостатъци. Почти веднага след тази прикрита рекламна кампания, се оказа, че редица частни разговори са изтекли в публичното пространство. Което превръща историята и развитието на Clubhouse в доста интересна тема.
Ексклузивният клуб
Мобилното приложение се появява през април 2020 г., като от тогава досега е достъпно единствено за iOS – мобилната екосистема на Apple. То предлага създаването на частни виртуални стаи, в които се събират потребители и дискутират различни теми. Форматът за разговор е аудио засега и реално замества телефона и личните срещи.
За разлика от останалите налични приложения, Clubhouse е оправдава името си. То се опитва да пресъздаде атмосферата на ексклузивните клубове, в които се влиза само със специални покани. Потребител не може да се включи в разговор и дори да има регистрация в приложението, ако не е поканен от вече съществуващ такъв.
Това си има своите предимства, като наистина създава усещането на за ексклузивност, но и такова за сигурност. Недостатъкът е, че подобно решение трудно може да постигне масовост, ако не се отвори за по-широка маса от хора.
Поради тази причина, Clubhouse се оказа любим инструмент за комуникация сред големите имена в Силициевата долина. В първите месеци се ползва основно от инвеститори и директори в технологичните гиганти. Впоследствие, малко по малко започват да навлизат и различни известни личности, като Ванила Айс, Роджър Стоун и др. Спекулира се, че се ползва от Бил Гейтс и други милиардери.
В началото, дневните потребители са едва няколкостотин души. Въпреки това, приложението привлича още през май 2020 г. финансиране от 12 млн. долара от един от най-известните инвеститорски фондове в Силициевата долина – Andreesen Horowitz. По този начин, оценката на Clubhouse достига 100 млн. долара. Което е впечатляващо за компания, която пуска своя услуга месец по-рано.
Излизане на светло
През януари 2021 г. Clubhouse добива масова популярност покрай интервю на технологичния милиардер Илон Мъск, че използва приложението. Дни след това, от компанията обявиха, че постепенно ще се разрастват към масовата аудитория. Съвпадението между двете, трудно може да се каже, че е случайно, но за момента няма индикации за връзка между Мъск и Clubhouse.
Независимо от ситуацията, Мъск продължава да популяризира приложението, като първо обявява публично, че е поканил Кайни Уест на разговор в Clubhouse. След това, отправи подобна към руския президент Владимир Путин.
Всичко, това изкарва приложението на светло. Интересът скача рязко към него, като покани за разговори в него започват да се продават онлайн в eBay. Цената им варира между 30 и дори 20 хил. долара. Някои от потребителите, които ги предлагат, ползват рекламата, че чрез Clubhouse ще влезеш в „клуба на елитите“ и ще можеш да говориш с много успели хора.
Самите създатели на компанията – Alpha Exploration са наели бившият разработчик на Android версията на руската социална мрежа VKontakte Григорий Клюшников. Това подсказва, че приложението най-вероятно скоро ще бъде достъпно в най-голямата мобилна екосистема.
Изплуване на дефектите
Ексклузивните покани бяха основното оръжие на платформата. Без тях, то губи своя чар и уникалност. С отварянето му към масовата публика, почти сигурно, големите имена, които го ползват сега ще се отдръпнат от него. Но това е най-малкият проблем за Clubhouse.
Затвореният му характер и липсата на достъп отвъд няколкостотин потребителя, позволи на Alpha Exploration да спестят някои технически възможности. Като например, че като изключим поканите, друг механизъм за контрол на стаите няма. Ако сте издали покани на определени хора и те да ги представят на други, то няма как да попречите на последните да се присъединят към разговора. Освен това, техническите ограничения позволяват само на до 5 хил. души едновременно да го ползват. Което означава, че хората извън тази бройка няма да могат да се присъединят към стаите, освен ако някой не затвори приложението.
Clubhouse обяви в края на февруари, че е изгонила потребител, който свободно стриймвал разговорите от няколко стаи в специален сайт наречен OpenClubhouse. Това е станало благодарение на факта, че приложението не кодира по никакъв начин аудио записите. Всеки с достъп до стаите може да записва или препредава разговорите в тях. Ако някой разполага с повече технически познания и възможности може да прави това и без да се налага да присъства вътре.
Защитата на личните данни се оказва огромен проблем за Clubhouse, тъй като приложението събира доста информация за своите потребители. Една от тях е изискването за достъп до контактите от телефона. Те се ползват за предложения за издаване на покани на останалите потребители, което може да доведе до доста интересни парадокси. Например, да ви препоръча да поканите на разговор едновременно половината офис на ФБР в Сан Франциско или наркотрафикантите от региона. Просто, защото те са присъствали сред контактите на други хора, които ползват Clubhouse.
Германските власти обявиха през февруари, че платформата нарушава законодателството по опазването на личните данни и трябва да спре дейността си.
Китайската следа
Приложението е изградено от двама американци – Пол Дейвисън и Роан Сет в Сан Франциско. Технологията на която Clubhouse стъпва обаче идва основно от Китай. Използва се главно решението на китайския стартъп Agora, което предоставя дигитална платформа за споделяне на аудио разговори.
Това повдига множество въпроси – дали правителството в азиатската държава няма лесен достъп до разговорите, подслушвало ли ги е и др. Опасенията се увеличават значително, като добавим липсата на криптирана връзка.
В същото време, когато интересът към приложението се увеличи през февруари Китай забрани употребата на Clubhouse в континенталната част на страната. Причината за действието е, че много интернет потребители в комунистическата държава са го ползвали да обсъждат свободно деликатни теми, като протестите в Хонконг или статуса на Тайван. Дали, властите в Пекин имат достъп до технологията и могат да следят американските потребители, тепърва ще се разбира.
Факт е, че Clubhouse предизвика интереса, но и критиките на много хора. Моделът за разпространение копира този на първите месеци на Facebook. Социалната мрежа започна като ексклузивно място за хора от Силициевата долина, а след това превзе почти целия свят. Clubhouse използва необходимостта от пряка и лесна комуникация във време, когато тя липсва по перфектен начин. Тя обира най-доброто от TikTok (друг китайски феномен), Zoom и ранните години на Facebook. Множеството ѝ проблеми, може да попречат на нейното развитие.