НОВИНИТЕЛЕКОМИ

„Виваком“ придоби пловдивския интернет доставчик N3

Виваком“ продължава с покупките на свои конкуренти в областта на фиксираните услуги. След като телекомът придоби софийските „Нет 1“ и „КомНет София“, сега той обяви, че е купил и един от големите независими пловдивски интернет доставчици N3. Сумата на сделката не е обявена, но всички задължения на компанията са заличени в средата на февруари тази година.

Агресивните действия за придобиване на „Виваком“ все повече загатват за потенциална последователна стратегия за консолидиране на пазара и увеличаване на пазарния си дял във фиксираните услуги. Телекомът е изправен пред доста силна конкуренция в тази област от „А1 България“, които растат именно в този сегмент.

Сделките от последните седмици, показват и амбициите на новия собственик на „Виваком“ United Group да затвърди лидерската позиция на компанията в българския телеком сектор.

Кои са N3

VIVACOM_N3

Зад пловдивският интернет доставчик N3 (Entry) стои дружеството „Цифрова кабелна телевизия“. Въпреки името, компанията разполага основно с потребители на домашен интернет. Те са около 25 хил., които ще бъдат добавени към тези на „Виваком“ през тази година, ако всички те останат клиенти. Абонатите на платена телевизия за сметка на това са само около 4 хиляди. Самата компания оперира от 2007 г. като интернет доставчик и покрива основно втория по големина град в страната – Пловдив.

„Цифрова кабелна телевизия“ има общо четири кредита към банка „Сосиете Женерал Експресбанк“. Те са на сумарна стойност от 1.505 млн. евро. Задълженията са заличени на 15 февруари, което предполага, че са били част от сделката с „Виваком“. Това показват данните от Търговския регистър.

Възобновената вълна на консолидация

n3-entry-play

Поредната сделка на „Виваком“ с конкурентен малък оператор, затвърждава тенденцията за възобновяване на вълната от консолидация във фиксирания сектор. Телекомът даде нейния ход след като придоби за неизвестна сума двата оператора „Нет 1“ и „КомНет София“.

Сумарно те разполагат с над 48 хил. абоната на интернет и около 31 хил. на платена ТВ. По същия начин, като с N3, след финализирането на сделката, задълженията им към „Първа инвестиционна банка“ в размер на общо около 35 млн. евро бяха погасени.

Ако абонатите на трите компании се влеят без да има много откази, „Виваком“ ще добави органично над 70 хил. потребителя на интернет и около 35 хил. на платена телевизия. Предвид, факта, че телекомът е „развързал кесията“ е възможно да станем свидетели на още покупки през следващите месеци. Зависи от преговорите между собствениците на независимите оператори, техните възможности и стратегията на „Виваком“.

Нова стратегия във фиксираните услуги и визия

Vivacom-Unlimited-Header

Плановете за допълнителен растеж на фиксирания пазар бяха частично потвърдени от главния изпълнителен директор на телекома Атанас Добрев. В пространно интервю за „Нова Телевизия“ (вече част от United Group), той обяви, че собствениците са поставили нова стратегия за развитие в този сегмент.


Atanas Dobrev Vivacom„Едно от нещата, които имаме за задача пред нас в момента е да предоставим възможността на повече клиенти да имат достъп до фиксиран интернет и телевизия на „Виваком““Атанас Добрев, „Виваком“


„Когато дойдоха United Group при нас и казаха, че се развиваме много добре в мобилния и фиксиран сегмент, но може повече“, коментира Добрев пред „Нова Телевизия“. „Едно от нещата, които имаме за задача пред нас в момента е да предоставим възможността на повече клиенти да имат достъп до фиксиран интернет и телевизия на „Виваком““.

Той също така допълни, че новата визия на телекома – смяна на основния фирмен цвят от оранжево към черно – не е временна кампания покрай обновените тарифни планове на компанията. Това е целенасочена промяна на корпоративната идентичност, която ще следва тази на SBB звената в Западните Балкани, които са част от United Group.

Едно мрачно напомняне

Serbia Telecom Market 2019

Ако процесите за консолидация продължат в България може съвсем скоро да изпаднем в ситуация, в която конкуренцията в страната лека, по-лека да изчезне. Крайният резултат ще е да останат трите основни телекома – „А1 България“, „Виваком“ и „Теленор“. В момента, в който статуквото се разпредели изцяло между тях е много вероятно да видим доста сериозен сблъсък между тях.

Като интересен пример може да разгледаме сериозния конфликт между собствениците на „Виваком“ и „Теленор“ в Сърбия. United Group и PPF Group спорят за потенциалното споразумение между местното звено на втората компания и държавния телеком Serbia Telekom за споделяне на фиксираната мрежа. Пазарът в западната ни съседка наподобява, макар и не напълно на българския, но показва, какво може да се случи, когато има три доминиращи играча в отделните сегменти.

Казусът се превърна в тежък политически скандал, в който бяха намесени регулаторите, съда и дори премина с обвинения за нарушаване на медийната свобода в страната. Цялата история до момента сме я описали подробно в този материал.

Свързани статии

Back to top button