PLAYНОВИНИ

Лъжливият бизнес модел на Fallout 4

Монетизацията в гейминга през последните години еволюира почти толкова, ако не и повече от самите игри. Намирането на баланса, между печеливш бизнес модел, който да не ощетява прекалено много геймърите, да им носи добавена стойност, а в същото време да носи добри приходи на компанията е много трудна задача. Бумът на видеоигрите през последното десетилетие дава доста примери, както за добри практики, така и за такива, които понякога дори „танцуват“ на ръба на закона.

Най-христоматийният пример за последното е Star Wars: BattleFront 2 на Electronic Arts, който дори предизвика дискусия дали практиката им за „виртуални кутии с предмети“ е хазарт или не е. От вчера изплува друг случай, в който Bethesda е правил фалшиви обещания на феновете на Fallout 4, които малко след пускането на играта е променила. Поне това се твърди в колективен иск на геймъри срещу компанията.

Ситуацията е повече от интересна, защото показва стремежът на някои разработчици да монетизират допълнително и на всяка цена своите заглавия. Също така, това се случва в момента, в който Microsoft се опитва да приключи сделката по придобиване на Bethesda за 7.5 млрд. долара. Любопитен ироничен факт е, че основателят на компанията-майка ZeniMax Studio е адвокат, който се слави със своите съдебни искове срещу бивши служители.

Призраци от миналото

Fallout-4-Season-Pass-1

Казусът е за играта Fallout 4, която излиза през 2015 г. Тя се превръща в стабилен хит, като продава около 13.5 млн. копия и генерира около 810 млн. долара при нормална единична цена от 60 долара. Два месеца, преди премиерата ѝ, Bethesda обявява, че ще предлага т.нар. сезонен пропуск (Season Pass). Всеки, който го закупи ще има достъп до бъдещите добавки и съдържание към играта (т.нар. DLC) и струва 30 долара.

Този бизнес модел беше доста популярен по това време. Хитовете на DICE и EA – Battlefield 3 и 4 го наложиха доста успешно, като първата игра го приложи още през 2011 г. Когато излиза Fallout 4, разработчиците започнаха да мислят, как да го надградят. В същата 2015 г. Ubisoft с техния Rainbow Six: Siege решиха да пускат подобни Season Pass с едногодишна давност, но с обещание за съдържание на всеки три месеца.

Bethesda решава да заобиколи своето обещание за Fallout 4. Първоначално, през март 2016 г. вдига цената на Season Pass-а до 50 долара. Година по-късно, компанията представи Creation Club, което реално е онлайн магазин за съдържание за Fallout 4. Идеята на Bethesda е в него да се продават нови възможности за играта, които се предоставят едновременно от феновете и разработчика.

Всички добавки от Creation Club-а не са включени в рамките на Season Pass-а, а се таксуват отделно. Bethesda се оправдава, че има доста фенско съдържание, но реално тя го използва, за да предлага основно свои добавки към играта и да получи допълнителни пари за тях.

Бомба със закъснител

fallout-4-stand-by

Няма информация колко точно са платили 30 или 50 долара за Season Pass преди да се обяви Creation Club-а. Проблемите обаче продължават и след неговото обявяване през 2017 г. Причината е, че Bethesda продължава да го продава и рекламира, че чрез него се получава достъп до цялото допълнително съдържание за Fallout 4. Много от него обаче е пренесено в новия магазин и така се отрязва, част от възможностите и трябва да се плати допълнително.

Заблудените играчи се обръщат към адвокати и постепенно се образува колективен иск. Някои от геймърите са закупили Season Pass-а през 2019 г. или две години след като се разбира, че той не отключва цялото вече излязло съдържание. Bethesda просто променя в движение бизнес модела от единичен пропуск, на множествен, които са ограничени във времето. Така, компанията следва новите тенденции в индустрията, но и реално лъже потребителите, заради първоначалните си обещания.

„Казано по-просто, Bethesda продава Season pass с който обещава да предостави цялото последващо съдържание за Fallout 4“, коментира адвокат Филипо Марчино, който ръководи колективния иск, цитиран от VentureBeat. „Пускат определено количество DLC-та, но след това правят втора вълна от ново съдържание, която я прикриват с Creation Club“.

Марчино след това става доста по-директен – „Взеха парите на играчите, излъгаха ги и след това направиха още пари“.

Защитата на разработчика и неговият голям пропуск

fallout-4-creation-club

Обвиненията срещу Bethesda са, че са нарушили договора с геймърите и общите условия, с което са привлекли допълнителни приходи, че са извършили измама, заблудили са потребителите и др. Гейм разработчикът от своя страна ги отрече и твърди, че съдържанието в Creation Club-а се различава от традиционните DLC-та и няма как да минат под общ знаменател.

Bethesda обаче допуска огромен пропуск, което може да ѝ коства много в случая. От десетилетия към всяка игра вървят неразделно „Правилата за нейното ползване“ (т.нар. End User License Agreement). Това е дългия текстов файл, с който трябва да се съгласите при инсталирането на всяко заглавие и както много хора се шегуват – никой не чете. При Fallout 4 обаче такъв липсва.

В него трябва да се определи точно ролята и обхвата на Season Pass-а, както и тази на Creation Club-а. Това ще е в основата на спора в съдебната зала. Според адвокатите на играчите, във всички платформи за разпространение, като Steam например Creation Club-а се продава, като допълнително съдържание. По същия начин, по който се предлага и Season Pass-а.

Делото може да се окаже доста важно, защото при доказване на вина на Bethesda, това ще ѝ коства милиони, ако не и милиарди долари в обезщетения за засегнатите играчи. Което от своя страна ще удари Microsoft, ако в този момент финализират сделката с тях.

Свързани статии

Back to top button