Site icon TechTrends България

Смартфон пазарът в Европа се срива с 14% през 2020 г.

smartphone-sales-iphone-12

Пазарът за смартфони в Европа се свива с по-бързо темпо спрямо продажбите в глобален мащаб през 2020 г. На Стария континент те са намалели с 14% спрямо 10% за целия свят, показват данните на изследователската фирма Counterpoint Research. Любопитно е, че няколко часа, след като я публикува, компанията изтри новината от своя сайт. Причината за по-голямото темпо на спад е забавянето на пускането на 5G мрежи в Европа, покрай коронавирус пандемията.

Данните ясно очертават световната тенденция, че Xiaomi постепенно заема мястото на Huawei. Последните продължават да са обект на силните икономически санкции на САЩ, които все повече задушават бизнеса им със смартфони. Пазарът на Стария континент следва доста от посоките на развитие на продажбите в глобален мащаб.

Лидерските позиции

За цялата 2020 г. лидер остава Samsung, но за последното тримесечие на годината, Apple отчита силни резултати и оглавява първото място. Това се дължи на успешните продажби на новия iPhone 12, който е първият за компанията с 5G поддръжка.

Американският гигант заема 30% от пазарния дял през периода октомври-декември с 15.7 млн. доставки на смартфони. На годишна база обаче, продажбите се свиват с 4%. Преднината на Apple е доста крехка, като Samsung е втори в последното тримесечие с 15.5 млн. продажби и дял от 29%. Спадът при южнокорейската компания обаче е 12% на годишна база.

Резултатите за цялата 2020 г. малко повече запазват статуквото. Samsung е лидер с 59.8 млн. доставки и 31% пазарен дял. Спадът на годишна база е идентичен с този на тримесечна – 12%. Apple е втори с 41.3 млн. продажби през 2020 г. и 22% дял.

Падението на Huawei

В Европа, падението на Huawei през 2020 г. е доста отчетливо, не само през последното тримесечие, но и за цялата година. Китайският гигант от септември 2019 г. не може да използва лицензираната версия на Android и услугите на Google, което прави техните устройства по-малко привлекателни на Стария континент.

Големият удар дойде в края на годината, когато САЩ затегнаха съвсем примката за доставките на компоненти около Huawei. Това допълнително намали не само продажбите в Европа, но и по света. Дори силният китайски пазар, пострада за компанията. Тенденцията се очаква дори да се засили през новата 2021 г.

Затова не е изненада, че Huawei пропада на четвърто място по продажби на Стария континент. През четвъртото тримесечие спадът е 62% от 9.5 млн. на 3.6 млн. смартфона и пазарен дял от едва 7%. За цялата 2020 г. свиването на продажбите е почти наполовина с 43% от 40.4 млн. на 22.9 млн. бройки.

Изгряващите звезди

Според Counterpoint Research през последното тримесечие, както и за цялата година, три компании отчитат ръстове – Xiaomi, Oppo и Realme. Темповете им са сходни като съотношение както през октомври-декември, така и за пълната 2020 г.

Xiaomi взима категорично третото място през последното тримесечие с 9.1 млн. продажби, което е увеличение на годишна база от 85% и пазарен дял от 17%. Китайският гигант успешно за момента заема мястото на Huawei, както на световния, така и на европейския пазар.

Oppo е пета с 68% ръст, но въпреки, че наближава Huawei и свиващите му се продажби, компанията не се представя толкова силно през октомври-декември, колкото през 2020 г. Realme е с впечатляващият ръст от 420%, но производителят тръгва от много ниска база и съответно заема чак седмото място с под един милион продадени смартфона.

За цялата 2020 г. статуквото при тези компании се запазва. Xiaomi излиза на трета позиция с 26.7 млн. продажби и 90% ръст. Oppo е далеч зад нея с 6.5 млн. продажби, но със сходно 82% увеличение на годишна база. Realme през 2020 г. отчита завиден ръст от 1 083%, но и много ниска база. Все пак компанията надминава един милион продажби през годината.

Exit mobile version