Повече от 15 години минаха, откакто Twitter пренесе комуникацията в стил SMS в интернет. Социалната мрежа се трансформира много през това време, като отдавна вече не предлага публикуването на публични съобщения ограничени само в 140 знака. Адаптацията ѝ спрямо пазара и потребителските предпочитания обаче е изключително бавна.
На Twitter им отне повече от десетилетие, за да премахнат ограничението на туитовете от 140 знака. Едва пет години след пускането на мрежата, компанията се опита да монетизира потребителите си, като въведе различни формати реклами. Въпреки това, отбелязването на първата печалба става 12 години след основаването ѝ.
Светът в момента е залят от нови социални мрежи, платформи и чат приложения, които постепенно изместват публичните разговори в нови виртуални полета. Twitter поддържа все още елитен статус в САЩ и някои западни държави, но в глобален мащаб, дори не е сред 12-те най-популярни системи.
Щипка Facebook
В стремеж да върне поне част от блясъка си, социалната мрежа се обръща за пореден път към бизнес моделите на своите конкуренти. Новите изменения са създадени изцяло в този дух. Първата от тях е възможността да се събират потребители със споделени интереси в групи. Втората позволява на хората с много последователи да монетизират своята популярност.
С въвеждането на групи по интереси Twitter директно копира Facebook, като основната разлика е името – Communities. Потребителите на социалната мрежа могат да създават или да се присъединяват към подобни обединения. Промяната в работата на Twitter е, че хората ще могат да създават специални туитове насочени към конкретна група. Досега постовете бяха видими за всички в социалната мрежа или за всички последователи на публикувалия ги потребител.
Въвеждането на групите е нож с две остриета. От една страна ще увеличи активността на потребителите в социалната мрежа. Голям проблем ще е модерирането на новите формирования. Това се оказва доста трудоемко занимание за Facebook, като темата става все по-чувствителна, предвид политизирането на социалните мрежи.
И щипка Twitch/OnlyFans
Втората фундаментална промяна, която въвежда Twitter е създаването на т.нар. супер последователи. Това е специална категория, която се дава на потребители, които следват даден профил и са му платили, за да получат този статут. Социалната мрежа предоставя възможност на хората с много последователи да могат да ги монетизират директно в платформата. Twitter се надява и така да задържи някои от най-влиятелните си личности.
Бизнес моделът е взет директно от стрийминг платформите Twitch и OnlyFans, в които потребителите плащат за определени… привилегии. Първата от тях е насочена повече към гейминг, докато втората е с еротичен характер. В тях, потребителите на даден канал могат да получат допълнително съдържание, възможности и привилегии, ако платят на създателите му.
Логиката при Twitter ще е подобна. Потребителите могат да предоставят статус на супер последователи срещу заплащане. В замяна те могат да предложат допълнителни или скрити туитове, достъп до затворени групи, абонамент или значка за поддръжка.
Краят на традиционните тутове?
Тези две промени имат шанса да разбият настоящия модел за разпространение и видимост на туитовете. Това ще стане като реално се удвои броя на видове постове. Досега бяха два – едни публични и едни затворени, които зависят от настройките на акаунта. Сега се добавят още толкова – едни за групите и още едни за супер последователите.
Twitter може да заприлича на Facebook с фрагментирани общности, затворени групички и още по-ясно изразени „социални балони“. Последните донякъде се предразполагат по подразбиране, покрай възможността на потребителите да следват конкретни хора. С групите, това ще се засили значително.
Залезът на Twitter
Факт е, че от години Twitter стагнира като абонатна база. По-притеснителното е, че с възхода на нови и доста по-популярни социални мрежи, неговият блясък започва да залязва. Ако преди десетилетие се конкурираше с Facebook и регионални приложения, като руския VKontakte, то сега пейзажът е много по-пъстър.
Чат приложенията и стрийминг еволюираха до своеобразни социални мрежи, а сред последните се появиха и нови. Twitter разполага с около 340 млн. потребителя, като това число не се променило много през последните години. Добрата новина е, че според финансовите отчети на компанията близо половината или над 190 млн. от тях, ползват поне веднъж дневно платформата.
Лошата новина е, че тези показатели са нищожни на фона на конкуренцията. Facebook разполага с 2.74 млрд. потребителя, YouTube с малко под 2.3 млрд., WhatsApp с 2 млрд., китайските WeChat, TikTok и QQ с 1.2 млрд., малко под 700 млн. и 617 млн. съответно. Руският Telegram, който е сред популярните алтернативи на Twitter е с 500 млн. абоната.
Социалната мрежа е вече капка в морето конкуренти. Twitter успява да монетизира все по-добре своите потребители, като приходите се увеличават от 3.45 млрд. долара през 2019 г. на 3.7 млрд. долара през 2020 г. Изминалата година обаче отбелязва и първата загуба за последните три години в размер от 1.13 млрд. долара. Причината са повишените разходи. С други думи, компанията се е върнала в кръговрата, в който постъпленията не могат да компенсират по-високата оперативна тежест.
Предвид всички тези фактори, смело може да каже, че настоящата 2021 г. ще бъде ключова за дългосрочното развитие на Twitter. Всичко ще зависи, как нововъведенията ще се впишат в доста закърнелия модел на социалната мрежа.