Facebook обяви, че включва България и Унгария в своята програма за проверка на новините, които се споделят в социалната мрежа. Това означава, че всичко, което се публикува в платформата на технологичния гигант ще бъде проверявано за фалшива и заблуждаваща информация. Интеграцията на страната ни идва само два дни преди официалното започване на предизборната кампания за вота за Народно събрание, който ще се проведе на 4 април.
България също така става част от мащабната инициатива на Facebook за справяне с фалшивите новини. Социалната мрежа години наред е критикувана, че подпомага разпространението на невярна информация. Това бяха и основните опасения при разследването на Конгреса на САЩ за потенциална външна намеса в изборите за президент в страната през 2016 г.
Оттогава досега, Facebook инвестира милиони долари за модерация на съдържанието в социалната мрежа. Част от нея е платформата за проверка на информацията. Точно в нея България и Унгария се присъединяват от днес.
Действие в три стъпки
Стратегията на компанията е организирана в три стъпки. Първата е да премахне доказано фалшивите новини и опасната информация. За такива се смятат публикации, които могат да доведат до негативни последици в реалния свят. Например, насилие, конспиративни мрежи, реч на омразата, откровени манипулации и пропаганда и др.
Втората стъпка е в да се ограничи разпространението на подвеждаща информация. Това е по-малкото провинение, според социалната мрежа, като включва публикации с оспорени факти или доказани такива като неверни. Facebook ще ограничи тяхната видимост, органичен и платен обхват.
Третият елемент в борбата с фалшивите новини на Facebook е информираността на потребителите. Тук, социалната мрежа разполага с различни инструменти затова. Тя предлага бутони за допълнителен контекст на дадена публикация или нейния автор. Отделно, постовете може да се маркират като фалшиви новини и да показват предупреждения за абонатите, които искат да споделят такива.
Независимата платформа
Първоначално Facebook модерираше самостоятелно съдържанието на своята мрежа. Това се оказа изключително трудоемка и скъпа операция, затова компанията смени подхода. Тя в момента е прехвърлила голяма част от проверката на информацията на външни подизпълнители. Facebook има сключени над 80 партньорства с различни, независими, според нея, организации.
Тази мрежа от одитори, в момента проверява съдържанието на 60 езика, като най-голяма е тази в Европа. На Стария континент в платформата са включени над 30 държави, като от днес към тях се включват България и Унгария.
Организациите, с които Facebook има партньорства са членки на Международната мрежа за проверка на факти (ICFN), като е изискване, за да могат да правят това да получават съответните сертификати. В списъка има редица институции създадени и специализирани изцяло в тази сфера, но в него фигурират и доста медии.
Сред по-големите имена са агенциите AFP, AP, Reuters, големи медийни групи като USA Today. Конкретно за България ще отговаря френската AFP. Ресурсите на агенцията няма да са големи за страната ни, като един човек на място ще работи по проекта, като ще му помагат още около 100 служителя от международния офис.
Механизъм за проверка
Начините за проверка са два и те са запазени от времето, в което Facebook го правеше самостоятелно. Първият е чрез сигнали от потребители, като всеки може да докладва пост в социалната мрежа за нередност. Тук работата на проверяващите са да изследват в различните случаи какви последващи действия са необходими.
Вторият е когато самите модератори открият потенциално вредно или невярно съдържание във Facebook. Това става най-вече със следене на най-популярните теми и постове в мрежата в България. Особено внимание ще привличат публикации, които стават viral или за много кратко време се споделят и обсъждат от потребителите.
Политически имунитет
В рамките на предстоящата предизборна кампания, от Facebook подчертават пред Vesti.bg, че изказванията на политиците в България няма да подлежи на проверка. Все пак, от компанията допълват, че те няма да са освободени напълно от отговорност за спазването на останалите правила в социалната мрежа. Което означава, че могат да бъдат блокирани временно ако разпространяват реч на омразата, призовават към насилие и др. Любопитна е мярката, че политиците няма да могат да споделят публикации, които вече са маркирани като подвеждащи.
Политическият ъгъл се превърна в крайъгълен камък на стратегията на Facebook, особено след президентските избори в САЩ през ноември миналата година. Платформата, заедно с Twitter блокираха дългосрочно тогава все още действащия щатски президент Доналд Тръмп. Той продължава да няма достъп до профилите си, въпреки, че вече предаде поста на Джо Байдън.
Дискусията как да се подхожда с политическото съдържание в социалните мрежи ще продължи и през следващите месеци.