Зад повечето технологични придобивания винаги седи някаква логика или последователност. При някои сделки тя не винаги се забелязва от първи и дори последващ поглед. Подобна е ситуацията между обявеното преди дни придобиване на стрийминг платформата Tidal от финтех компанията Square на предприемача Джак Дорси.
Последният използва социалната мрежа Twitter, в която той е съосновател и главен изпълнителен директор, за да зададе именно този риторичен въпрос. Защо Square купи стрийминг платформата Tidal. Сделката се оценява на около 297 млн. долара, като услугата е налична и в България, основно през телекома „Виваком“.
Без очевидни допирателни
На пръв поглед, двете компании нямат никакви допирни точки. Square е след първите стартъпи, които се опитваха да популяризират мобилните разплащания. Основаното от Джак Дорси дружество стартира със специални приставки за смартфони и таблети, които позволяваха да се четат банкови карти и заедно със съответния софтуер трансформираха всяко мобилно устройство в ПОС терминал.
Впоследствие, Square разработи мобилно приложение за разплащания през смартфон Cash App, което разполага с 36 млн. потребители в края на 2020 г. Решението не само, че се разраства бързо (50% ръст на абонатите на годишна база), но и инвестира в нови технологии. То започва да развива и потенциални разплащания с криптовалута. Затова, Cash App в момента е фокусът на Square.
Tidal е основано в Норвегия и представлява нещо, като по-малкия брат на Spotify. През 2015 г. компанията зад платформата е придобита от Project Panther Bidco, зад която седи популярния рап изпълнител Jay-Z. Цената тогава е само 57 млн. долара. След което, Jay-Z се опитва да реализира своята визия да предостави инструменти за разпространение на музика, която да е достъпна за независимите изпълнители.
Square придобива Tidal за 297 млн. долара, като част от сумата се плаща кеш, а останалата част в акции. Jay-Z получава място в борда на директорите, а изпълнителите, които държат дялове в платформата, запазват своето участие в нея.
Повтаряне на модела
Допирната точка между двете компании, не е в сферата, в която оперират, а в по-широката концепция. В тутове, Джак Дорси обяснява, че Square стартира своята дейност преди 12 години, с цел да предостави възможност за дигитални разплащания на малките продавачи и търговци. По същия начин, Tidal се опитва да подкрепи самостоятелните артисти в разпространението на техните песни, срещу което да получават подобаващи възнаграждения.
Така, допирателните точки са общата визия и ефекти, към които двете компании се стремят. Джак Дорси очаква, че ще успее да повтори успеха си със Square и с Tidal. Отделно обвързването между двете компании може да позволи интеграция между стрийминг платформата и системата за разплащания на Cash App. Възможност, която да подпомогне развитието и монетизирането на Tidal.
Доза скептицизъм
Вече се надигна известна вълна от скептици за сделката между двете компании. Първото опасение е, че Square и Tidal са коренно различни като бизнес сектори и операции, за да може да има конвергенция в дейността им. Въпреки, че това не е основната цел на двете компании.
Второто е по-интересно, защото придобиванията на финтеха на Джак Дорси не са с добра история. Някои покупки не издържат дълго време под шапката на Square. Такава е Caviar – платформа за онлайн доставка, която е закупена през 2014 г. Като част от финтехът, тя се развива като отделно дружество, но след няколко години е атакувана, затова, че не плаща достатъчно на доставчиците си. Това принуди Square да я продаде на DoorDash за 410 млн. долара.
Други сделки все още не са последвали този сценарий. Такова е например придобиването на платформата за блогъри и създаване на уебсайтове Weebly. Square я придобива през 2018 г.
Как ще се отрази сделката на Tidal е трудно да се предвиди за момента. Ясно е, че компанията ще оперира сравнително самостоятелно и може да очакваме интеграция с мобилните разплащания през Cash App.