Пазарът за умни часовници отчита минимален ръст през 2020 г. по време на пандемията. Това показват данните на изследователската фирма Counterpoint Research. Те леко противоречат на очакванията, че ще има доста силно търсене на подобен тип устройства, заради потенциалните им възможности в борбата срещу COVID-19.
Всъщност такава тенденция има, но тя е само във високия клас умни часовници, като потребителите се ориентират към тях, заради повечето им функции за следене на биометрични показатели.
Затвърждаване на позициите
Counterpoint Research обяви, че ръста през 2020 г. спрямо предходната е само 1.5%, въпреки силните данни от лятото. За съжаление, изследователската фирма не предостави колко са общите годишни доставки на умни часовници. Разбивката при водещите производители показва затвърждаване на позициите, особено при първите две компании.
Apple продължава да е лидер с малко под 34 млн. продадени умни часовника и ръст на годишна база от 19%. Технологичната компания можеше да се справи и по-добре, след като пусна модели, които измерват сатурацията на кислород в кръвта, по време на COVID-19 пандемията. Това е ключов показател, който може да проследи кога заразен с коронавирус започва да се влошава.
Втори е Huawei, който покрай санкциите на САЩ е принуден да се концентрира повече върху продажбата на аксесоари и други мобилни устройства. Това се случва след като основния му бизнес със смартфони е почти напълно замразен. Китайският гигант отчита ръст от 26% на годишна база и около 11 млн. доставени бройки. Той обаче изостава значително от лидера Apple, като разполага с почти три пъти по-малко продажби.
Samsung е трети с минимален спад от около 1% на продажбите или около 9.1 млн. бройки. Южнокорейският производител не беше толкова агресивен със своите модели през 2020 г., което в комбинация с коронавирус пандемията и затворените магазини доведе до плато при продажбите. Samsung се опита да компенсира с обновената софтуерна платформа за здравословен живот, която се ползва от нейните умни часовници. Тя обаче явно не е достатъчна, за да насърчи продажбите.
Преминаване към по-премиум модели
Една от големите тенденции, които Counterpoint Research обрисува е, че потребителите се ориентират все повече към по-скъпите модели. Според данните за четвъртото тримесечие на 2020 г. интересът на купувачите се измества от умни часовници на цена от 100 до 200 долара към по-скъпите.
Дялово разпределение вече е по-балансирано. Най-скъпите модели, които са над 500 долара, са с повишено търсене от 2 процентни пункта. Голяма промяна на тези на цена между 400 и 500 долара няма, но за сметка на това тези под тях се радват с близо 5 процентна пункта повече интерес. От Counterpoint Research коментират, че потребителите предпочитат премиум марките Apple, Huawei и Samsung и не толкова по-евтините китайски и други модели.
Тенденциите през четвъртото тримесечие на 2020 г.
Като продажби и пазарни дялове големи промени няма през празничния период на миналата година. Броят на доставките през четвъртото тримесечие на 2020 г. остават почти непроменени спрямо тези за същия период през 2019 г. Apple увеличава дела си от 34% на 40%, втори е Samsung, който се качва от 9% на 10%. Huawei изненадващо го понижава от 9% на 8%. Fitbit продължава стагнацията и владее 7% от пазара.
Huawei има по-силни тримесечия през средата на годината, когато показа новите си модели умни часовници. Бъдещето развитие на китайския гигант в този сегмент също ще е под въпрос, тъй като през 2020 г. пусна модели от своя бранд Honor, който беше продаден в края на годината и от началото на настоящата вече оперира самостоятелно и с нов собственик. Което ще повлияе върху продажбите при повечето мобилни устройства.