Site icon TechTrends България

„Виваком“ обмисля да премахне Huawei оборудването от мобилната си мрежа

Vivacom-drops-huawei-question-v2

Най-големият български телеком по приходи „Виваком“ обмисля да смени китайския доставчик на оборудване Huawei. Операторът в момента не може да разгърне напълно своята услуга от пето поколение (5G), докато статута на китайския гигант не бъде решен в Европа и България. За момента компанията осигурява такава връзка, но като ползва ресурсите на настоящата си 4.5G мрежа и технологията DSS.

Идеята не се обсъжда само от българското ръководство на „Виваком“, но в случая идва от собственика United Group. Балканският телеком конгломерат иска да следва политика, която съвпада с тази на САЩ. Този стремеж не съвпада с ползването на оборудване на китайски вендори от най-голямото ѝ дъщерно дружество. Huawei е обект на санкции от страна на Вашингтон, което обаче не ѝ пречи да увеличи своя пазарен дял в световните доставки на телеком оборудване до 31%.

Постепенна подмяна

За подмяната на мрежовата инфраструктура говори председателят на борда на директорите на United Group Николас Статопулос пред агенция Reuters. Според него, това може стане постепенно, като „Виваком“ премине към някой от одобрените от САЩ доставчици. Основните такива са Nokia и Ericsson, но и Samsung.

„Постепенното преминаване към оборудване, което е одобрено от САЩ е правилният подход и точно такъв обмисляме да предприемем“, коментира Статопулос пред Reuters.


„Постепенното преминаване към оборудване, което е одобрено от САЩ е правилният подход и точно такъв обмисляме да предприемем“Николас Статопулос, United Group


Той признава, че това все пак е скъп и трудоемък процес, който отнема време и пари, за да се извърши. Любопитното е, че United Group ще търсят потенциално държавно финансиране или поне помощ, за да заменят Huawei в мрежата на „Виваком“.

„Не можем да пренебрегнем желанията на САЩ, но в един идеален свят е нормално да получим финансова помощ за подмяната на инфраструктурата, тъй като това ще ни коства милиони долари“, допълни той. Статопулос не навлиза в детайли откъде точно трябва да влезе подобна финансова инжекция – дали от българското или американско правителство. Отделно, „Виваком“ не е единствения в United Group, който ползва Huawei, Telemach в Словения също разчита на китайския вендор за мобилната си мрежа. Българският оператор, просто е най-големият в групата.

По пътя на промяната

Споменаването на държавни субсидии, за подмяната на оборудването на Huawei с такова на друг производител е интересен подход. Най-малкото, защото United в момента наливат милиони евро във „Виваком“ за да подсилят неговите позиции във фиксирания пазар с придобиването на малки независими оператори. Отделно, телекомът е в процес на поетапно ребрандиране, което също коства пари.

Добрата новина, както за United Group, така и за „Виваком“, че от българските телекоми, компанията не е с най-голяма зависимост към оборудване на Huawei. Операторът използва китайския вендор само за радиорелейната си мрежа (т.нар. RAN), в която се включват базовите станции, клетките и безжичните системи. Опорната мрежа, системите по управление и съхранение са на други доставчици, най-големите сред които са Nokia и Cisco.

Работата в посока на подмяна на оборудването може вече да е започнала. В началото на март „Виваком“ смени своя главен технически директор, като поста вече заема унгарецът Андраш Пали. Той има голям опит с развитие на мобилни мрежи по света, като една от спирките му е словенския Telemach Mobil, който е част от United Group. В съобщението при представянето му се споменава, че той „ще допринесе за надграждането на технологичните постижения“ на компанията. Назначението му е ключово и идва само седмица преди изказването на Статопулос.

5G неволите

Не така стоят нещата при „Теленор“, които в България (а най-вероятно и в целия регион) разчитат изцяло на Huawei. Тяхната мрежа е изградена из основи от едноименния норвежки гигант през 2014 г. и беше подменена напълно с китайски системи. Тогава, това им излезе близо наполовина на цената на решенията на конкурентите, но сега ги забавя в разгръщането на 5G.

„Теленор“ все още не е пуснал подобна услуга от пето поколение. Причината е, че за да стане това, трябва или да закупи 5G системи на Huawei или да подмени цялата си мрежа. „Виваком“ предприе временно решение – тя използва настоящата си 4.5G, за да предостави услуги от пето поколение, чрез технологията DSS. Недостатъкът на този подход е ограничения брой устройства, които я поддържат, както и с една идея по-слабите възможности, спрямо чиста 5G мрежа.

„А1 България“ нямат такива главоболия, като разчитат основно на оборудване на Nokia и в по-малка степен на ZTE. Затова, операторът пусна чиста 5G мрежа с нови базови станции през декември.

Поглед към борсата

В разговорът си с Reuters, Николас Статопулос разкрива малко повече за потенциалните дългосрочни планове на United Group в региона. Конгломератът се превърна в истински балкански телеком гигант в рамките само на две години.

Идеята е целия този впечатляващ актив да се използва, за да може United Group да излезе на борсата като публична компания. Това е изходния сценарий, който обмисля мажоритарния собственик на групата – британския инвестиционен фонд BC Partners.


„Мисля, че първично-публично предлагане е най-вероятния изход за нас, защото няма много други публични компании в Европа, като United Group“Николас Статопулос, United Group


„Мисля, че първично-публично предлагане е най-вероятния изход за нас, защото няма много други публични компании в Европа, като United Group“, коментира Статопулос. Той не дава повече детайли, като например, коя би била потенциалната борса, на която групата ще може да дебютира.

Групата разполага с оператори и медийни компании в осем държави от Югоизточна Европа – България, Сърбия, , Словения, Черна гора, Босна и Херцеговина и Хърватска. Само преди дни беше обявена за приключена сделката с гръцкия оператор Forthnet и така тя получава достъп и до пазара в южната ни съсдека.

Присъствието ѝ в нашата страна е най-голямо, след като United Group придобиха най-големия по приходи телеком „Виваком“ и най-голямата медийна група – „Нова броудкастинг груп“. В нея влизат, ефирната „Нова телевизия“, кабелната „Канал 3“, каналите, сайтовете и радиата покрай тях, онлайн конгломерата „Нетинфо“, както добавяме впоследствие и печатните издания на „Телеграф“.

Exit mobile version