Носимите устройства отчитат стабилен ръст на продажбите през 2020 г. Това става независимо колебливите данни за умните часовници, които също влизат в тази категория. В нея присъстват още умните фитнес гривни, безжични слушалки и други аксесоари, със свързани функции и интеграция с гласови асистенти.
Интересът към подобни джаджи продължава със стабилни темпове, като най-търсени са безжичните слушалки. Това е обяснимо до голяма степен и с периодичните ограничения, които се налагат от коронавируса, дистанционната работа и др.
Ситуацията при водещите производители остава сравнително непроменена. Apple доминира този пазар, като продължава да има стабилен ръст и е с почти три пъти повече продажби от втория – Xiaomi. Huawei разчита все повече на подобни устройства, след като смартфон бизнеса на китайския гигант потъва покрай санкциите на САЩ. Това става за сметка на Samsung, които затвърдиха тенденцията през годината и за цялата 2020 г. вече са на четвърта позиция. Това показват данните на изследователската фирма IDC.
Златен век за слушалките
Слушалките са основния източник на растеж за носимите устройства през 2020 г. Анализаторите от IDC определят този тип аксесоар като задължителен в ситуация на пандемия. Те съставляват близо половината от общите продажби през изминалата година и две трети от тези през последното тримесечие.
Въпреки, че пандемията би трябвало да повиши интереса към другите две основни подкатегории, като фитнес гривни и умни часовници. Първите търпят понижение през последното тримесечие, докато вторите умерен ръст. Според данните на Counterpoint Research, умните часовници увеличават продажбите си само с 1.5% на годишна база през 2020 г.
Това става въпреки, здравните нововъведения, които бяха показани през изминалата година. Някои от които, като измерване сатурацията на кислород в кръвта са ключови за наблюдение на пациенти с COVID-19.
Недостижимият Apple
Както Apple доминира при умните часовници, по същия начин седята нещата при носимите устройства. Технологичният гигант няма фитнес гривни, но разполага със силен пазар за аксесоари, като безжични слушалки, което им затвърждава лидерството в този по-широк сегмент. Компанията отчита ръст от 35.9% на годишна база през 2020 г. със 151.4 млн. доставки на носими устройства.
Втори продължава да е Xiaomi. Китайският бранд обаче има три пъти по-малко продажби през 2020 г. спрямо лидера. Те са 50.7 млн. и ръст от 21.7% на годишна база.
По-интересно е развитието на Huawei. Компанията разчита все по-агресивно на аксесоари и други джаджи, които не са смартфони, за да може да генерира приходи. Huawei отчита ръст от 50.7% през 2020 г. и продажби от 43.5 млн. Китайският технологичен гигант заема третото място, което завоюва през изминалата година от Samsung. Това е единственото разместване на пазара сред лидерите спрямо 2019 г.
Ако темповете на растеж се запазят, догодина може да имаме допълнителни рокади. Те няма да засегнат Apple, а отново ще се фокусирани в борбата за второто място. При същото увеличение от тази година, Huawei трябва да реализират продажби от 64 млн. устройства, докато Xiaomi около 61 млн. броя.
Залезът на фитнес гривните и Fitbit
Друга потенциална тенденция, която може да очакваме през настоящата 2021 г. е отпадането на Fitbit от водещите пет производителя. Компанията, вече собственост на Google, отчита понижение от 18.8% през 2020 г. до едва 12.9 млн. доставки. Тя се дължи на два фактора. Първият е, че интересът към фитнес гривните, в които Fitbit доминираше, намалява с всяка изминала година.
Вторият е в преориентирането на компанията от този тип аксесоари към умни часовници. Трансформацията на Fitbit е казано, най-меко – трудна. В този подсегмент, компанията няма силни позиции, въпреки, че все още и там държи пето място сред производителите за 2020 г.
Обемът е малък и със спад, което може да доведе до навлизането на нов играч, както при умните часовници, така и при носимите устройства. Кандидат за това е китайският BBK, който вече измества Fitbit от петата позиция при последните през четвъртото тримесечие.