Американската компания Yopto приключи в четвъртък шести етап от набирането на рисков капитал на стойност 230 млн. долара. Това ѝ дава статус на технологичен „еднорог“, като пазарната ѝ оценка достига 1.4 млрд. долара. Успехът може да се отрази ползотворно на българския стартъп SMSBump, който беше придобит от Yotpo за 37 млн. долара през януари 2020 г.
Една от причините е, че американската компания обявява четири посоки за развитие, в които ще бъдат инвестирани новите средства. SMS маркетингът е една от тях и в него родното дружество е специализиран. Това е добра новина за българския екип на SMSBump, който вече се казва Yotpo Bulgaria.
Без български еднорог
Лошата новина е, че родната компания е поредния пример за успешна ниша, в която се раждат „еднорози“, но такива страната ни не може да изгради. Все още българските стартъпи завършват с изкупуване доста преди да наберат капитал, който да им даде пазарна оценка от 1 млрд. долара. Придобиването на SMSBump може да е една от най-големите IT сделки за 2020 г., но е много далеч от тази цел. Най-близо до нея бяха Telerik, които през 2014 г. бяха купени от Progress Software за 262.5 млн. долара.
SMSBump става част от американска технологична компания, която постига статуса на еднорог година след сделката. Самата сума при което е придобито българското дружество е в пъти по-малко от привлечените нови средства.
Yotpo набира шести рунд на финансиране от 230 млн. долара. Водещ инвеститор е американския фонд Bessemer Venture Partners. Към него се присъединяват и някои от досегашните вложители в дружеството, които са ClalTech, Hanaco и Vertex Ventures. Нов инвеститор е Tiger Global.
Светло бъдеще за новото българско звено
Новият капитал ще се използва за активно развитие на облачната система за маркетинг на Yotpo. Ключов компонент в нея е SMS маркетинга, което е силната страна на българското дружество. Свежите средства ще се използват за разрастване на екипа. Той трябва да се удвои от около 40 души към момента, до 80 към края на 2021 г. Ще се търсят специалисти от максимално широк спектър. От технически позиции, като програмисти, QA, екипни мениджъри, през маркетинг и човешки ресурси.
Това обяви един от основателите на SMSBump Михаил Стойчев. Крайната цел е българският офис да се превърне в развоен център на Yotpo за Европа. Американската компания има още офиси Ню Йорк, Бостън, Лондон и Тел Авив.
„Този рунд отваря нови хоризонти за растеж пред нас и офиса ни в България ще бъде ключов за постигането му“, коментира Георги Петров, съосновател на SMSBump, в прессъобщение на компанията. „Наред с разкриването на нови екипи предстои да разработим още много нови функционалности за платформата“, допълва той.
Интеграцията на SMSBump и Yotpo
SMSBump разработи онлайн маркетинг платформа за управление на SMS кампании. Yotpo е цялостната облачна система за продажби, която включва различни интернет ресурси, като ревюта, банери, рекламно съдържание и SMS. Интернет търговията и преминаването към все по-дигитални продажби през 2020 г. засилиха позициите на щатския стартъп, което закономерно доведе и до шестия рунд финансиране.
От българското вече звено обявиха, че продукта на SMSBump е най-бързоразвиващия се от услугите на платформата на Yotpo. През 2020 г. той отчита 170% ръст и вече се ползва от над 90 хил. компании от целия свят.