Site icon TechTrends България

Колко „впечатляваща“ беше 2020 г. за Huawei

huawei-sunset-2020-v2

Затягането на санкциите на САЩ срещу технологичния гигант Huawei през 2020 г. карат компанията да разчита все повече на вътрешния китайски пазар и все по-малко да гледа навън. Също така, тя се опитва да диверсифицира максимално бизнеса си, за да не е зависим само от смартфон продажбите. Последните се сринаха в края на годината, заради затягането на икономическото ембарго над Huawei, което ѝ попречи да получава компоненти за мобилните си телефони.

Това са основните тенденции при китайския гигант. За момента проблемите са умело замаскирани с цялостен ръст на приходите и компенсиране на намалелите продажби навън с повишаване на активността на вътрешния пазар. Дали тази стратегия ще продължи да върши работа за оцеляването и развитието на Huawei ще се разбере повече през настоящата година. Ако стриктните санкции на САЩ продължат да са в сила, смартфон бизнесът ѝ е обречен.

Вътрешният китайски пазар е голям и засега е достатъчен за Huawei да компенсира с липсата на поръчки или наложените ограничения за външния. Това също е до време, като ще се види дали компанията ще успее да пробие по-стабилно на пазари като Русия и др.

Тенденция към затваряне

Huawei излиза с тържествено съобщение, че отчита „впечатляващи“ приходи от 136.7 млрд. долара за 2020 г. Това е ръст от 3.8% спрямо предходната година. Нетната печалба също се увеличава със сходно темпо от 3.2% до 9.9 млрд. долара, показват данните от годишния доклад на компанията. Китайският гигант допълва, че продължава да расте „в една предизвикателна година, белязана освен от пандемията от COVID-19, но и от санкциите“, наложени върху него от САЩ.

Дяволът винаги е в детайлите и именно те подсказват, че препятствията пред Huawei не са отминали. Дори може да се задълбочат през 2021 г. Разгледано по сегменти, на пръв поглед също няма нещо притеснително. Потребителският бизнес, в който са всички крайни устройства на китайския гигант расте по приходи с 3.3% на годишна база и съставлява 54.2% от общите. Продажбите на телеком оборудване през 2020 г. са почти сходни с тези от предходната година – ръст от едва 0.2% и съставляват 34%. Най-голяма перспектива има звеното за корпоративни IT решения, което отчита увеличение на приходите от 23% и вече е 11.3% спрямо 10.4% през 2019 г.

Географското разпределение на дейността на Huawei много ясно показва какво точно се случва. През 2020 г. приходите от Китай скачат с 15% и съставляват две трети от всичките – 65.6%. Всички останали региони отчитат спад. Северна и Латинска Америка има понижение от 24.5%, при Европа, Близкия изток и Африка е 12.2%, в Азиатско-Тихоокеанския регион тенденцията е 8.7%.

Това показва, че вътрешния пазар е не просто основен за Huawei, а е спасителния пояс за компанията. Продажбите в Китай са компенсирали в целия спектър дейността ѝ през 2020 г. Тази тенденция за постепенно затваряне на Huawei към външните пазари се забеляза при първата по-сериозна ескалация на американските санкции срещу нея в края на 2019 г. Сега тя се затвърждава допълнително и най-вероятно ще продължи да се задълбочава през настоящата година.

Китайският спринт за 5G

Пекин направи агресивно развитие на 5G мрежата си, като трите телекома инвестираха значителни суми в инфраструктура. От това се възползваха местните Huawei и ZTE, като по-малки договори бяха предоставени на Ericsson и Nokia.

През изминалата година, в страната са инсталирани 500 хил. базови станции по новата технология. Големите обеми поръчки са толкова значителни, че те се обявиха като основна причина при шведския вендор за ръста през 2020 г. Същото може да се каже и за Huawei, които продължават да са лидер в сектора в световен мащаб. Дори компанията увеличава своя пазарен дял от 28% на 31% през изминалата година.

5G ще продължи да се развива, като през 2021 г. се очаква да се разгърнат този тип мрежи в още повече държави. Доста от тях обаче все още изчакват какво се случва в отношенията между Huawei и САЩ. Много е възможно доста от 4G клиентите на компанията да се откажат от нея при модернизацията.

В България например, два от трите оператора разчитат за своята мобилна мрежа на решенията на китайския вендор. Собственикът на „Виваком“ United Group публично обяви, че обмисля замяната на оборудването на Huawei с друго. От „Теленор“, чиято цяла инфраструктура е китайската компания, все още нямат становище по темата.

Залеза на смартфон бизнесът

Към края на 2019 г. умните телефони бяха основния двигател на растеж на китайския гигант. В края на изминалата години се забелязва рязък залез на този сегмент. Девет месеца, Huawei беше безапелационен лидер и по продажбите на смартфони в Китай и основен претендент за второто място на глобално ниво. През последното тримесечие обаче компанията се срина буквално и преносно. Доставките за целия свят се свиха близо наполовина до 32.3 млн. бройки спрямо 56.2 млн. показват данните на IDC. В същото време, пазарния ѝ дял в Китай се свива почти двойно до едва 22% спрямо 42.5% от предходното тримесечие.

Всичко това се дължи на изострените през септември санкции на САЩ спрямо Huawei. Вашингтон забрани на външните подизпълнители, които работят с компанията да ѝ доставят ключови компоненти, като мобилни чипсети и др. Така, китайският гигант се оказа в позиция, в която не може да получи дори процесорите Kirin, които са негова разработка.

В самия край на 2020 г. Huawei продаде своя смартфон бранд Honor. Размерът на сделката не е обявен публично, но се предполага, че е около 15 млрд. долара. През 2019 г., когато беше пика на смартфон бизнеса на на китайския гигант и достигна продажби от 240 млн. бройки, 70 млн. от тях се падат на Honor. Което прави около 30%. Дори, Huawei да възстанови нормалния си бизнес ритъм при умните телефони, те във всички случаи ще бъдат по-малко отколкото през „златния век“ на компанията.

Финансовите резултати за 2020 г. не отразяват напълно тези две тенденции. Затягането на санкциите, което доведе до спиране на доставките на основни компоненти, се случва през септември миналата година. Продажбата на Honor се осъществява през декември. Истинските ефекти от тях ще се усетят през настоящата 2021 г., като тенденцията ще бъде низходяща.

Ако САЩ поддържат позицията си, китайският гигант ще свие продажбите и най-вероятно ще изпадне от Топ 5 водещи производители на смартфони в света. Това се потвърждава поне от началото на 2021 г., като Huawei още не е представила новите си модели, които бяха изместени на няколко пъти за по-късна дата. Изключение прави новият им сгъваем флагман, който най-вероятно ще бъде с колекционерска стойност, не само заради високата си цена.

Диверсификацията

Затварянето в китайския пазар е само една от мерките, които Huawei предприе, за да опази своето бъдещо развитие. Другото е в диверсификацията на продуктите и бизнесите. При потребителската електроника това са умните часовници, различните аксесоари и през последните месеци – лаптопи.

Засега санкциите на САЩ не влияят негативно на тези продукти, затова Huawei разчита на тях. Компанията обяви голям ръст на продажбите им през 2020 г. в Европа. Това важи особено силно за лаптопите, но все пак те тръгват от доста ниска база спрямо 2019 г., когато подобни продукти тепърва започваха да се предлагат. Силната конкуренция и все още малък дял, не ги прави толкова надежден заместник на смартфон бизнеса, поне в краткосрочен план. Колкото и устройства да имат, за да може да наложи своя заместник на Android, Huawei трябва да разполага с жизнен бизнес с умни телефони.

Другата посока са IT корпоративните услуги и решения. Те са широко портфолио, което включва центрове за данни, системи за сигурност и много други. Те отчитат най-значителен ръст сред приходите на Huawei за 2020 г., но по същия начин, като с лаптопитите, те все още тръгват от ниска база.

Третата посока е географската диеверсификация. Доста се говори за агресивното навлизане на Huawei в Русия. Такова дори и да е факт, поне за момента не оказва влияние на приходите на компанията. Все пак е тенденция, която е добре да се следи за китайския гигант.

Exit mobile version