Пазарът за смартфони понесе най-зле коронавирус пандемията през 2020 г. спрямо останалите сегменти за потребителска електроника. Общите доставки за умни телефони са намалели с поне 6% през изминалата година. Това контрастира с други сектори, като PC и лаптопи, които са във възход, заради необходимостта от по-голяма продуктивност, например. Добър интерес има и към умните часовници.
Прогнозата за 2021 г. засега е доста оптимистична. Според анализаторите от Strategic Analytics продажбите трябва да се върнат на растеж, който да компенсира част от слабото представяне през миналата година, но и доста по-силно завръщане при приходите.
Има няколко причини за това – резултатите от 2020 г. поставят по-ниска база за сравнение между двете години, 5G смартфоните ще вдигнат малко цените и ще накарат повече потребители да заменят настоящите си модели, както и ориентирани към по-скъпи устройства в най-големите пазари.
Доза оптимизъм
Консултантите от Strategic Analytics прогнозират през 2021 г. да има ръст от 7% на доставките на умни телефони, които ще достигнат 1.4 млрд. бройки. Приходите ще се увеличат с почти двойно по-голямо темпо от 13%, като то ще се запази и през следващите години. Анализаторите посочват, като вероятни причини очакваното възстановяване от коронавирус пандемията, по-бързата замяна на стари устройства и преминаването към такива, които поддържат 5G връзка.
Отделно, средната цена на продаден смартфон се очаква да се качи с 6% до 294 долара в световен мащаб. Все по-голям фокус ще има върху най-високия премиум клас, който ще се възползва от описания от Strategic Analytics „супер цикъл“ на iPhone 12. Консултантите имат предвид, че доста от потребителите на Apple, ще се ориентират към този модел, заради възможността да ъпгрейдват до 5G мобилни мрежи, както и натрупана маса от хора, които досега изчакваха ново устройство. Отделно, конкуренцията при Android преминава през разместване на пластовете, като Huawei постепенно излиза като основен играч, но бива заменян от Xiaomi.
По отношение на самите пазари, също има позитивни сигнали, смятат от Strategic Analytics. Те очакват 54% от приходите да дойдат от четири държави – САЩ, Китай, Индия и Япония. Бразилия е под въпрос, заради опасността, пандемията там да продължи по-дълго време. За Европа не се споменава нищо, но явно Стария континент няма да играе толкова решаваща роля през тази година на смартфон пазара, най-вече заради очакваното по-бавно възстановяване от COVID-19.
Отвъд данните
Макар и да са малко, данните на Strategic Analytics са доста любопитни. Според тях, продажбите на смартфони през 2020 г. са се свили с 6%, като и със сходно темпо от 5% са намалели приходите от тях. Високият ръст за 2021 г. се предполага, че трябва да дойде от ниската база и постепенното ориентиране на производителите към предлагане на повече модели във високите класове.
При вендорите ситуацията е с доста смесени индикации. Тезата за iPhone 12 беше загатната покрай рекордното тримесечие на Apple в края на 2020 г. Това означава, че технологичният гигант наистина е в добра позиция, но тя ще продължи максимум до началото на следващата 2022 г. Неофициалната информация е, че компанията от Купертино прави всичко възможно да поддържа доставката на компоненти и производство в добри темпове.
Samsung подсказаха, че недостигът на чипове по света, заради по-голямото търсене и намалено предлагане, може да ги откаже да пуснат втори флагман тази година. Компанията намекна, че може да не обнови серията Galaxy Note през 2021 г., именно поради ситуацията с доставките на компоненти. От друга страна, слуховете, че този ход се готви от южнокорейския гигант бяха преди кризата с чиповете да се задълбочи.
Постепенното изтласкване на Huawei от пазара за смартфони засега се компенсира успешно от Xiaomi и в по-малка степен от Oppo. С други думи, китайският гигант, който беше опрян до стената, заради санкциите на САЩ, няма да остави вакуум на този пазар, за дълго време.
Засега, недостигът на чипове се усеща основно от Huawei, чиято верига от доставки беше ударена със санкции от Вашингтон. Samsung дават индикации, че световният дефицит на компоненти рано или късно ще удари и смартфон производителите. Ако това се случи в средата или през втората половина на 2021 г., тогава прогнозите на Strategic Analytics може и да не се сбъднат напълно.