Site icon TechTrends България

„Теленор България“ ще стартира своята 5G мрежа от 10 юни

telenor-5g-kv

Теленор България“ обяви, че ще стартира своята търговска 5G мрежа от 10 юни. Оставащите месец и половина ще бъдат използвани в оптимизиране на инфраструктурата за преминаването към новата технология, както и за „отговаряне на въпросите и очакванията“ на потребителите. Най-големият по мобилни приходи и втори по абонати оператор в страната пуска 5G услуга последен, след като в ограничени мащаби такава беше обявена първо от „Виваком“, а след това и от „А1 България“.

Обявяването на старта на модернизираната мрежа идва след близо две седмици след като приключи търга за разпределението на честотите в 3.6GHz. „Теленор“ ще се възползва от тях и ще ги интегрират в своята нова услуга. Подходът, който избира компанията за разгръщане на 5G ще е хибриден. Тоест, тя ще разчита, както на наличната 4.5G инфраструктура и технологията за споделяне на спектъра DSS, така и на новата лента, която ще трябва да получи през следващите дни.

Пускането на 5G мрежа, за момента е една от големите теми, които са в развитие за „Теленор“. Другите две са свързани с това, каква ще бъде стратегията на компанията по отношение на нейните инфраструктурни вендори, както и дали ще се ребрандира. По тях, за момента няма раздвижване.

Къде ще стартира

На срещата с журналисти, главният изпълнителен директор на „Теленор България“ Джейсън Кинг даде малко повече яснота за новата 5G мрежа. От 10 юни тя ще стартира в четирите най-големи града – София, Пловдив, Бургас и Варна, както и в някои от най-големите морски курорти.

Конкретните планове за последващо разгръщане не бяха споделени, но е обичайна практика на телекомите да модернизират първо централните части на големите градове и постепенно да увеличават своето покритие на база на населението.


„Най-важното е, че вече имаме потребителски интерес към тази нова технология“ Джейсън Кинг, „Теленор България“


„Не е тайна че имаше доста шум около 5G в България. Вече основните условия за това се изпълниха“, коментира Джейсън Кинг. Той изброи законодателните промени за облекчаване на строителните разрешителни за модернизиране на мобилните мрежи, намаляването на лицензионните такси, както и разпределението на радиочестотите в 3.6GHz. Това е основният спектър, в който трябва да се развива 5G в България и в Европа.

„Най-важното е, че вече имаме потребителски интерес към тази нова технология“, подчерта Кинг, както сподели, че се увеличава броя и достъпността на крайните устройства. Тези фактори винаги са били изтъквани от операторите в България при въпроси за пускане на 5G, но са оставали повече на заден план, заради техническите и законодателни такива,  които вече са премахнати.

Хибридният подход

Другите два оператора стартираха 5G мрежите си, но ползваха различни технологии за това. „Виваком“ беше първа, но разчита основно на наличните 4G честоти и оборудване чрез DSS – динамично споделяне на спектъра. Този подход, позволява бърза интеграция във вече съществуващите мрежи от четвърто поколение. Недостатъкът е, че идва с по-ниски технически възможности, по-малко съвместими устройства и с поддържане на баланса за техния брой.

„А1 България“ предпочете традиционния начин – с пряка модернизация с 5G модули и нови базови станции. Това, позволи на оператора да включи повече устройства, да твърди, че има по-големи скорости, но покритието зависи изцяло от броя нови и обновени клетки.

„Теленор България“ ще разчита на хибриден модел. Основната част от мрежата ще разчита на DSS технологията, а базовите станции, които са най-натоварени откъм трафик ще бъдат модернизирани с 5G модули. Последните ще използват новия честотен ресурс от 3.6GHz. Джейсън Кинг заяви, че за да се разгърне максимално покритието на новата технология ще са необходими дългите вълни от 700MHz. Свободните ленти в този спектър все още са недостатъчни и за трите оператора, като основната част се ползва от Министерството на отбраната.

Защо чак на 10 юни

Официалният отговор, защо ще се пуска 5G мрежата на „Теленор“ на 10 юни е, че операторът иска да се увери, че качеството отговаря на нуждите на потребителите. Както и да могат да информират обществото за всички ползи на новата технология.

„За нас е ключово начинът по който навлизаме на пазара“, коментира Богдан Узелац, главен търговски директор на „Теленор“. В следващия месец и половина ние искаме да отговорим на въпросите и очакванията на потребителите“. Той посочи за пример, дали ще трябва потребителите да плащат повече, дали устройствата ще са по-скъпи, безопасно ли е за здравето и др. Узелац допълни, че компанията разполага с достатъчно 5G смартофна в портфолиото си в момента, като до лятото ще са налични 35 модела.


„Няма да има промени при мрежата засега, основната е Huawei, като за опорната и системите за сигурност ползваме и други вендори“ Джейсън Кинг, „Теленор България“


“От въвеждането на 4G, като ние бяхме първи през декември 2015 г., отчитаме четворен ръст на трафика на базова станция”, коментира още Узелац, като даде това за пример за повишеното потребление на мобилни услуги.

Логичното обяснение е повече техническо. Честотите в 3.6GHz бяха окончателно разпределени преди две седмици на търг проведен от Комисията за регулиране на съобщенията. Те ще могат да се използват от операторите най-рано в дните преди Великден и майските празници.

При търговете „Теленор“ и „Виваком“ си размениха лентите, които ползваха за тестови през последните две години. Това ще наложи настройване на мрежата към вече предоставения за дългосрочно ползване спектър. Този процес обикновено отнема между десетина дни и максимум месец.

Предвид дългите празници, графикът пасва перфектно, като се оставя и около седмица за допълнително тестване и донастройване. Времето може да се използва реалистично и за модернизиране на определените като натоварени базови станции.

Четвъртият сертификат Umlaut

В рамките на срещата с журналисти, освен обявяването на датата за старта на 5G мрежата, „Теленор“ получи четвърти пореден сертификат за качество на своята мобилна услуга от консултантската фирма Umlaut. Мобилният оператор продължава да води в два от трите основни критерия. Това са скорост и забавяне (latency). При покритието в един от подкритериите е наравен с „Виваком“, а в другия – изостава с малко.

Джейсън Кинг признава, че в рамките на четирите сертификата, които „Теленор“ е получила за последната година, другите два телекома обаче започват да намаляват разликата в оценките.

„„Теленор“ е лидер, но не може да се успокояваме, защото другите два конкурента скъсяват разликата, спрямо предходните периоди“, коментира Кинг.

Главният директор „Технологии“ в „Теленор“ Спас Велинов обяви, че задържането на лидерската позиция е била трудна задача, особено в условия на пандемия. Той обяви, че качеството на услугите е трябвало да се поддържат не само при нормален, но и при силно увеличен трафик.

„В тези условия, ние трябваше непрекъснато да засилваме капацитета и възможностите на мрежата, за да поддържаме високо качеството“, обяви Велинов. Той допълни, че към това се добавя и модернизацията към 5G, като процеса е вървял паралелно. Велинов поясни, че една от формулите за успеха на „Теленор“ е, че успява да използва наличните радиочестоти по-максимално най-ефективния начин.

Въпросите в развитие

Двете ключови теми в дългосрочен план за „Теленор“ засега остават без сериозно развитие. Едната е свързана с телеком оборудването. Мобилният оператор използва основно оборудване на Huawei, като китайският вендор продължава да е под ударите на санкциите на САЩ. България и Европейския съюз нямат взето решение за действие, но от Брюксел все повече загатват за потенциални мерки срещу компанията.

От родните оператори „Теленор“ и „Виваком“ разчитат на Huawei като основен доставчик за тяхната радиорелейна мрежа. Джейсън Кинг потвърди, че големи размествания за първата компания сред вендорите няма. Но допълни, че има действия в посока на диверсификация на мрежовите доставчици, особено при опорната мрежа и системите за сигурност.


„Няма да има промени при мрежата засега, основната е Huawei, като за опорната и системите за сигурност ползваме и други вендори“ Джейсън Кинг, „Теленор България“


„Няма да има промени при мрежата засега, основната е Huawei, като за опорната ползваме и други вендори“, коментира Кинг. Той уточни, че „Теленор“ разчита на американски и израелски фирми при изграждането на системите за сигурност, което трябва да гарантира опазването на данните на компанията.

„Виваком“ или по-скоро техния собственик United Group загатнаха, че може да правят замяна на мрежите си, така че Huawei да не заема основен дял. Засега подобни намерения не са обявени от „Теленор“ и тяхната компания-майка PPF Group.

Другият отворен въпрос е свързан с името, което втория по брой абонати оператор използва. Въпреки, че Telenor Group продадоха своите активи в Централна и Източна Европа, звената в Унгария, България, Сърбия и Черна гора продължават да носят техния бранд. PPF Group беше подписала споразумение за лицензно ползване на марката, което трябваше да изтече през първото тримесечие на 2021 г.

Засега ребрандиране няма да има, като собственикът е удължил договора за правата на името с поне още две години. От „Теленор“ обявиха, че продължават преговорите на ниво група, дали да се плаща лиценз за марката или всички телеком активи на PPF Group да минат под една шапка. Такъв е статуса на ситуацията от 2019 г. През годините, Джейсън Кинг заемаше позицията, че предпочита да остави настоящето име.

Exit mobile version