- - Румънската IT компания постигна пазарна оценка от над 35 млрд. долара
- - Дружеството основано в Букурещ е лидер на нишовия пазар за RPA решения
- - Гладът на инвеститорите за рискови инвестиции може да предизвика нов балон
Върховната цел на всеки един технологичен стартъп е да достигне до някоя от най-големите фондови борси в света и да привлекат финансиране от милиарди долари, а оценката да скочи в пъти. Малко са компаниите извън САЩ, които успяват да направят това на Уолстрийт. Почти липсващи са тези, чиито корени водят началото си от Балканския полуостров. Това важеше до края на април.
Тогава на Фондовата борса в Ню Йорк (NYSE) своето първично-публично предлагане (IPO) направи румънската технологична компания UiPath. Тя не просто дебютира във финансовата столица на света, но се и превърна в един от най-големите IT предлагания от началото на годината в САЩ. Мащабите на UiPath показват, че Балканския полуостров може да създава дружества, които да завземат световния пазар.
Също така показват, че българската стартъп сцена е много далеч от подобен успех. Местните IT компании не могат да достигнат митичния статус на „еднорог“ или дружество, което да бъде оценено на над 1 млрд. долара. Българските фирми до момента са постигнали едва под една трета от тази стойност. Най-големият пример е придобиването на „Телерик“ от Progress Software през 2014 г. за 262.5 млн. долара.
Успехът в Ню Йорк
На 21 април, сряда, UiPath излезе на борсата в Ню Йорк. Нейните акции започнаха да се търгуват на 56 долара за брой. Това е над очаквания обхват между 52 и 54 долара. Веднага след IPO-то цената им скочи до 69 долара. По предварителните данни за записвания се смята, че UiPath е набрала 1.34 млрд. долара финансиране.
За момента, това нарежда румънската компания на трето място сред технологичните IPO-та в САЩ през тази година. Пред тях са Qualtrics с набран капитал от 1.78 млрд. долара от пазарите и Snowflake с 3.9 млрд. долара.
Успехът на UiPath продължава и в последващите дни след дебюта цената се стабилизира около 75-76 долара за брой. Пазарната капитализация на компанията достига 35.8 млрд. долара. Това е 136 пъти над тази на „Телерик“ отпреди седем години. Колко време ще се задържи повишаването на акциите на UiPath на борсата е трудно да се каже. Компанията в момента е в процес на бърз растеж, както ще разгледаме в следващите редове. От друга страна, има повишен инвеститорски интерес към подобни акции, което може да гарантира увеличение на цената на книжата поне в краткосрочен план.
Румънското „бижу“
Защо UiPath е толкова привлекателна за инвеститорите? Нейният продукт може да се каже, че е доста иновативен с дългосрочен потенциал. Румънската компания разработва платформа за автоматизация на роботозирани процеси (RPA). Може да звучи като повторение, но реално не е.
Това са софтуерни ботове, които следят работата на хората или машините и на базата на наученото автоматизира повторяемите дейности. UiPath предоставя точно такава платформа, която следи поведението на хората в платформите за маркетинг (CRM) и ресурсно планиране (ERP).
Софтуерните решения на румънския IT гигант включват AI Center, който интегрира изкуствен интелект (AI) в бизнес процесите. Action Center е система за управление на алгоритмите, за да може да има и човешки контрол. Assistant помага на служителите да автоматизират своите ежедневни задачи. Както и още други инструменти за автоматизация.
UiPath доста бързо успява да развие своите решения и да се превърне в пазарен лидер, макар в доста нишов сектор. По данни на Gartner за 2019 г., компанията е номер едно в RPA по пазарен дял. Автоматизацията на процесите и AI системите се смятат за едни от най-перспективните технологии, което дава на румънската компания голям потенциал за развитие. RPA пазрът само в САЩ се очаква да достигне 13.74 млрд. долара през 2028 г., спрямо 1.57 млрд. долара през изминалата 2020 г., показват данните на изследователската фирма Grand View Research.
От Букурещ с AI
UiPath е всичко друго, но не и стартъп. Компанията е основана през далечната 2005 г. и започва с екип от десет души в Букурещ. Те са водени от Даниел Динеш, настоящият главен изпълнителен директор на фирмата, а името тогава е DeskOver. Румънското дружество се занимава от самото начало с автоматизиран софтуер.
В първите години, то функционира повече като аутсорсинг такова – създават по поръчка библиотеки и инструменти за своите клиенти. Този бизнес модел продължава в рамките на осем години. През 2013 г., DeskOver създава своя продукт UiPath Desktop Automation, който вече е чистокръвна RPA платформа. Две години след това, компанията приема името на своя продукт и привлича първите международни финансирания.
През 2017 г., компанията прави голямо стратегическо решение да премести своята централа от Букурещ в Ню Йорк. Идеята е UiPath да бъде по-близо до международните си клиенти. Това се прави с две цели – едната е да се държи стабилно пазара в САЩ, който е сред основните, а другата е да може да са по-видими за инвеститорите.
Затова и американските медии водят UiPath за местно дружество. Този факт, обаче ѝ позволи да излезе успешно на борсата в Ню Йорк. Балканският гигант не забравя своите румънски корени, като една четвърт от над 2 800 от нейните служители са базирани в Букурещ.
Първи сигнали за нов балон
Гладът на инвеститорите за нови активи, в които да влагат своите средства и потенциално да извличат бързи или средносрочни печалби се увеличава. Една от сферите, в които те се ориентират са криптовалутите. Този нерегулиран пазар е рай за почитателите на високорискови активи, при които цената днес е с 1 000% нагоре, утре с 500% надолу, например. Сривът на биткойн от 63 хил. долара до 50 хил. долара за брой е доказателство за спекулативното естество на криптовалутите.
Друга такава са рисковите инвестиции. По-точно влагането на пари в компании, които дълги години са на загуба, но се предполага, че ще донесат доходност в дългосрочен план. Тук христоматиен пример са Uber и Lyft, чиито бизнес модели дори не предполагат, те да излязат на печалба. UiPath също още е на загуба, но въпросът дали ще може да излезе на „зелено“ засега не е толкова притеснителен. Компанията отчита ръст на приходите за 2019 г. от 81% до 607 млн. долара и в същия момент намалява рязко загубата си от 519.9 млн. долара до 92.4 млн. долара през по-миналата година.
Гладът за финансиране става такъв, че вече стартъпите и дружествата търсят алтернативни методи за излизане на борсата. При които се заобикалят регулациите, за да може по-лесно да пласират акциите си.
Затова не е изненада за актуалността на директното публично предлагане (DPO) и на сливанията с вече листвани компании. Първият метод се дават книжата директно на купувачите, без посредници. Вторият се пуска дружество на борсата, с изрядни документи, след което дадена компания го поглъща, променя името и собствеността и вече е на борсата, без да преминава през регулаторния процес. Такъв пример е злощастната компания Nikola.
С което се увеличава предлагането на високорискови акции. Тъй като регулаторите се опитват да намалят риска на инвеститорите, когато една компания стане публична. За да се насърчи инвеститорския интерес, някои борси решават да предложат листване с облекчени условия. Това прави Българската фондова борса, като в ролята на „лабораторна мишка“ влиза технологичния стартъп „Биодит“.