Apple в името на поверителността или на рекламата
Сигурност и поверителност на личните данни. Това са двете теми, които са любими на главния изпълнителен директор на Apple Тим Кук, когато става дума за тяхната екоситема. Следвани от тази максима са и основните промени в новата версия на операционната система iOS 14.5. Чрез тях, потребителите на iPhone или iPad могат да определят дали приложенията да могат да следят поведението им.
Подобни механизми не са новост в мобилните екосистеми. Google има сходни възможности, но те изискват повече действия от потребителите. Както и доста от функциите за проследяване на приложенията са включени по подразбиране. Apple позволява на техните клиенти да ги изключат само с едно натискане.
Рекламодателите и технологични гиганти, които разчитат на подобни данни реагираха остро на идеята. Това е обяснимо, защото огромния океан от информация, с който разполагат ще стане неактуален. Техния бизнес модел е заплашен, тъй като много компании събират и препродават тази информация. В един момент достъпът до нея остава само и единствено в Apple. Затова се предполага, че технологичният гигант се опитва да затвори допълнително своята екосистема и даде предимство на своите продукти.
Практиката е любима на „ябълковата“ компания и може да се проследи в почти всеки неин бизнес аспект. Ако Европейския съюз (ЕС) затегна правилата за споделяне, събиране и обработване на лични данни, то други големи пазари още нямат такива регулации. От друга страна, затвореното естество на iOS дава почва за антимонополни разследвания. Такова се очаква да стартира ЕС срещу Apple в следващите дни. Всичко това поставя въпроса дали технологичният гигант наистина е загрижен за поверителността на клиентите си или търси нов начин за монетизация на iOS платформата си.
За насочената реклама с любов
Накратко, за какво е спора – всеки смартфон събира различни данни. Това става, както от самото устройство и операционната система, така и от приложенията. В повечето случаи, тази информация се използва за тяхното функциониране. Приложението за камерата иска достъп до вашите снимки, за да може да прави и добавя нови кадри. Или да ги обработва след това. Това за разговори ще иска достъп до микрофона. Примерите са много.
Доста приложения събират различна информация с цел по-добро таргетиране на своята аудитория. Тук може да са игри, услуги, новинарски апове и др. Голям процент от всички изброени често препродават събраните данни на трети страни, обикновено рекламодатели. Чрез тази информация се правят потребителски профили, на базата на които може да се предлагат различни продукти, услуги и др.
Пословичен за подобен рекламен посредник е Facebook. Социалната мрежа събира данните на милиарди и ги ползва за насочена реклама във всички устройства и платформи, на които е налична. Ограничаването на извличането на информация ще създаде проблеми на компанията да предлага качествена услуга на рекламодателите.
Затова Facebook е сред големите критици на действията на Apple. Социалната мрежа дори започна да пуска съобщения сред компаниите, с които работи, че не може да предоставя потребителски данни за iOS устройства при анализирането на аудиторията и при пускането на реклами.
Идеалната цел
Apple представя подобни действия като голяма загриженост за поверителността на потребителите и опазването на техните данни. Главният изпълнителен директор на компанията Тим Кук многократно е призовавал за засилване на регулациите в тази сфера. Това е част от стратегията, „ябълковият“ гигант да поддържа имидж на производител, който цени своите клиенти и предоставя сигурни устройства и услуги.
От друга страна, Apple използва аргумента за опазването на лични данни, като опит да насочи IT регулациите в посока, на която им е удобно. Както и да разсее държавните органи от проблеми в екосистемата и практиките ѝ, които може да се сметнат за антимонополни.
Apple води все по-тежки търговски спорове, че използва доминиращото си положение чрез iOS и App Store, за да потиска конкурентни приложения и така може да развие собствените си. Такъв пример е със Spotify, като двете компании са на нож, откакто, технологичният гигант пусна собствена услуга за стрийминг на музика. Друг пример е спорът с Epic Games относно разплащанията и високия дял от 30%, който взима Apple.
Това са проблеми, които все повече надвисват над технологичния гигант. Различни социално отговорни дейности или замаскирването на бизнес решения като такива, може да дадат повече аргументи и възможности за защита на Apple.
Бизнес възможностите
Редица експерти виждат друг ъгъл в промените, които технологичния гигант налага в новия iOS 14.5. Според тях, Apple подготвя почвата да навлезе в бизнеса с дигитална и онлайн реклама. Досега, компанията избягваше този модел за монетизация в iOS и App Store. С действията си през годините, дори обезсърчаваше разработчиците да го прилагат. Технологичният гигант предпочита да се генерират приходи от директни транзакции и покупки, отколкото чрез понижаване на потребителското изживяване с интеграцията на реклами в приложенията.
Затварянето на вратата за извличане на данни от iOS към трети страни, както и пълния контрол едновременно върху платформата и устройствата, поставят Apple в уникална ситуация. Те получават пълен монопол на тази информация. Което може да им даде много силни позиции при стартирането на една онлайн рекламна услуга.
Подобна се предлага единствено в няколко строго определени за това места – в търсенето на App Store, както и в специализираните собствени приложения News и Stocks. Това е доста ограничен кръг, въпреки, че компанията бавно го разширява. Което може да проследим в постъпленията. През изминалата фискална година, Apple е прибрала около 274 млн. долара приходи по това перо. За новата има прогнози, че може да скочи до 2 млрд. долара. Почти всички приходи на Google и Facebook се генерират от реклами, което може да ви даде представа за какъв пазар говорим.
Ирония на монопола
Apple има интерес да навлезе в този сегмент, но не по същия начин, по който нейните конкуренти го правят. Постигането на монопол над данните е първата стъпка, следващата е в разширяването на местата и инструментите за реклама. Ако не го направи или се случи в много умерен и незабележим начин, тогава компанията наистина е действала с идеална цел.
В случай, че технологичният гигант все пак навлезе ударно в рекламния онлайн бизнес, може да станем свидетели на поредната порочна практика, в която той затваря вратите за конкурентите в своята екосистема. Което може да даде нови аргументи на регулаторите за нейните порочни практики. Иронично е, че в стремеж да защитава потребителската поверителност, компанията може да отвори нов фронт за антимонополни разследвания.