НОВИНИТЕХНОЛОГИИ

Продажбите на смартфони със скоростно възстановяване от началото на 2021 г.

Навлизането в последните етапи на пандемията и разгръщането на 5G мрежите доведоха до скоростен растеж на продажбите на смартфони от началото на 2021 г. Пазарът отчита ръст между 24% и 27%, показват данните на трите водещи анализаторски агенции IDC, Canalys и Strategic Analytics. Те дават поводи за оптимизъм, като очакванията за 2021 г. са смартфон сегментът да се възстанови и да се върне към стабилни приходи.

Данните потвърдиха очакванията, че Huawei буквално ще бъде изтикана от пазара през първите три месеца на годината. Тенденцията започва да се проявява през последното тримесечие на 2020 г. Прогнозата, че Huawei няма да направи завръщане и през идните месеци също започва да изглежда доста реалистична.

Принудителното излизане на китайския гигант от пазара доведе до размествания в челната петица на водещите производители. Две компании се очаква да заместят напълно вакуума, който Huawei оставя. Xiaomi вече успешно заема това място, като към тях се присъединява Oppo. Ако няма промяна в политиката на икономически санкции на САЩ към Китай и Huawei, тази тенденция може да се окаже дългосрочна.

Завръщането на растежа

canalys-smartphones-growth-q1-2021

Изминалата 2020 г. трябваше да върне смартфон пазара към растеж. Тогава се очакваше разгръщането на 5G мрежите, както и постепенното пускане на по-достъпни съвместими устройства. Вместо това, коронавирус пандемията удари силно този сегмент, който отбеляза едни от най-големите си спадове през годините.

Сега тенденцията се обръща, като интересът към смартфони е подновен. През първото тримесечие на 2021 г. са отчетени доставки между 340 и 347 млн. бройки, в зависимост от анализаторската агенция. Това е ръст между 24% и 27%, който е движен основно от 5G устройствата и възстановяването на продажбите в ключови региони, като Китай например. Според Strategy Analytics, азиатската държава отчита ръст от 35% през първото тримесечие.

Важно е да се отбележи, че именно в периода януари-март 2020 г. Китай беше тежко ударена от пандемията, с пълно затваряне на обществото. Това повлияе и върху производството на смартфони, тъй като голяма част от него е ситуирана във втората по големина икономика.

Липсата на Huawei

Сред производителите, голямата липса е Huawei, които само преди две години бяха на ръба да детронират трайно Samsung. Налагането и последвалото затягане на икономическите санкции на САЩ срещу тях, успяха да извадят китайския гигант от уравнението. От началото на 2021 г. може да говорим и за по-траен успех в това начинание. Компанията трябваше да представи новите си флагмани през март, но това не се случи.

Въпреки множеството течове на информация и слухове, включително и за първите модели с новата им операционна система HarmonyOS, Huawei все още не може да пусне нови такива за тази година. Дори и да го направи, стриктните санкции ще ѝ попречат да постигне мащаба отпреди средата на 2019 г. Затова смятаме, че тенденцията за изваждането на Huawei ще бъде трайна, освен ако няма рязка промяна в политиката на САЩ спрямо китайското дружество.

Запълване на вакуума

canalys-smartphones-market-share-q1-2021

Липсата им веднага беше запълнена. Премиум смартфон продажбите засега се преориентират към другите два водещи производителя – Samsung и Apple. Последната зае твърдо второто място по общи продажби от началото на 2021 г. с между 40% и 50% ръст, който се дължи до голяма степен на рекордните резултати постигнати от първия им 5G модел iPhone 12. Samsung отчита такъв между 28% и 32%, но това е голям успех, предвид дългогодишната стагнация на южнокорейското дружество.

Вакуумът на Huawei в останалите сегменти пък беше веднага запълнен от две други китайски компании – Xiaomi и Oppo. Първата от тях се очаква да бъде най-вероятният наследник на доскорошния мобилен гигант. Втората по-скоро ще заеме мястото на Xiaomi и така ще се запази баланса в челната петица.

Двете нови компании правят и силни опити да навлязат при премиум сегмента, като представиха първите си подобни устройства, предназначени за световния пазар. При правилно изиграване на картите, Xiaomi ще има шанс да заеме мястото на Huawei, а Oppo да ги подкрепи в по-задните позиции. Двете компании отчитат силни ръстове през първото тримесечие. Xiaomi расте с между 62% и 80% на годишна база. Oppo от своя страна с между 60% и 68%.

Краят на ветераните

От началото на 2021 г. станахме свидетели на няколко знакови новини и тенденции ориентирани най-вече около ветераните в сегмента. Основната е в официалното напускане на LG на смартфон пазара. Южнокорейският гигант подготвяше този ход от няколко години, но едва сега събра смелост да го стори. При това в навечерието на потенциалния смартфон с „плъзгащ се екран“.

Следващата е в поредния опит на легендарната марка Nokia да пробие на пазара. Финландците от HMD Global, които държат правата над бранда за смартфони, показаха новото си портфолио за 2021 г. За съжаление, отново отсъства модел в по-високия клас, а представените устройства трудно ще пробият в наситения достъпен и среден ценови сегменти. Поне от това, което виждаме на хартия като възможности и първи реакции от ревюиращи.

Nokia загуби ексклузивното партньорство с оптиките Zeiss за камерите, което е голям маркетингов удар за тях. Оцеляването на марката отново ще виси на кантар през 2021 г., след като през изминалата година те заличиха завоюваните позиции през 2018 г. и донякъде тези от 2019 г.

Последната тенденция е малко по-обнадеждаваща. Тя е, че Sony отчита печалба на своето смартфон звено, както и, че обяви новите си модели за 2021 г. Японският гигант ориентира все повече своите устройства за тесни специалисти и те служат по-скоро за технологичен демонстратор, отколкото за масов продукт. Стратегията обаче дава ефект и изглежда доходоносна за Sony, което дава надежда, че ще виждаме смартфони с нейната марка поне още няколко години.

Свързани статии

Back to top button