Snapchat се пробва с очила за добавена реалност (AR)
Очилата за добавена реалност (AR) правят нов опит за завръщане и да спечелят сърцата на потребителите. Това се случва малко под десетилетие след като Google представи своите първи модели – Glass. Концепцията е много по-стара и включва възможността да се наслагва дигитално съдържание върху очилата, а потребителят да продължи да ползва околната среда. За разлика от VR комплектите, при които човек се потапя изцяло в дигиталния свят.
Популярното приложение за чат, снимки и видео Snapchat е поредната компания, която се опитва да пробие със собствени AR очила. Пазарът се оказва нишов, като от него се възползват най-вече големи корпоративни клиенти. Удобството, практичността, възможностите и достъпността за масовите потребители все още прави ограничено разпространението на технологията.
Snapchat засега няма да се опитва да промени тази нагласа. Тяхното приложение разчита силно на своите AR филтри, които са популярни или поне бяха сред младото поколение. Новите им очила за добавена реалност няма да се продават свободно, а ще се предоставят на артистите, които създават съдържание за Snapchat. В бъдеще това може и да се промени и технологията ако се окаже ефективна и достъпна, защо да не бъде предлагана на масовия потребител. Все още, почти никой от играчите на този пазар не смее на подобен ход.
Snapchat Spectacles
Първото AR устройство на Snapchat се казва Spectacles. Техният дизайн наподобява страшно много очилата за IMAX кино, но вместо различен филтър в стъклата те разполагат с наслоен екран. Тяхната задача е да наслагват изображения върху това, което вече виждате. По същия начин по който AR филтрите на Snapchat работят.
На хартия, нещата звучат повече от обещаващо. Реакцията на движение на Spectacles е 15ms, а екраните разполагат с яркост до 2 000 нита, което им позволява да се ползват и на открито. В рамките на очилата са вградени 2 RGB камери, 4 микрофона и 2 говорителя. Към тях потребителите ще имат и тъчпад, който предоставя базов контрол върху устройството. AR очилата на Snapchat тежат само 134 грама и се възползват от новата платформа на Qualcomm – Snapdragon XR1, която е предназначена за компактни и носими устройства.
Вече споменахме, че Spectacles е интегрирана с платформата за добавена реалност Snap AR и инструментите за създаване на дигитални слоеве – Lens Studio. Чрез тях, различни автори на съдържание могат да предоставят виртуални елементи, които да се наслагват. Било то като универсални шаблони или да са предназначени за конкретни места. AR технологията може да се ползва да дава допълнителна информация например на изложби, музеи и др.
Втори шанс за AR
Добавената реалност и очилата, които да я използват бяха определяни, като истинска революция. Особено въодушевени бяха привържениците на високотехнологичния маркетинг, които виждаха продуктово позициониране и нови възможности за промоции през тях. Реализацията ѝ се оказа доста по-трудна задача.
Като за начало, самите устройства се оказаха непосилно скъпи за масовия потребител. Цената на първата версия на Google Glass започваше от 1 500 долара. Докато първата на HoloLens на Microsoft тръгва от 3 000 долара. Последната ѝ втора версия се продава на цена около 3 500 долара, но включва различни екстри към корпоративните услуги на софтуерния гигант.
Навлизането на Snapchat затвърждава тенденцията, че повторен интерес към AR очилата има. Той беше загатната не само покрай успеха на Microsoft в редица корпоративни или публични области, но и с факта, че Google не се отказа от проекта Glass. Нова версия за бизнес клиенти беше обявена през 2019 г., напук на слуховете, че интернет гигантът ще „убие“ този свой експеримент.
По-ясните сигнали са в големия брой устройства и компании, които се опитват да пробият. Десетки модели на различни дружества са в процес на изработка, тестване, а някои и в продажба. Дори за Apple има силни слухове, че подготвя AR очила, които може да се появят след година-две или три. 5G мобилните мрежи дават допълнителен стимул за разработчиците. Това се дължи на факта, че тази технология много лесно може да пасне с бързата връзка на новото поколение мобилни мрежи и концепцията за създаване на дигитални близнаци на реални места.
Успехът на HoloLens
За успешен модел може да се каже, че е HoloLens на Microsoft. Първоначално софтуерният гигант ги направи част от смела визия за едно дигитално бъдеще, в което дигиталния и реалния свят се преплитат. Амбицията беше смалена и те вече са интегрална част от редица компании. Тук говорим за много големи клиенти, които могат да си позволят AR очила, които струват 3 500 долара и скъпи абонаменти за облачните услуги на Microsoft, като платформата Azure например.
HoloLens се оказаха изключително прагматични във военната индустрия. Особено при проектирането и разработването на нови оръжейни системи. Устройствата се използват от различни щатски военни концерни, а AR очилата на Microsoft дори се смята, че се ползват и от руските инженери при новия изтребител от пето поколение Су-57.
Интересът на военните не се изчерпва само с производствената част на този сектор. Армията на САЩ подписва договор за 21.9 млрд. долара за доставката на специална версия на HoloLens 2, която да може да се използва от войниците на бойното поле. Договорът е за 10 години, а новите AR устройства ще помагат на щатските бойци да могат да се ориентират по-добре на бойното поле.
Общо се очаква да бъдат доставени 120 хил. комплекта, а в края на март 2021 г. беше обявено, че започва тяхното производство. Самите AR очила, носени тестово от войниците изглеждат като от някой научно-фантастичен филм и те трябва да предават различна критична информация от бойното поле. Като разположение на приятелските сили, потенциално къде са забелязани врагове и много други.
Успехите, които жъне Microsoft показват огромния потенциал на AR очилата. Засега всички приложения на пазара обаче са ориентирани за корпоративни, големи или специализирани клиенти. Технологията е прекалено скъпа за масовия потребител, но да се надяваме, че след няколко години това ще се промени.