Site icon TechTrends България

Моделите iPhone доминират при продажбите и приходите от смартфони от началото на 2021 г.

Apple може да не е лидер по общи продадени бройки на пазара за смартфони, но го доминира, когато става дума за привлечени приходи и интерес към едини модели. От началото на 2021 г. интересът към техните устройства е особено висок, най-вече заради първите ѝ 5G устройства, представени в края на 2020 г. Затова не е изненада, че iPhone 12 окупират челните места по най-популярни модели и по най-големи приходи от началото на годината.

Данните на CounterPoint Research показват еднозначно, че когато става дума за доходност от смартфони, Apple е лидер. Години наред, технологичният гигант агресивно пласираше телефоните си в премиум класа и увеличаваше цените. За кратко през 2019 г. имаше леки размествания и колебания на компанията, заради прекалено високо позициониране на тогавашната серия iPhone X.

Apple бързо се коригираха и в комбинация с 5G технологията си върнаха водещите позиции в тези показатели. До толкова, че компанията дори може да се каже, че контролира пазара от гледна точка на единични модели и приходи. При тези елементи водещо не е количеството, а повече качеството и ценообразуването на компаниите. Тук, производителите на флагмани и премиум модели обират „каймака“ на пазара. Което води до малко по-различна картина от стандартната такава, при която се гледат само брой доставени смартфони.

Сочната „ябълка“

Шест модела iPhone са в челната десетка по приходи за първото тримесечие на 2021 г. От тях четири са водещи, което поставя Apple като абсолютен лидер по доходност на пазара. Това показват данните на Counterpoint Research. Очаквано, най-скъпият модел на компанията – iPhone 12 Pro Max е лидер с 12% от всички приходи. Следван от базовата версия iPhone 12, която явно компенсира с повече бройки и допринася за 11% от доходите. Третият модел е обикновения Pro на Apple представен миналата година с 9% дял.

Трите водещи версии на iPhone имат значително предимство пред останалите. На четвърта позиция с едва 3% е отново модел на Apple – базовия такъв за 2020 г. от серията 11. Той е наравно с първия представител, който не носи „ябълковото“ лого – това е премиум смартфона на Samsung Galaxy S21 Ultra и нейната 5G версия.

С по 2% от приходите се отличават още достъпната версия на iPhone 12 – Mini, базовата 5G такава на Galaxy S21 и Huawei Mate 40 Pro. Участието на последния е повече от любопитно, тъй като този модел беше пуснат в ограничени бройки, най-вече в Китай, заради санкциите на САЩ срещу компанията-производител. С по 1% се посочват Galaxy S21+ на Samsung и друг „достъпен“ модел на Apple – iPhone SE 2020.

Обяснението за тази класация е лесно – просто тези модели комбинират в себе си две качества. Едното е, че са сред най-скъпите на пазара, а второто е, че те успяват да повдигнат най-голям потребителски интерес. Huawei Mate 40 Pro е сред тях, защото в Китай той е доста търсен.

Интересно е, защо при доходите, няма нито един сгъваем модел, тъй като те в момента се водят в най-крайната част на ценовия спектър. Counterpoint Research не ги споменават изобщо в своя доклад, като е вероятно те да не са включени.

Лидерство и по бройки

Apple доминира и в челната четворка по най-продавани модели. Това са базовия iPhone 12 с 5%, следван от iPhone 12 Pro Max с 4% и iPhone 12 Pro с 3%. Миналогодишния iPhone 11 е изравнен с Redmi 9A (подбранд на Xiaomi), като и двата смартфона формират по 2% от продажбите. С по 1% са още три модела на Samsung – Galaxy A12, Galaxy A215 и Galaxy A31, както и два на Redmi – Redmi 9 и Redmi Note 9.

Причината Apple да са първи и тук е доста проста – компанията се опитва да поддържа сравнително просто портфолио като включва само по 3-4 нови модела всяка година. Като и някои от предходната също могат да събудят интерес, но толкова. Другите производители, като Samsung, Xiaomi, Redmi и Oppo например разчитат на широка гама от версии. В много случаи се пускат и различни модели за отделните пазари, което фрагментира тяхното портфолио допълнително. При Apple такава практика не съществува.

Общите приходи

В последния доклад на Counterpoint Research са данните по модели, но консултантската фирма предостави и такива за целия пазар в края на април. За първото тримесечие, смартфон продажбите растат като бройки и като приходи, По последните са достигнали 113 млрд. долара, от които Apple отговарят за 42% от тях. Техния пазарен дял се увеличава драстично през първите три месеца на 2021 г. спрямо същия период от предходната година, когато той е бил едва 34.4%. Samsung е втора със 17.5%, като на пръв поглед може да спада делът ѝ, но реално приходите за целия пазар се вдигат, което ѝ носи дивиденти през настоящата.

Прави впечатление големия дял на категорията „Други“, който дава Counterpoint Research за 2020 г. В него се включва Huawei, който изпада от челната петица през първото тримесечие на 2021 г. и тъй като фирмата предоставя данни само за тези компании, китайският гигант не фигурира.

Ролята му се поделя между Xiaomi и Oppo. Първата компания обхваща по-добре за момента ниския и среден сегменти, докато достъпните флагмани и по-големите приходи са при втората. Затова и Oppo е трета по доходи на смартфон пазара от началото на 2021 г., както и по същото време миналата година.

Xiaomi може да промени това през второто тримесечие, тъй като започна продажбите на своя флагман Mi 11 Ultra. Загатване за това има тъй като тя е с доста изравнени позиции спрямо Vivo и Oppo през януари-март 2021 г. 5G подмяната на устройствата ще продължи да движи пазара и разместванията сред играчите е вероятно да продължат.

Exit mobile version