АНАЛИЗИТЕЛЕКОМИ

„Виваком“ през 2020 г. – Първи с 5G,  нов собственик и големи амбиции

Най-големият български телеком „Виваком“ доста често влиза в ролята на „горещия картоф“, който всеки си подхвърля, когато става дума за собственост. В рамките на близо две десетилетия от приватизацията на БТК досега, компанията е сменила пет собственика. Последната трансакция се осъществява през 2020 г. Тя може да се окаже и най-ключова за телекома.

В рамките на половин година, „Виваком“ се превръща в перлата в портфолиото на новия си собственик United Group, а балканският консорциум не крие своите амбиции, да стане доминираш регионален фактор. Годишните финансови резултати на цялата група дадоха доста светлина в развитието на българския оператор. Както и малко контекст, какво се случва с телеком пазара в страната, тъй като трите телекома формират все по-голяма част от сектора.

Ползваните данни в следващите редове са комбинация от публично обявените резултати от United Group, данните съобщени от инвеститорите, предоставени от източници на TechTrends, финансовите отчети на „Теленор България“ (през PPF Group) и „А1 България“ (през Telekom Austria) и докладът за устойчивост на „Виваком“ за 2019 г.

5G и пандемия

vivacom-mask-users

Два бяха основните акценти за „Виваком“ през 2020 г. – единият е придобиването на компанията от United Group и вторият е пускането на първата 5G търговска мобилна мрежа в страната. Сделката се оценява за между 1.2 и 1.3 млрд. евро, тя беше одобрена от Европейската комисия и българските регулатори и беше финализирана през юли миналата година.

По-интересните действия на новия собственик станаха видни през новата 2021 г. Дългът на „Виваком“ беше преструктуриран и до голяма степен изчистен от българското дружество. За момента е видно, че повечето тежести преминават в ръцете на United Group. От началото на новата година, българските телеком прави и силна серия по придобиване на регионални интернет и ТВ доставчици.

От търговска гледна точка, „Виваком“ успя да пусне първа 5G мобилна услуга, което направи през септември 2020 г. Надпреварата беше оспорвана поради няколко фактора – коронавирус пандемията измести фокуса на телекомите, както и на регулаторите в разпределението на новите честоти. Последното се забави до първата половина на 2021 г. „Виваком“ пуснаха 5G услуга с лек компромис – като разчитат на технологията DSS, която е до голяма степен софтуерно надграждане на 4.5G инфраструктурата. „А1 България“ пусна традиционна такава през декември, а едва през юни 2021 г. „Теленор“ стартирата своята 5G мрежа.

Минимален ръст

За изминалата 2020 г. „Виваком“ отчита минимален растеж в основните си показатели. Приходите на компанията нарастват с 2.9% до 522.8 млн. евро, показват официалните резултати публикувани от United Group. Печалбата преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA) е 232.9 млн. евро или ръст от 1.9% на годишна база.

Същите темпове на растеж важат и за абонатите на „Виваком“. Тези при фиксиран интернет се повишават от 459 хил. през 2019 г. на 478 хил. през изминалата година. При платената телевизия нарастват от 490 хил. на 518 хил. По-интересното, както и при данните за първото тримесечие е разбивката, която United Group предлага за потребителите на кабелна (интернет и коаксиален) и сателитна (DTH). Първите се увеличават от 257 хил. на 284 хил., което е ръст с 10%. Тези на сателитна обаче намаляват с минималните хиляда до 232 хил.

Ситуацията е сходна с мобилните абонати. Те се понижават минимално от 2.985 млн. на 2.954 млн., което е от продължаващата тенденция за изчистване на неактивни SIM карти. Прави впечатление при трите оператора, че този процес явно е към приключване, защото темповете на спад намаляват през последните периоди.

По ключовият параметър средномесечен приход от абонат (ARPU) „Виваком“ отчита най-добри резултати при мобилните услуги. Там те се увеличават от 6.5 евро на 7.1 евро. Друг сегмент е платената кабелна телевизия, при която ARPU-то се вдига от 8.8 на 9 евро и фиксираната телефония от 5.2 на 5.3 евро. Капиталовите инвестиции (CAPEX) остават сравнително ниски – за периода в който United Group придобива „Виваком“ от юли до декември са в размер на 41 млн. евро.

Тенденциите между големите трима

Годишните резултати на трите телекома в България показват някои тенденции, които все по-явно очертават развитието им през новата 2021 г. Първата е, че усилията през последното десетилетие на „А1 България“ да се превърне в напълно конвергиран телеком дават своите плодове. Компанията за първи път от години надмина прага на годишни приходи от 1 млрд. лева.

Тази привилегия през последните периоди беше запазена територия на „Виваком“. Все пак телекомът остава лидер по приходи и през 2020 г. Разликата между него и „А1 България“ обаче се стопява на едва около 8 млн. евро. „Теленор България“ продължава да монетизира максимално успешно мобилния сегмент и неслучайно има най-високите стойности на ARPU – 8.9 евро. Проблемът е, че без конвергирани операции (фиксирани услуги, съдържание и IT решения), той ще остане на сравнително отдалечени позиции. През 2020 г. „Теленор България“ генерира 400 млн. евро годишни приходи и въпреки растежа остава зад двата основни играча.

„А1 България“ и „Виваком“ влизат в люта надпревара за челните позиции при фиксираните услуги. При домашния интернет те са с почти изравнени показатели. Първата компания поведе с 478 хил. абоната срещу 475 хил. на втората. При платената телевизия, лидер е „Булсатком“с 650 хил. абоната по неофициални данни. Ако преди няколко години „А1 България“ и „Виваком“ бяха с два пъти по-малко потребители, сега те скъсяват преднината. Първата компания отчита 540 хил., а втората – 518 хил.

Изоставането във фиксирания сегмент поставя под въпрос лидерството на „Виваком“ на телеком пазара, което е най-вероятната причина да се инвестира в придобивания на независими оператори. Действия, които започнаха от началото на 2021 г. и е възможно да продължат през идните месеци. „А1 България“ от своя страна се опитва да привлече доста повече корпоративни потребители чрез своите бизнес услуги.

Така, завършената финансова картина между трите телекома обрисуват много добре ситуацията в сектора и обясняват защо „Виваком“ тръгна на агресивна политика по консолидация. Това е най-лесния и бърз начин на компанията да отчете ръст на фиксираните абонати и да си запази лидерските позиции.

Свързани статии

Back to top button