Гейм индустрията претърпя някои ключови промени през последната година. Пандемията засили приходите, което според много анализатори и компании, ще е временно състояние. В края на 2020 г. с леко закъснение излизат и конзолите от ново поколение на Microsoft и Sony. Това не е само нов цикъл в хардуера на този сегмент, но и предоставя на разработчиците възможност да „вдигнат“ летвата, особено при AAA заглавията.
Друга голяма тенденция е в окрупняването на бизнеса, най-вече с придобиването на Bethesda Studios от Microsoft. На тазгодишното виртуално E3, виждаме и първите плодове на тази сделка, която поставя софтуерния гигант на водещо място в гейм индустрията. Последната насока на развитие е в отрезвяването на студиата от манията по игрите тип Battle Royale. Форматът беше популяризиран от Fortnite, като големите компании се опитаха да се възползват от интереса към него, но с доста противоречиви резултати.
Представените игри, отразяват до голяма степен тези тенденции почти напълно. Новo Battle Royale заглавие няма, като се разчита на пускането на нови такива в установените и популярни франчайзи, опити за възстановяване на такива от близкото минало и сравнително малко експериментиране в нови посоки. Най-накрая ще видим, дългоочакваната еволюция, поне графично, на AAA игрите, които големите разработчици представят.
За съжаление, откъм креативната част, очакванията за нещо ново ще са съсредоточени към някои независими проекти. Повечето обявени нови игри са поредното продължение на популярен франчайз, включват големи лицензни интеграции или са т.нар. reboot-ове – пресъздаване на позабравени класики. Има няколко изключения, но за тях се знае сравнително малко.
Нова вълна лицензирани игри
Използването на популярен развлекателен франчайз, като Star Wars, MCU на Marvel или др. винаги се е смятало за златна мина сред гейм разработчиците. Още от зората на индустрията. Дори Джордж Лукас преди да продаде правата за своите продукции, беше направил специално студио, което произведе някои гейм класики. Тазгодишното E3 продължава тази, вече може да се каже, традиция.
Една от най-големите игри в тази посока е може би, Guardians of the Galaxy по Marvel, която се подготвя от Square Enix. Това става въпреки лошото представяне на предишните техни опити в MCU – Marvel’s: Avengers, които между другото ще получат и продължение – Black Panther DLC. Надеждата на Square Enix е явно да повторят успеха си с Marvel’s: Spider-Man, което до момента е най-добрата игра за супергерои през последните години.
Пиратското заглавие Sea of Thieves на Microsoft доскоро беше едно от малкото ексклузивни такива на софтуерния гигант за конзолата Xbox. Сега то се подсилва с нова версия, която се казва A Pirate’s Life и включва преплитане на оригиналните герои с тези от популярния франчайз „Карибски пирати“. Надеждата е явно да се привлекат най-големите фенове на тази поредица към играта.
Поредните продължения, reboot-и и remaster-и
Ако ще говорим за традиции, то 2020 г. наруши една такава – всяка нова Xbox конзола да стартира с ново Halo заглавие. Пандемията обърка плановете и разработката му беше забавена. На E3 беше представен мултиплеър геймплей на Halo Infinite, за което вече сме писали, както и за ролята на цялата поредица.
Списъкът с подобни продължения или reboot-и на изложението е доста дълъг. Battlefield 2042, Final Fantasy VII, Diablo II и много други. Причината е проста – стана навик на разработчиците да правят продължения и reboot-и на своите класики от старото поколение към новото такова за конзоли. Microsoft и Bethesda правят хитра тактика да преработят технически такива. Doom Eternal е такъв пример, който вече притежава голяма част от качеството си на PC заглавие, което може лесно да бъде „напудрено“ за Xbox Series X и S.
Най-силното завръщане на франчайз на E3 може да се каже, че е S.T.A.L.K.E.R. 2. Класиката от 2007 г. най-накрая се придобива с продължение след години на опити на украинското студио GSC да се пребори за такова. Оригиналът е смятан за една от най-силните хибриди между RPG и FPS игра. Тя служи за вдъхновение на други популярни игри, като Metro 2033, Escape From Tarkov и др.
На представения геймплей S.T.A.L.K.E.R. 2 изглежда като доблестно заглавие от следващо поколение. Детайлна графика, мрачна атмосфера и мистериите, които крие Зоната (районът около ядрената централа в Чернобил) са запазени и дори засилени. Тя трябва да се появи през април 2022 г.
Малко истински нови заглавия
На виртуалното E3 нямаше доста силни нови игри. Интересен беше тийзърът на Bethesda за изцяло нова поредица Starfield. Това е истинска новина, защото студиото рядко инвестира в изцяло нови франчайзи. Ситуацията е трагична при доста от останалите разработчици. Ubisoft не привлякоха вниманието с нищо интересно, като отделеното заглавие по Rainbow Six не изглежда впечатляващо, въпреки солената си цена.
Надеждите за традиционните геймъри идват от независими разработчици, които остават в сянката на E3. Някои от тези потенциални „бижута“ са Falling Frontier – космическа стратегия, разработвана основно от един човек. Broken Arrow и Regiments са потенциалните наследници на военната стратегия Wargame и Ready or Not се опитва да бъде душевния такъв на супер комерсиализирания вече Rainbow Six.
За съжаление доста независими игри получават малко дългосрочно внимание. Пример е World War 3, която привлече погледите през 2018 г. на E3, но стартира прекалено бързо и не успя да задържи геймърите за повече от месец. Независимо от добрите ѝ качества, както и от факта, че много от гейм механиките, които представя в момента ще се прилагат в хитове като Modern Warfare и новия Battlefield 2042.
Липсата на Battle Royale
Добрата тенденция от E3 е свързана с факта, че нямаше нито ЕДНО голямо заглавие, което да предлага Battle Royale режим. Манията по този тип игри определено намалява, като отвъд двете основни заглавия в лицето на Fortnite и PlayerUnknown’s: Battlegrounds (PUBG) единствения друг, който проби успешно е Apex: Legends и донякъде Warzone режима на Modern Warfare. Battlefield поредицата няма да разполага с такъв, а големите студиа определено се фокусират към други методи за привличане на масовата публика.
Обвързаността на разработчиците с новите конзоли
E3 затвърждава, че големите имена в гейм индустрията се съобразяват доста силно с конзолите, които се намират на пазара. Не говорим, само откъм заглавия, но и откъм хардуерните възможности на игрите. Големите студиа се опитват да правят всеки един техен продукт да върви поне с 60 fps на всяка една от наличните платформи на пазара.
Новото поколение конзоли предоставят това, което PC-тата вече стъпват от три години. Ray Tracing, 4K (с опции за 8K), висок фреймрейт от над 60 fps бяха запазена територия за хардкор геймърите и техните гейм лаптопи и десктопи. Сега, тези технологии се отключват за конзолите, което ще се отрази и на масовите игри, които се правят.
Поне през първата година-две ще видим потенциален паритет между конзолни и PC заглавия откъм техническата страна поне. Това е добра новина, поне за оптимизацията на заглавията за отделните платформи. Този период може и да се удължи, заради недостига на чипове и потенциалното забавяне, което може да видим при хардкор гейм хардуера.