Повишеният интерес към мобилни приложения и игри се задържа от началото на 2021 г.
Високият интерес към мобилни приложения се запазва от началото на годината. Той съвпада почти с показанията от първата половина на 2020 г., когато имаше силен растеж, заради пандемията и извънредните мери свързани с нея. Приходите от мобилни приложения се увеличават с добри темпове, макар и с една идея по-леки от избухването, което беше отчетено миналата година.
Основните тенденции се запазват – App Store на Apple е най-доходоносен, докато най-много сваляния има при Google Play. TikTok продължава да е най-популярното приложение, следвано от тези на Facebook. Любопитно е, че явно е достигнат пик при новите сваляния, защото техния ръст е доста по-малък. Явно потребителите вече са се ориентирали кои са им важните решения и се концентрират към тях.
При игрите имаме сходни развития – приходите растат стабилно в двете основни платформи. Свалянията обаче спадат, което се дължи най-вече на високия ръст и нива, постигнати през първата половина на 2020 г.
Стабилен ръст
Приходите от мобилни приложения се очаква да достигнат 64.9 млрд. долара към 30 юни 2021 г. за първите шест месеца. Прогнозата е на специализираната платформа SensorTower. Което поставя пазара на ръст от 24.8%. Постижението е доста добро предвид факта, че през същия период на миналата година тези постъпления скочиха с 28.4% от 40 млрд. до 52 млрд. долара. Лекото забавяне в темповете на растеж е дори изненадващо, защото се очакваше, че с облекчаване на пандемията и ваксинацията ще има нормализация на пазара.
App Store на Apple продължава да доминира и да прибира „лъвския пай“ от всички приходи. Онлайн платформата е генерирала 41.5 млрд. долара или 1.8 пъти повече от тази на основния си конкурент. Тези постъпления включват купуване на приложения, микротрансакции вътре в самите тях, както и абонаменти.
Google Play прибира останалите 23.4 млрд. долара. Добрата новина за платформата на интернет гиганта е, че ръстът при нея е по-голям спрямо App Store-а – 30% срещу 24.8%. Разликата в темповете обаче не е толкова голяма, че да затвори ножицата между двата магазина.
Доминацията на TikTok
Китайската социална мрежа за кратки видеоклипове TikTok продължава да доминира като най-популярно и сваляно приложение. Тя е лидер по общ брой и в App Store, както и втора в Google Play. TikTok е и най-доходоносното приложение.
При Google Play водеща позиция е Facebook. Социалната мрежа от своя страна е веднага след TikTok. Facebook е на втора позиция по общи сваляния и едва на шеста в платформата на Apple. За сметка на това, интернет гигантът разполага с цели четири приложения, които са в челната десетка. Освен едноименната Facebook, това са Messenger, Instagram и Snapchat.
Има повишен интерес към Telegram, като явно промотирането на чат-приложението, като по-сигурно привлича повече потребители. Като цяло водещите програми са свързани най-вече с комуникация и продуктивност, което е нормално предвид продължаващата пандемична обстановка.
Игрите – повече пари, по-малко сваляния
Мобилните игри също отчитат стабилен ръст на приходите. Той е в размер на 17.9% или 44.7 млрд. долара през първите шест месеца на 2021 г. Нивата са по-скромни от същия период през предходната година, когато постъпленията от мобилен гейминг се изстреляха с 25.5% до 37.9 млрд. долара. Тенденцията е доста позитивна, защото от гейм индустрията очакваха нормализиране на приходите при успокояване на обстановката с пандемията.
Любопитно е, че двата основни магазина са добавили горе-долу еднакви суми. App Store нараства с 3.1 млрд. долара до 26 млрд. долара, докато Google Play с 3.7 млрд. долара до 18.7 млрд. долара. Преднината на платформата на Apple поддържа нейното лидерско място за момента.
При свалянията имаме спад, което означава, че в момента геймърите са склонни да дават повече пари, но към по-малко игри. Той е минимален – 1.4%, като се дължи най-вече от срива на новите даунлоуди при App Store. Там те намаляват с над 22%, докато тези в Google Play се увеличават с 3.9%.
Най-популярните игри са Join Clash 3D, Garena Free Fire и High Heels по общи сваляния. Първите две оглавяват класацията в Google Play. Тази в App Store се води от Project Makeover и PUBG Mobile.
По-различна е ситуацията при приходите, защото там водещи игри са Honor of Kings и PUBG Mobile. Втората игра се възползва максимално от факта, че директния ѝ конкурент Fortnite беше свален от двете платформи на Apple и Google.