Българските политици определено имат за фикс идея да привлекат някое голямо автомобилно производство. Близо две години продължи драмата, дали страната ни ще приюти изнасянето на нискотехнологичните поточни линии на Volkswagen. Огромният завод с потенциална мултимиардна инвестиция увисна във въздуха. Първо, германският концерн се спря на Турция, а след това, заради военната интервенция на Анкара в Сирия се отказа от плановете си. Вместо това, Volkswagen разшири производствения си капацитет в Братислава.
Преговорите тогава се точеха с месеци и дори години. Затова новината, че България е подписала меморандум за инвестиционно намерение на сочен за друг германски гигант за завод за електромобили край Ловеч, дойде като гръм от ясно небе. Компанията се казва Next.e.GO Mobile и грубо може да се определи като европейския еквивалент на успешната за момента Tesla на милиардера Илон Мъск.
На пръв поглед, изглежда най-накрая нашата страна ще се сдобие с така бленуваното пълно автомобилно производство. Дори привлечените разработчици на авто компоненти в България ще участват като подизпълнители в голяма част за новата поточна линия.
Погледнато по-задълбочено, нещата са много предварителни, преговорите са водени извънредно скоростно, а резултатите трябва да ги видим в рамките на 2 години. Допълнително, новината беше съобщена в деня за размисъл преди предсрочните парламентарни избори, което подсказва, че цялата история за момента обслужва повече политическа, отколкото икономическа цел.
Което няма да е лошо нещо, ако накрая наистина видим реализиран завод, с мащабна и качествена продукция. Редица потенциални проблеми обаче може да се окаже, че това ще е поредната химера и има голям шанс, българският блян за пълно автомобилно производство да продължи да ни измъчва.
Тук ще отворим една скоба – TechTrends е аполитичен сайт, който не е обвързан с политически виждания, позиции и цели. Затова и този текст беше умишлено забавен до приключването на изборния ден от 11 юли. Неговата цел е да разгледа официално обявените параметри, но и самия потенциален инвеститор и неговите реални възможности. Както и да очертае евентуалните пречки за финализирането на проекта.
Наследството на Great Wall
На 10 юли в деня за размисъл преди изборите бяха обявени доста параметри за новия завод. Next.e.GO Mobile планира да открие производствени мощности на площадката на затихващата фабрика „Балкан“ край Ловеч. През социализма тя беше известна като основно място, в което бяха сглобявани самолети, автомобили, мотоциклети и велосипеди. По информация на германските представители, са оглеждани различни места в България, но са се спрели на това в Ловеч.
Решението лесно може да се обясни. Доскоро в района на Ловеч функционираше предишната ни автомобилна гордост – завода за сглобяване на китайските автомобили Great Wall. Независимо, че той работеше само девет години и беше закрит през 2017 г. той остави подготвени кадри и ноу-хау. Което в комбинация с тези от „Балкан“ се получава доста добър избор от налични специалисти на място, които не трябва да се обучават напълно от нулата.
Плановете на германците
Плановете на Next.e.GO Mobile са да построи своите производствени мощности в рамките на две години и капацитетът им дори да достигне до 30 хил. електромобила на година. Общата инвестиция е на стойност 140 млн. евро, от които 34 млн. евро ще са под формата на държавна помощ. В новата фабрика трябва да се разкрият около 1 000 работни места. Заводът трябва да бъде завършен в рамите на 24 месеца и евентуално да заработи през 2024 г.
Държавната помощ няма да бъде предоставена веднага, а на части и то след като производството започне. Според служебния министър на икономиката Кирил Петков, първия стимул ще бъде предаден при 10 хил. произведени електромобила, втория – при 20 хил. Ако бъдат постигнати всички зададени цели, помощта от държавата ще достигне 34 млн. евро. Настоящата рамка позволява на правителството да предостави такава под формата на земя, инфраструктура и осигуровки на служителите.
Още тук изниква и първата червена лампа – според служебния министър Кирил Петков, преговорите са били проведени само в рамките на 5 седмици. Това има за цел по-скоро да се покаже, че заслугите за инвестицията са изцяло на служебния кабинет. Но това дава индикации, че решението от страна на германската компания е взето доста бързо. Фактът, че говорим за споразумение за намерение е достатъчно красноречив, че все още нищо не е финализирано и има голям шанс, тази новина да е силно политизирана.
Българско подсигуряване
Добрата новина е, че значителна част от компонентите ще се праят или разработват в България. Алуминиевата рамка ще се произвежда от завода на Etem в страната, кабелните системи от този на Yazaki, а софтуерът ще е дело на местното звено на Bosch.
Прави впечатление силното българско участие не само като доставчици, но и като съучастие. Местното дружество на Next.e.GO Mobile ще се управлява от изпълнителния директор на „Аутомотив Клъстър България“. Бизнесменът Кирил Домусчиев предоставя терена на завод „Балкан“ и може да влезе като съинвеститор на българското звено на германския производител. Всичко това подсказва усилията на българския автомобилен сектор, за да може тази инвестиция да се осъществи.
Германската Tesla
На много места се говори за германски гигант или най-малкото голям производител. Но името Next.e.GO Mobile надали говори нещо на хората. Това е нормално, защото става дума за стартъп, който тепърва започва да разгръща своето производство и продажби. Компанията е основана през 2015 г. от Гюнтер Шу под името e.GO Mobile.
Две години по-късно прототипът на градския електромобил e.GO Life е представен на технологичното изложение CeBIT в Хановер. Той е четириместен, като постепенно са разработват и още няколко версии. За момента са представени стандартна, спортна и cross (за пресечени терени). А от юли тази година, започва производството на подобрения вариант на e.GO Life Next.
Дизайнът на електромобила наподобява изключително много на фейслифнат и уголемен вариант на индийската REVAi (позната и като G-Wiz). Тя няма добра слава, като в доста държави не покрива критериите за годен за ползване автомобил. Останалите характеристики също не са впечатляващи.
Все пак, първите версии на новия e.Go Life имат пробег от 140 км с едно зареждане и батерия от 21.5 kWh. Началната цена е 22 990 евро. Производството е стартирано през юли 2018 г. в Аахен, Германия. Заводът там също трябва да има капацитет от 10 до 30 хил. коли на година. До началото на 2020 г. или година и половина след отваряне на поточните линии са доставени едва 500 електромобила.
По обещания, Next.e.GO Mobile е щедра – тя представи концепти за електрически мини автобуси и карго камионетки. С което компанията наподобява доста доказания вече иноватор Tesla и неслучайно е оприличавана на нея. Дано обаче не се окаже, повече да прилича на друг играч – Nikola.
Пари има ли?
Германският Next.e.GO Mobile е заобиколен от много неизвестни, някои от които би трябвало да светнат като червени лампички, относно дългосрочната ѝ перспектива. Най-вече свързани с финансирането, наличния капитал и дали изобщо, компанията ще успее да осъществи плановете си в България… и не само. През април 2020 г. дружеството става неплатежоспособно и влиза в процедура на защита от кредиторите. Това означава, че компанията не разполага с никакви пари и не може да плаща задълженията си (било то кредитни или оперативни).
Започва преструктуриране и през септември 2020 г. е обявено ново начало. Като спасител влиза нидерландския фонд ND Group. Той става мажоритарен акционер в новосъздаденото дружество Next.e.GO Mobile, което придобива напълно стартъпа e.GO Mobile. Цената на сделката не е обявена, като тя най-вероятно включва погасяване на предишните дългове и оперативен капитал. Става въпрос за финансов, а не стратегически инвеститор, което в повечето случаи означава, че ще се търси задвижване на някои показатели, за да се повиши оценката на компанията с цел продажба и извличане на печалба.
Именно последният е големия въпрос – дали компанията има достатъчно средства, за да разгръща мащабно международно производство. Защото освен преструктурирането, единствените други средства, които са обявени, че влизат в компанията е инвестиция от 30 млн. евро, сключена през февруари 2021 г. С нея, миноритарни акционери стават фондът Moore Strategic Ventures и редица индивидуални инвеститори, като бившия финансов министър на САЩ Джон Сноу, Алехандро Агаг и актьорът Едуард Нортън.
Предварителни намерения на кило
Паричното състояние на Next.e.GO Mobile е голямата въпросителна, защото, както германската компания, така и мажоритарния собственик ND Group са частни дружества. Но тя не е единствената червена лампа. България не е първата страна, която подписва подобни споразумения за инвестиционни намерения за изграждане на завод за електромобили. Германският стартъп вече е договорил такива за две други локации.
Първото предварително споразумение е подписано с правителството на Гърция през декември 2020 г. Отново става дума за изграждане на завод за електромобили, а инвестицията тогава е оценена на 100 млн. евро и трябва да разкрие около 1 000 работни места. Няма информация, дали Атина е предложила държавна помощ и ако да – каква е тя и на каква стойност. Любопитен факт е, че само два месеца след нея са привлечени новите инвеститори в Next.e.GO Mobile. Параметрите на намерението се припокриват с тези в България, но без държавната помощ.
През май 2021 г. е подписано още едно споразумение за изграждане на съвместен завод в Мексико. Той трябва да обслужва амбициите на германската компания за навлизане на апетитния пазар в Северна и Южна Америка. Точният размер на потенциалната инвестиция не е обявена, както и други детайли. Ключовото тука е, изграждането на съвместен завод, което означава, че финансирането на проекта най-вероятно ще бъде поделено с местния играч.
По този начин, Next.e.GO Mobile в рамките на шест месеца е изявила желание да построи три завода, като два от тях са на стойност от 200 млн. евро (без да броим държавната помощ от България). Компанията е обявила до момента единствено привлечен капитал от 30 млн. евро. Няма информация, дали гръцкия завод няма да падне за сметка на българския. Защото няма логика да има производство в две съседни държави, обслужващи един пазар. До момента, нито една от двете балкански инвестиции не са обявени на сайта на компанията. За момента изглежда, че Next.e.GO Mobile по-скоро се опитва да покаже мащаб, за да привлече свеж капитал, с които да реализира евентуално част от тях. Ако е такъв сценария, то бъдещето на българския завод е доста несигурно.
Също така предварителните споразумения нямат стойност на подписан договор за строеж и инвестиция. Next.e.GO Mobile може лесно да се откаже от своите намерения. Или пък да свърши по начина, по който стана с Great Wall, дори и по-бързо, предвид факта, че компанията има история бързо да гори наличния капитал. Докато не се видят реалните действия, засега новината за завода в Ловеч остава добро пожелание в гореща политическа обстановка.