НОВИНИТЕЛЕКОМИ

„Теленор България“ гледа все по-смело към фиксираните услуги

Теленор България“ прави първи по-смели, но все още начални крачки към развитието на пълноценни фиксирани услуги. Това става ясно от две напълно невинни и взаимно несвързани прессъобщения, които бяха изпратени в рамките на 13 юли. Те обаче подсказват, че компанията има намерение да развива по-силно фиксирани услуги и да се превърне в пълноценен и конвергиран телеком. Единствената подобна през годините досега „Теленор България“ разполага единствено с домашни телефони, които свързва през мобилната си мрежа.

Първото прессъобщение ни уведомява, че операторът назначава Владислав Димитров за старши съветник „Развитие на фиксирани услуги“. Втората новина идва от „ЦЕТИН България“ (CETIN Bulgaria) – това е дружеството в което телекомът отдели своята мрежова инфраструктура. То е собственост на компанията-майка чешкият фонд PPF Group, като целта е да се развиват услуги на едро. „ЦЕТИН България“ от своя страна обяви придобиването на два оператора на фиксирани мрежи на едро.

Двете новини погледнати самостоятелно не говорят нищо конкретно. Комбинирани, показват, че търговското дружество (операторът „Теленор България“) се подготвя за развитие на фиксираните услуги, а инфраструктурното („ЦЕТИН“) – разширява ударно своята интернет мрежа.

Покупките на „ЦЕТИН“

CETIN Bulgaria

Мрежовото дружество придобива две компании – „София Комюникейшънс“ и „Ракком“, които се занимават с предоставянето на свързаност на едро. Те обслужват големи компании или други оператори, като им предоставят опорна инфраструктура.

„София Комюникейшънс“ е по-интересната от двете. Това е втората компания, която разгръща добра канална мрежа в София още през 2001 г. Тя разбива дългогодишния монопол на БТК (сега „Виваком“) при шахтите в столицата. Това е безценен ресурс, тъй като прокарването на канална мрежа е скъп и времеемък процес. Той е и доста сложен в центъра на София, който исторически има проблеми с кадастралните карти на подобен тип инфраструктура. Двете компании изобщо не обслужват крайни клиенти на дребно.

Цената на сделките не е обявена, но предвид мащабите на операторите надали сумите са впечатляващи. По-интересното е, че това е първото обществено обявено придобиване на „Теленор България“ за последните повече от 6-7 години. Последният опит е от 2014 г. , когато норвежката група Telenor изпусна наддаването за „Близу“ и реалния шанс ударно да навлезе във фиксираните услуги. Тогава, кабелният оператор беше придобит от „А1 България“ и спомогна за разгръщането на платената ТВ и домашния интернет на телекома.

Новият съветник

Vladislav_Dimitrov_Telenor Bulgaria

Теленор“ в отделно съобщение обявява, че от 13 юли има нов старши съветник – Владислав Димитров, който ще отговаря за развитието на фиксираната мрежа. Въпреки, че няма да бъде класически директор (т.нар. C-ниво мениджър) той ще ръководи екип, който ще развива споменатия тип услуги. От компанията уточняват, че това включва всички процеси – от IT стратегия, проектиране, тестване, внедряване, партньорства, доставчици и експлоатация на фиксирани услуги.

Назначението е важно и следва друго развитие в „Теленор България“. Телекомът пусна своята търговска мрежа от пето поколение (5G) на 10 юни тази година. Заедно с нея, беше представена възможността за осигуряване на домашен интернет през мобилна връзка. Самостоятелно тази услуга започва от 19.99 лева на месец при 50Mbps на сваляне и достига 34.99 лева за 300Mbps.

Официално от „Теленор България“ обявиха, че позицията не е нова в компанията и тя съществува отпреди изграждането на 5G мрежата ѝ. Последната обаче предоставя възможност за по-голямо разгръщане на фиксирани интернет услуги през мобилна връзка, което ще и целта на телекома.

„Навлизането на 5G/FWA (Fixed Wireless Access – фиксиран безжичен достъп, бел. ред.) е пазарна възможност, която от гледна точка на екип изисква специфичен набор от опит и знания, които ние ще продължим да развиваме“, коментира Спас Велинов, главен директор „Технологии“ в „Теленор България“ за TechTrends.

Какво означава това

telenor-5g-kv

За момента всичко и нищо. Големи промени за крайните потребители няма да настъпят. Назначението на Димитров за момента ще е насочено към развитието на фиксираните услуги през мобилната 5G мрежа. Придобиванията на „ЦЕТИН“ са насочени към оператори на едро. От новото дружество и PPF Group още през миналата година обявиха, че тази дейност ще е сред приоритетите за тях.

Дългосрочно, чрез придобиванията се снабдяват с ключова инфраструктура в столицата. Тя може да послужи за разгръщането на пълноценна фиксирана мрежа до крайните потребители и впоследствие да се предлагат услуги като платена телевизия и домашен интернет. Изграждането на технически и търговски екип в „Теленор България“ подсилва тази възможност, защото така операторът ще може да предложи такива.

Телекомът рано или късно ще трябва да се развие във фиксирания сектор. За момента, компанията предлага домашен телефон през мобилна мрежа, като има 52 716 абоната към края на 2019 г., показват данните на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Информацията за 2020 г. се очаква да бъде публикувана през настоящия месец. Предоставянето на платена ТВ и домашен интернет е важен елемент в диверсификацията на приходите и все повече влияе в растежа на конкурентите – „Виваком“ и „А1 България“.

Опасенията за пазара на едро

fiber-cable-166802_1280

Новите придобивки на „ЦЕТИН“ следват тенденцията на големите телекоми да консолидират пазара на интернет доставчици. „Виваком“ придоби няколко оператора от началото на 2021 г. В анализите на КРС към антимонополните решения е отбелязано, че сделките ще се отразят негативно на пазара на едро.

„Теленор България“ има 1 430 абоната на интернет на едро през 2019 г. показват данните на КРС. Тези на „Ракком“ са само 41, а „София Комюникейшънс“ няма, като най-вероятно тя предоставя само инфраструктура.

Причината за консолидацията на пазара на едро от „Теленор“ и „Виваком“ в България може да се проследи в стратегията на техните собственици – съответно PPF Group и United Group. Двете групи обявиха амбиции да предлагат регионална взаимосвързаност и инвестиции в локални ресурси в тази посока изглеждат повече от логични. United Group отдели маркетинга на този бизнес по сходен начин, по който оперира CETIN при PPF Group. С тази разлика, че първата група още не е отделила инфраструктурата си.

Свързани статии

Back to top button