Когато си първата масова услуга в даден сегмент е нормално да се радваш на безгрижни дни и пазарна доминация. Въпрос на време е конкуренцията да навлезе в тази ниша и постепенно да намалява влиянието и дела ти. Когато става дума за стрийминга, Netflix започва да усеща точно това – натиск отвсякъде в своя основен пазар от бързото развитие на подобни платформи. Ситуацията ще стане още по-тежка за компанията, когато нейните конкуренти навлязат по-силно на международната сцена.
Досега, Netflix и Amazon поделяха основната част от пазара за стрийминг. Изминалата 2020 г. трябваше да вкара много нови конкуренти, както в САЩ, така и постепенно на международната сцена. Disney, Warner Media, Apple и др. навлязоха, но в същото време пандемията затвори стотици милиони по света. Това доведе до масово търсене на подобни услуги, което се отрази ползотворно за всички. Което не само забави потенциалните проблеми на Netflix, но дори засили ръста на платформата.
Сега, ефектите от пандемията започват да отслабват и в резултатите на компанията започват да изникват пробойни. На пръв поглед такива няма – Netflix отчита ръст на приходите със сходни темпове, спрямо предишните периоди. Абонатите също се увеличават през второто тримесечие. Дяволът винаги е в детайлите. При Netflix той се крие в забавянето на ръста на абонатите и в техния спад в ключов пазар, който е САЩ. Което е първата индикация, че натискът на конкуренцията дава своите резултати.
Данните от пролетта
Netflix отчита стабилни приходи от 7.34 млрд. долара през второто тримесечие. Това е ръст от 19.4% на годишна база или малко под темповете, които отбелязва през януари-март 2021 г. – тогава увеличението е около 24%. Абонатите също се увеличават и вече Netflix разполага с над 209 млн. потребители, които плащат месечната си такса. Това е ръст от 8.4% на годишна база.
Първата червена лампичка, която светва е ако сравним темповете на увеличение през предишните периоди при абонатите. През второто тримесечие на 2020 г. ръстът е от внушителните 27%, като до голяма степен това е резултат от пандемията, която точно през този период е в доста изострена фаза по света.
Отслабването на извънредната обстановка може да се приеме в края на миналата година. През последното тримесечие на 2020 г. ръстът на абонатите е около 22% или близо три пъти по-голям темп от отчетения през пролетта на настоящата година. Забавянето започва да се усеща през зимата на 2021 г. като през първото тримесечие е отбелязан растеж от 13.6%. Допълнителното свиване до 8.4% през следващия период не вещае добра тенденция за Netflix. Компанията все пак се надява, че ще стабилизира увеличението на абонатите на около 9% на годишна база, като това са очакванията за третото тримесечие.
Важността на пазара в Северна Америка
По-голямата аларма, която трябва да бие в централата на популярната стрийминг платформа са тенденциите в Северна Америка. Абонатите там за първи път намаляват от 74.38 млн. на 73.95 млн. През второто тримесечие от платформата се отказват 430 хил. души. Досега, Netflix успяваше да постига растеж на своята потребителска база на ключовите пазари в САЩ и Канада. Дори и минимален, такъв присъстваше в отчетите на компанията.
Факторите за това са много и комплексни. Netflix посочва, все още големия дял на потребители в САЩ, които разчитат на традиционната линейна телевизия, което намалява потенциала за растеж. Но е добре да отбележим, че през последната година конкуренцията на този пазар, особено в този регион се засили.
В САЩ действат към десетина големи стрийминг платформи. Големи медийни играчи, като Disney, Warner Bros и др. навлязоха, като издърпаха своите продукции от Netflix. Битката за абонати ще мине през такава и за съдържание. Инвестициите в съдържание трябва да бъдат покрити, съответно се вдигат цените. Американските потребители, независимо колко са платежоспособни имат лимит от няколко платформи наведнъж да поддържат. Което ги поставя под избор, кои да оставят и от кои да се откажат. Netflix е започнала да присъства при вторите.
Международният контекст
Ситуацията в САЩ може да се окаже огледална тенденция за останалите пазари в близко бъдеще. За момента Netflix успява да парира проблемите в своя основен регион с повишаване на цените (за поддържане на ръста на приходите) и с привличането на повече международни абонати. Първата мярка има явен лимит наложен от пазарната конюнктура. От една страна, колко потребители ще искат да плащат повече, от друга – какви ще са предложенията на конкурентите.
Вторият фактор е ключов за развитието на стрийминг сегмента в глобален мащаб. Защото Netflix и Amazon са едни от най-достъпните на международно ниво подобни услуги. Когато Disney+ и HBO Max навлязат масово в региони, като Европа, Азия и дори Африка, ситуацията ще се измени рязко. Тогава, тенденциите за спад на базата на Netflix в САЩ ще започне да се проявява и на други пазари. Подобна има вече в Латинска Америка, най-вероятно и за силните местни конкуренти.
Дните на Netflix като самотен лидер в стрийминга са преброени. Компанията извади късмет с пандемията, както и с няколкото грешни хода на Disney+, което доведе до стагнация през второто тримесечие. Усилията ѝ за диверсификация с включването на абонаментен гейминг също е под голям въпрос, заради пренаситеността и на този пазар. Затова може още през 2022 г. да имаме интересни размествания.