Освен, че са най-иновативните компании на планетата, Google, Microsoft и Apple са и едни от най-печелившите. Това се доказва през пролетта на тази година, като трите дружества отчитат силни резултати, стабилен растеж и доста оптимизъм в бъдещето си. Постижението е още по-впечатляващо, поради факта, че през същия период на 2020 г. те бяха отново във възход, покрай пандемията и необходимостта от дигитална трансформация по света. Тази тенденция се пренася с пълна сила и през новата 2021 г.
Факторите за успеха на трите гиганта са различни, както и контекстът на ситуацията за всяка една от тях. Има и някои допирни точки – онлайн и облачните услуги очаквано са по-печеливши. Също така, по различен начин оказва влияние световния недостиг на микропроцесори. Apple в това отношение почти не го усеща, докато Microsoft изпитва рязък спад на продажбите на своите устройства.
От картинката липсва Amazon, за които се очаква да поддържат също стабилни темпове през второто тримесечие на 2021 г. Както и на Facebook, като резултатите на социалната мрежа ще са интересни от гледна точка на множеството скандали в които компанията изпадна през последните месеци.
Apple – на 5G вълната
Apple продължава да жъне рекордно тримесечие след рекордно тримесечие. Компанията от Купертино съобщава за ръст на приходите от 36% до 81.4 млрд. долара. Нетната печалба почти се удвоява до 21.74 млрд. долара, което е увеличение на годишна база от 93%. Технологичният гигант набляга на факта, че постъпленията от услуги са на рекордно високи стойности, но дяволът е винаги в детайлите.
За Apple, източниците на приходи са повече от ключови. Реално, основна част от ръста на компанията е благодарение на нейния смартфон бизнес. Последният модел iPhone 12 е първият с 5G свързаност на Apple, което обяснява големия интерес към него от края на 2020 г. досега. През това време, „ябълковата“ компания бележи стабилни финансови резултати, а приходите от смартфони се увеличават с добри темпове.
Така, Apple е реализирала постъпления от iPhone-и за 39.5 млрд. долара през второто тримесечие. Това е с 49% повече спрямо същия период предходната година. За сравнение, услугите на технологичния гигант формират ръст от 33%, но при тях обемите са повече от два пъти по-малки – приходите са 17.5 млрд. долара. Покрай пандемията има интерес и към компютрите Mac и таблетите iPad, но увеличението при тях не е толкова драстично. Както и да не забравяме, че iPhone бизнесът продължава да отговаря за 48.5% от целия на Apple.
Има и друг интересен момент – географското разпределение на приходите на гиганта. Регионите с най-голям ръст са тези в които 5G мрежите са най-силно разгърнати и предлагането на подобни услуги става фактор за продажбите на смартфони. Приходите в САЩ се увеличават с повече от 7 млрд. долара до 35.8 млрд. долара, тези в Китай (друга силна страна в 5G) с повече от 5 млрд. долара до 14.7 млрд. долара. За сравнение, Европа има само 4 млрд. долара ръст при положение, че на Стария континент тепърва започва разгръщането на 5G мрежите.
Microsoft – полет в облаците
При Microsoft факторите за растеж са напълно други – софтуерният гигант е носен от облачните услуги и решенията за продуктивност. Приходите през второто тримесечие нарастват с 21% до 46.2 млрд. долара, а нетната печалба с 47% до 16.5 млрд. долара. Стабилните резултати, поддържат високия статус на Microsoft, като тя продължава да има пазарна оценка от над 2 трлн. долара, като към вечерта на 28 юли тя е 2.156 трлн. долара.
Облачните решения за продуктивност, като Office 365, Dynamics и др. увеличават приходите с 25% до 14.7 млрд. долара. От резултатите в този сегмент най-изпъква социалната мрежа за работодатели LinkedIn, която е с ръст от 46%, който се дължи най-вече на по-агресивното монетизиране на платформата чрез въвеждането на Marketing Solutions. Това може да е косвена индикация за засилване на търсенето на квалифицирани специалисти и потенциален техен недостиг по света.
Сървърните и бизнес решения на Azure също са във възход с 30% ръст до 17.4 млрд. долара. Далеч по-скромен е сегментът за персонални компютърни решения, който увеличава приходите си само с 9% до 14.1 млрд. долара. Обяснението е просто – тук се намира хардуерния бизнес на Microsoft, който в момента е под ударите на световния недостиг на чипове. Затова Xbox приходите спадат с 4% през второто тримесечие, независимо от факта, че новото поколение конзоли са вече на пазара. Най-пострадали от този факт са Surface продуктите, чиито постъпления се свиват с 20%.
Google – завръщането на онлайн рекламата
Изненадващо или не Google беше един от технологичните гиганти, които през пролетта на 2020 г. не отчете ръст на приходите. Тогава, интернет компанията дори обяви спад от 2%. Причината беше, спадът в онлайн рекламата, която се оказа нестабилна по време на ескалирането на коронавирус пандемията.
Ситуацията се обръща напълно през април-юни 2021 г. Приходите на Google скачат с 62% до 61.88 млрд. долара. Нетната печалба почти се утроява от 6.9 млрд. долара до 18.5 млрд. долара на годишна база. Интернет гигантът е зависим напълно от онлайн рекламата. Тя скача с почти 69% през пролетта на 2021 г. на годишна база до 50.4 млрд. долара. Онлайн рекламата съставлява 81% от всички постъпления през периода.
Добра новина има и при облачните услуги Google Cloud. Интернет гигантът прдприема нови мерки в монетизацията ѝ, като от лятото вече ще има ограничения за пространството, което потребителите могат да ползват. Затова и приходите по това перо отчитат над 50% увеличение от 3 млрд. на 4.6 млрд. долара.