Site icon TechTrends България

Недостигът на чипове застигна смартфоните през пролетта на 2021 г.

Недостигът на чипове най-накрая застигна смартфоните през второто тримесечие на 2021 г. След летящия старт през зимата, сега пазарът на умните телефони отчита умерен ръст и перспектива за липса на достатъчно компоненти и следователно на налични бройки в различните региони. Това показват данните и анализите на две от водещите консултантски компании – IDC и Canalys.

Сред другите тенденции са пълното отпадане на Huawei от водещите производители. Бъдещето на смартфон бизнеса на технологичния гигант зависи изцяло от икономическите санкции на САЩ и ако те продължат, най-вероятно ще доведе до пълното му излизане от този сегмент. Мястото на Huawei вече е заето от друг китайски производител – Xiaomi, който задмина през второто тримесечие Apple.

Третата тенденция е, че разликата в доставките между водещите две компании в световен мащаб се скъсява. Това може да се възприеме с бързия ръст на новите играчи и доста по-скромните резултати на дългогодишния лидер Samsung.

Samsung и Apple под натиск

Южнокорейският гигант продължава да е водещ производител на смартфони през второто тримесечие. IDC и Canalys му дават между 58 и 59 млн. доставени бройки през периода. Проблемът на Samsung е в доста скромния ръст – между 8% и 9.3%. Тенденцията е от доста време, както и е логична на факта, че компанията е дългогодишен лидер. Това може да води и до умора на потребителите, но и настоящите резултати да се дължат на споменатия недостиг на компоненти.

Samsung предупреди, че тази година може да не пусне втори премиум модел. Като на предстоящото събитие на 11 август се очаква вместо Galaxy Note, да видим нови версии на сгъваемите смартфони на компанията.

Apple от своя страна е в интересна ситуация. „Ябълковият“ гигант отчита големи ръстове на продажбите на своята серия iPhone 12, които са първите ѝ смартфони с 5G връзка. Проблемите са, че през 2021 г. компанията не пусна по-достъпен модел iPhone SE и затова ръстът при продажбите е умерен.

Оценката на ситуацията определено е сложна, защото единствено при Apple, IDC и Canalys се разминават в своите данни. Първата фирма дава ръст от над 17% и 44.2 млн. бройки, докато втората само 1%, но доставки от 45.7 млн. Част от разминаването се дължи и на факта, че консултантските компании са имали такова и през миналата година.

Китайското нашествие

За разлика от утвърдените марки, китайските им конкуренти отбелязват бурен растеж. Xiaomi се изкачва на втората позиция с ръст от над 80% и доставки между 52.8 и 53 млн. бройки. Компанията напълно замени Huawei и ако продължава темпото може да застраши лидерската позиция на Samsung. Амбиция, която за малко да осъществи техния по-именит сънародник.

Топ 5 се допълва от други два китайски производителя – Oppo и Vivo. Динамиката им ще бъде още по-интересна ако към тях се намесят други производители, като Motorola, OnePlus и Honor. Първата е част от Lenovo, която заедно с втората заемат не малка част в САЩ от дела на напусналия смартфон пазара LG.

OnePlus очаква по-силна интеграция с Oppo, като няма да е изненада, ако се превърне в техен международен бранд. Honor започва своето завръщане, като вече не е част от Huawei, а самостоятелен участник на пазара. В Европа първите смартфони се очакват през есента.

Ефектът на липсата

Целият пазар за умни телефони отбелязва умерен ръст от 13.2% до 313 млн. бройки през второто тримесечие според IDC. Оценката на Canalys е за 11% ръст при доставки от 316 млн. Данните са сравнително близки и нямат нищо общо със скока на продажби през първото тримесечие.

Двете компании коментират, че това се дължи най-вече на недостига на чипове, което започва да оказва влияние върху доставките на компоненти и съответно на производството на нови модели. Според Canalys, вече се наблюдава приоритизиране сред компаниите на регионите, както и че на някои пазари има „опасни ниски нива на наличности“. Прогнозата е, че ситуацията може да се задълбочи през втората половина на 2021 г.

Exit mobile version